Problem med externskruven ecotec A3
Problem med externskruven ecotec A3
Har haft problem med pelletseldningen hela vintern och rådfrågat alla möjliga. Bytt nivåvakter i internförrådet, skruvat isär o rengjort brännaren. Bytt slussvingar samt lämnat hela brännaren på service. Efter det förstod jag att det måste ha med externskruvens matning att göra. Brännaren stänger av sig och blinkar 5ggr, dvs för lite pellets i internförrådet, och gör det när det är kallare än -10.
Noterade att motorn till externskruven "backar" litegrann varje gång den gått. Provade att köra skruven tom förra veckan och fick den då att gå 1 dygn. Motron gick då lättare. Men nu är det samma skit igen. Ja, dock inte i dag när det är runt 0 här i lappland.
I övrigt låter motorn som vanligt, så jag gissar att felet är i själva skruven. Hörde någon prata om en hylsa som sitter längst ner som kan vara sliten? Anläggningen är från 2005 och har varit i min ägo 3år.
Kan tillägga att jag hyrde ett hus i 8år med en gammal janfire-brännare innan. Knappt något krångel alls...
Någon som har haft liknande krångel eller har tips på vad man kan göra??
Tacksam för svar.
Noterade att motorn till externskruven "backar" litegrann varje gång den gått. Provade att köra skruven tom förra veckan och fick den då att gå 1 dygn. Motron gick då lättare. Men nu är det samma skit igen. Ja, dock inte i dag när det är runt 0 här i lappland.
I övrigt låter motorn som vanligt, så jag gissar att felet är i själva skruven. Hörde någon prata om en hylsa som sitter längst ner som kan vara sliten? Anläggningen är från 2005 och har varit i min ägo 3år.
Kan tillägga att jag hyrde ett hus i 8år med en gammal janfire-brännare innan. Knappt något krångel alls...
Någon som har haft liknande krångel eller har tips på vad man kan göra??
Tacksam för svar.
Re: Problem med externskruven ecotec A3
Ett litet tillägg bara: Har i år bytt från 8mm till 6mm pellets. Kan detta ha något med problemt att göra??
Brännaren går, som sagt, när det inte är så kallt ute. Men krånglar när det blir kallare än typ -10-15 grader.
Brännaren går, som sagt, när det inte är så kallt ute. Men krånglar när det blir kallare än typ -10-15 grader.
Gå tillbaka till 8mm först å främst .6orna är kamin pellets så det förstår jag inte varför man kör i villabrännare.
Har tänkt göra det. Men har säkert 1500kg kvar:-( kollade detta innan ja bytte o fick höra att d skulle funka bra, men uppenbarligen inte...
Går motorn baklänges när strömmen till den bryts så går spiralskruven för tungt. Kolla fjäderfästet(lagringen) i botten. Har du flack lutning på skruven så att viss pellets stockar sig i skruvintaget,kan det vara på sin plats att sätta in ett längre centrumrör.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Hej! Jo, ganska flack lutning. Centrumröret är hylsan som sitter länst ner altså?
Har, när det blir lite mindre pellets i förrådet, tänkt dra ur hela fjädern (eller vad man kallar det) för att se hur det ser ut längst ner. Har läst att en del andra täcker över själva intaget litegrann. Kan kanske vara något? Nu tror jag dock att det största problemet ligger i 6mm pelletsen, eftersom jag aldrig haft detta problem innan jag bytte.
Mvh David
Har, när det blir lite mindre pellets i förrådet, tänkt dra ur hela fjädern (eller vad man kallar det) för att se hur det ser ut längst ner. Har läst att en del andra täcker över själva intaget litegrann. Kan kanske vara något? Nu tror jag dock att det största problemet ligger i 6mm pelletsen, eftersom jag aldrig haft detta problem innan jag bytte.
Mvh David
Vad händer om man slår om switsen till intern skuven så den skruvar lite längre??Ej testat skälv,bara en idè att du får i lite mer.
Externskruven går endast under den tid som brännarskruven är i drift så det hjälper föga. Har du kvar mycket 6:or så kanske du kan prova att blanda med 8:or så du blir av med eländet?
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Hej på er! Jo, laborerat med internmarningen med, men utan resultat:-( ska beställa ny, 8mm pellets, inom 14 dar. Måste vänta tills ja kan ta in 3 ton. Annars mkt dyrare.. Meddelar huruvida problemet löser sig då:-)
Kylan tillbaka! Jippie!! -26 o stopp igen. Gått nästan 1v nu. Ska nog prova att blanda i 8:or, som en av er föreslog.. Har i dag även stängt pannans spjäll t hälften för o minska draget på prov. Inga hi-tech pannor här inte. Har en Albin från -75..
Draget i pannan skall regleras med en dragbegränsare. Har du någon sådan??
Att reglera draget med ett spjäll påverkar pelletsförbränningen negativt och kan t.o.m vara skadligt för brännaren och/eller funktionen.
Att reglera draget med ett spjäll påverkar pelletsförbränningen negativt och kan t.o.m vara skadligt för brännaren och/eller funktionen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hej! Har ingen sådan, men nu går brännaren i kylan:-) kan man montera in det på en gammal panna?
Man brukar ta upp ett hål i skorstenen för motdragsluckan/dragbegränsaren, finns även såna som går att montera på rökröret.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
O.k! Ja spjälljusteringen funkade ändå inte:-( får idag 2 säckar 8mm pellets som ja ska blanda m den ja har o hoppas på det bästa..