Koppla timer på Pellx Brännare?!

Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av Jonaslatt »

Hejsan Har ett mindre hus 75kvaderat plus källare.
Nu eldar vi fullt dygnet runt. Men nu när det är runt 0 grader ute så skulle det räcka att ha på värmen på nattetid. Kanske 18.00-08.00

Vi kör varmvatten separat med el.

Kan man på något sätt koppla in Timer på denna. Går ju inte sätta på "huvudströmmen" Då brännaren måste gå ner i "vilofas"

Vad för timer och på vilket sätt vore tacksamt.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av ronald »

Jag skulle inte kallställa /köra ner pannan så långt typ 20 C och sen starta upp igen och köra igång...osv...
Inte bra för pannan...
Bättre att stänga C-pump och dra ner shunt isf om du är ute efter inbesp.... :wink:

Om du har 0C ute så behöver den ju inte gå många ggr/dag eller ingen gång? om du eldar i kamin eller dyliga andra uppvärmningssätt... :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Andersm
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 20:13
Ort: trondheim norge

Re: Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av Andersm »

det går att setta ett tidur som bryter på thermostaten.
jäspi PE-20 TB-mini kw 150 dragbegrensare
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av Jonaslatt »

ronald skrev:Jag skulle inte kallställa /köra ner pannan så långt typ 20 C och sen starta upp igen och köra igång...osv...
Inte bra för pannan...
Bättre att stänga C-pump och dra ner shunt isf om du är ute efter inbesp.... :wink:

Om du har 0C ute så behöver den ju inte gå många ggr/dag eller ingen gång? om du eldar i kamin eller dyliga andra uppvärmningssätt... :)

Mvh
Stänga av C-pumpen?
Jonaslatt
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 16:47

Re: Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av Jonaslatt »

Andersm skrev:det går att setta ett tidur som bryter på thermostaten.

Förklara gärna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av Icecap »

Jag har faktisk en timer till detta ändamål... Jag köpte en digital timer från Biltema (350056) och lödde om på den en aning. Jag kan då koppla in den så att termostatsignalen skickas via den in i brännaren.

Den använder jag när jag håller mig med VV under sommaren, då kan jag planera veckans normala badtidpunkter så att det finns VV på t.ex. en viss tid på kvällen.

Men ja, jag öppnade den och lödde om lite, är man inte 100% på detta är det inget att rekommendera...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av ronald »

Jonaslatt: C-pump=Circulationspumpen... :)

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Andersm
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 20:13
Ort: trondheim norge

Re: Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av Andersm »

den ena fasen från oljebrännarthermostaten är kopplad via ett digitalt kopplingsur.
men det är nog bettre att setta en timer på cirkulasionspumpen och ha større hysteris på brennaren
jäspi PE-20 TB-mini kw 150 dragbegrensare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av rod02 »

Man kan låta tiduret styra ett nätagregat(adapter), som drar ett relä. Så slipper man pilla med 230V
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av Roli »

Det är ju bara att krångla till det. Om man kopplar via en timer eller ett relä så måste man ju iallafall "pilla" med 230V......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av karaff »

Vad tjänar man på att låta pannan kallna hela dagen och sen elda på extra mycket på kvällen för att kompensera för detta ?

För om pannan inte kallnar av sig själv går ändå inte brännaren, vilket inte ger någon pelletsförbrukning.

I mina ögon måste du använda precis samma energi på kvällen för att värma upp vattnet till rätt temperatur sen när brännaren går ändå, istället för att brännaren startar någon gång under dagen och sköter detta.

Skillnad kan jag förstå sommartid om man bara gör varmvatten någon gång imellanåt, men du måste ändå värma upp hela pannan varje gång...
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av rod02 »

Roli: Temperaturgivaren jobbar inte med 230V. Timern lämnas orörd.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av Icecap »

karaff: fördelen är att man kan synkronisera vilken tid på dygnet man vill ha maximalt med varmvatten.

Att ha timer när man behöver husvärme är inget bra men när det bara är VV som gäller är timern riktigt bra. Då kan man ställa den så att om man t.ex. tar morgondusch är det fulltankat med VV just när man behöver det.

Besparingen är definitiv minimal - men komforten är desto bättre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av Roli »

Rod02:

Beror ju helt på vilken typ av timmer som avses, tror vi tänkte olika där..... Jag tänkte på en timer där det ingår ett potensionalfritt relä, dvs ett relä dit man kan koppla valfri spänning som inte har med timerns driftspänning att göra. Om du tänkte på en timer som man sätter i vägguttaget och sedan stoppar i en 230-kontakt så förstår jag ditt tänkande.

Kör själv med timer på c-pumpen till golvvärmen, vår och höst när värmebehovet är litet, för att slippa köra c-pumpen dygnet runt. Den drar 140W på lägsta fart.... :x Kommer att köra med denna lösning tills jag har fixat en bra lösning på hur golvvärmetermostaterna skulle kunna få c-pumpen att köra endast när de kallar på värme. Dagens golvvärmesystem har denna funktion men inte mitt från -97..... :roll:

Denna lösning har varit på "tapeten" nu i säkert 6-7 år om inte mer men eftersom nuvarande lösning fungerar och tiden hittills gått till andra saker med högre prioritet så har jag ännu inte fått tummen ur för att fixa den "automatiska" styrningen av c-pumpen. Men den kommer att fixas vilket år som helst framöver.....
När jag har klurat ut hur 13 termostater, oberoende av varandra, kan slå av och på c-pumpen när det "vill ha" värme. Har någon något tips så tar jag gärna emot detta. Men det får vi nog diskutera i en annan tråd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Koppla timer på Pellx Brännare?!

Inlägg av msh16 »

Krångla inte till det i onödan. Koppla cirkulationspumpen till ett vanligt vägguttag och sätt en billig dygnstimer mellan.
Då är pannan varm hela tiden.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar