Väldigt mycket oförbränt i min 20D nu. Ideér.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
joa
Stor entusiast!

Väldigt mycket oförbränt i min 20D nu. Ideér.

Inlägg av joa »

Helt plötsligt får jag grymt mcyket oförbrännd pellets. Detta är oavsett väderlek, pelletssort och jag har heller inte pillat på några inställningar själv.
Det har blivit så här förr och ibland har det löst sig själv faktiskt :?

Min installatör har tydligen inte kvar sina instrument för injustering så jag får ringa någon långväga isåfall.
Finns det något man skulle kunna test själv som en första åtgärd?

Kanske kan nämnas att jag har draglucka samt rökgasfläkt (pga av dåligt drag).
Brännaren sitter i en Calmarpannan

//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Väldigt mycket oförbränt i min 20D nu. Ideér.

Inlägg av bergatorparen »

Kolla så alla luckor är täta efter varje sotning. Tjyvluft kan ändra förbränningen i negativ riktning. Eftersom det sker oavsett pelletssort, så måste vara något som är riktigt närliggande och väldigt elementärt. Kolla dessutom så att turbinhjulet på fläkten är rent (Torinfläktar är turbinfläktar - bara så det är klart :wink: )

Det är det ända jag kan komma på som kan påverka förbränningen eftersom denna brännaren har en väldigt stabil och om inte exakt så åtminstone jämn matning. Men luckpackningar, packningen på sotluckan och det att brännaren är ordentligt dockad mot pannan är nog de första ställena du skall börja söka efter orsakar.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Är dragbegränsare /rökgasfläkt rätt inställd?
Undertrycket i eldstaden skall vara 10-15 Pa.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Under tryck i eldstad eller i stosen ger inte riktigt samma resultat beroende på panna. Skulle gissa på att matningen inte hänger med av nån anledning. Tex valv bildning i internförådet.Eller att luften hindras på nått vis.Kollat så externskruven matar som den ska?? så det kommer pellets i jämt flöde. Eller om internskruven kärvar eller nått i den stilen.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

@Eldvin: Om det skulle vara problem med valv i förrådet eller något anat som påverkar externskruvens matning till brännarens interna förråd så skulle det knappast leda till dessa problem. Möjligen driftstopp "Pellets saknas".

Om problemet är oförbränd pellets så låter det väl snarare som att det är för lite förbränningsluft i förhållande till mängden pellets som internskruven matar fram (dvs diametralt motsatt det som Eldvin skriver).

Eftersom felet tycks ha uppstått relativt plötsligt så lutar det väl åt att själva felkällan uppstått plötsligt. Personligen lutar jag i samma riktning som bergatorparen. Låt Ockhams rakkniv vägleda... :-) Titta på allt som kan ha gjort att mindre luft passerar genom brännkoppen.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Brännarfläkten kanske är på väg att lämna in?
Testa att öka fläkten till 80-85%
En droppe tunn olja i fläktlagret kan du testa med oxå..
Hörs de nån skillnad då fläktrengöringen går, att den varvar upp?

Du kör väl med 20-25 kW o har 25 kW koppen?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Tack för alla tips. Ska försöka hinna med att gräva ner mig lite i det i helgen om jag hinner. Började riva ur diskbänk och diskho i köket idag. Måste vara säker på att det blir klart innan jag börjar med brännaren.
Återkommer.........
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

André skrev:Brännarfläkten kanske är på väg att lämna in?
Testa att öka fläkten till 80-85%
En droppe tunn olja i fläktlagret kan du testa med oxå..
Hörs de nån skillnad då fläktrengöringen går, att den varvar upp?

Du kör väl med 20-25 kW o har 25 kW koppen?
Hur kommer jag till menyn där jag ändrar fläkten?
Kollar jag i instruktionsboken så skall man hålla in pilarna samtidigt för att komma in i servicemeny 2. Det gör jag, men undermenyn för fläkt dyker inte upp. Däremot nivåvakt, diff tank mfl :?

Koppen är 25 Kw och jag hör inget som låter annorlunda mot förr vad gäller fläkten. Ska splilla på någon droppe olja bara för att utesluta att den går trögt pga av det.
Ska bara hitta vart det är.........
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Tryck in bägge knapparna stega till effekt, sen stegar du 1,2 3,4,5 .5an kommer att blinka en stund.När den slutat så gå vidare till fläkt hög eller låg. Å skriv upp va den står på INNAN du ändrar.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Kollade fläktinställningarna.
Hög 49%
Låg 34%
Min 36%

Har ett svagt minne att installatören inte gick på med mer fläkt eftersom det blev så mycket överhopp pga av att matningen är högt ställd (glömde att kolla vad den var.....).

Känns drastiskt att testa med så högt som 80-85% eller?
Antar att det är "hög" som avses då?!
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

De är ju lite svårt att svara på.Då du glömde matningen.Frågan är ju om servic Nissen var tvungen å ställa matningen på max för rökgastempens skull. Ibland kan man va hjälpt av att kolla på slippen från rökgas analysen så man ser var det låg då han mätte.Därutav kan man se om det finns plats för lite mera luft. Bara för att en brännare är inställd med instrument betyder inte det att allt är frid å fröjd.Om man lägger sig så högt det bara går för att visa dig en förbränningsverkning grad på papper på 95% tex så behövs det inte mycket för att det ska börja strula.Om man lägger sig lite lägre sjunker verkningsgraden med nåra % men det blir inte lika känsligt. Man ska alltså inte gå till överdrift åt nått håll. Men det är min åsikt.
joa
Stor entusiast!

Inlägg av joa »

Matningsfaktorn är 11.5kg/h
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Kom du inte åt matning i hög resp låg?? Sen går det ju att låsa brännare i hög resp låg läge å se i vilket det sotar,så vet du vilken som bör justeras.Exakt hur man gjorde har jag inte i huvet,men det borde stå i manualen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Förmodligen har du runt 90% matning till 49% fläkt, Men kolla upp vad brännaren förbrukar under 10 min genom att mata brännaren från hushållsvåg..

Då det blir mycket oförbränd pellets i askan körs det med ordentligt luftunderskott så koppen går överfull o oförbrända pellets ramlar ur koppen, Nivån på glödbädden ska ligga under övre luftslitsraden i koppen..

700 gram/10 minuter är 20 kW o då ska du kunna köra med 55% fläkt om allt är som det ska (fläkten) med programvaran du har i din brännare, Men du har ju 25 kW koppen så då skulle du kunna köra så den förbrukar 800 gram/10 min o fläkten på 65%..

Har du 4 el 5 stift till matningen?
Man måste ha 5 stift för att få ut 25 kW, Med 4 stift får man bara ut drygt 20 kW med 100% matning om man har bra pellets.. Har varit med om en pellets som inte gick få ut mer än 15,5 kW med 100% matning o 4 stift
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar