Jag är pappaledig, och min sambo är tillbaka på jobbet för sin första månad. Detta innebär en rejält stressad ekonomi som dessutom lider av att vi sparar till dränering, dvs vi har svårt att på kort sikt ta hit proffs och titta på delarna. Nu till problemet!
Vår manuella shuntventil(ingen aning om märke) började för ett tag sen att gå under 0 på mätaren, vilket den inte gjorde när vi köpte huset för 6 månader sedan. Noll verkar fortfarande vara stopp, då rören och elementen blir kalla, men det går ändå att vrida ner shunten en bra bit under nollan, bild nedan(obs, man kan luras av skruven som sitter vid nollan, kolla kl 4-5):
Detta är maxläget, känns skapligt mot skalan:
Jag kan leva med att det går och skruva ned den under noll även om det känns underligt att stoppet helt plötsligt försvann (och den vart enklare att vrida på, men det finns fortfarande motstånd)
Dock, verkar det finnas två områden som ger samma effekt som att vrida ner till 0:an, det är rakt på 3:an och 5:an. ställer man shunten på dessa så sjunker temperaturen rejält och elementen blir kalla, så det känns som att dessa lägen stoppar vattnet. Man måste vrida upp runt 4:an för att det ska komma igång igen, ner till typ 2:an eller upp till 6:an. Då blir det självklart varmare och kallare, men vattnet börjar flöda igen och temperaturen i rören och elementen går upp igen.
Jag kan tillägga att som sagt, vi köpte huset för 6 månader sedan och jag bekantar mig fortfarande med systemet. Vi hade problem med att vi konstant fick lufta ett element, okänt hur det ligger i slingan. Det kunde pysa luft i kanske 30 sekunder innan det kom skitigt svart vatten, för att tillslut övergå i klart vatten. EFter mycket om och men öppnade jag påfyllningsventilen till systemet och det tog några minuter innan systemet verkade fullt och vatten kom ut i säkerhetsventilerna kring expansionskärlet (vilket, jag hoppas är ett tecken på att det fanns för mycket i systemet?)
Sen vi fyllde på kommer det inte längre luft i elementet ifråga, och det känns som att vi får jämnare värme. Dock har detta inte påverkat shuntproblemet.
Vad kan orsaka att vissa lägen stoppar flödet förutom stopp? Kan vissa lägen innebära svårigheter för flödena i shunten?
Jag förstår att den måste ju kontrolleras av ett proffs, men vi har helt enkelt inte pengarna nu. Kan det vara något annat? finns det någon åtgärd jag kan göra? Det är ju kallt och man vill ju inte stoppa eller tömma elementen.
Det kanske är ungefär som att säga "min bilmotor skar, finns det någon enkel lösning så jag slipper lämna in den" men jag ville ändå höra med proffsen på detta forum om det finns något sätt att ordna, eller om det kanske förekommer?
Att shunten går att vrida förbi nollan, är det väldigt illa eller bara ett tecken på att något bör tittas över eftersom den verkar fungera annars?
Tack på förhand!