Bergvärme vs. Pellets.

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av bergatorparen »

Nej, och det förväntar jag inte hellre. Lägger man 200 000 kronor på en anläggning, så är det sista man vill att erkänna att man misstagit sig och gjort ett fel val. Åt andra sidan: Många av de som byter till VP är folk som inte är tillräckligt tekniskt anlagda för att köra pellets, och för dessa är det ingen skillnad mellan att tillkalla en pelletstekniker eller en kyltekniker - för professionell hjälp behöver de oavsett. Problemet med just pellets är att tekniken än så länge är så Fred Flinta att du måste ha vissa tekniska baskunskaper för att kunna handskas med den. INGEN - inte en enda en av de brännare som finns på svenska marknaden som jag vet om har självdiagnostik och kan berätta för dig vad som är fel. Det du har att hjälpa dig med är en ofta intetsägande manual där just det fel som gör att du frysar arslet av dig i minus 30 saknas. Så om man inte kan/vågar ge sig in på de "heliga" bitarna på brännaren, blir man själv sur och nät- och elbolagen glada medan man väntar på hjälp när de "behöriga" äntligen motvilligt släpar sig till jobbet. Så på den vägen är det: Har man tillbringat sina unga år med att mecka på bilar, MC och lastbilar, är pellets busenkelt - har man däremot en mer - hrm - "teoretisk" bakgrund, är VP det man går efter i och med att man inte rår på f-skapet oavsett. Märk väl: VP producenterna skyltar ofta med att deras manickar är så enkla att även familjens hund och familjens papegoja rår på dem - så där har du en beskrivning av just det marknadssegment man syftar in sig på. Nej, inte hundar och papegojor, men folk som aldrig intresserat sig för teknik.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Andreas Hansson »

200 000kr? Syrran borrade 180m och instalerade en thermia pump. Hon gav 110 000 för det.
Farsan drog in vattenburet och jordvärme och inte han kom i närheten av 200 000kr

Folk som köper en pryl bara för att den är enkel att laga är nog ett utdöende släkte.

Finns ju ingen vettig andledning att satsa på pellet om man inte har en fungerande panna att stoppa den in.
Högre kWh kostnad, föråd som tar plats/ dammar, sotningskostnad.

I nybygge är det ju inte att tänka på!
Och köper du en pellets anläggning så kommer du i slut ändan ialla fall få byta ut den när du blir äldre och inte orkar sota kånka säckar..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av bergatorparen »

Ja så långt är jag med dig. Men det finns en sak som skulle kunna stjälpa ett VP projekt: Om elpriset och eller elskatterna höjdes mer, så skulle det se mörkt ut för VP. Tro mig, Hansson: Jag skulle mer än gärna haft VP - och som du säger: Vi som har verktygsvanan verkar vara ett utdöende släkte, om inte pendeln svänger, vill säga. Kanske kommer kärva tider som tvingar fram lösningar som vi mäktar med själva? Kanske folk bara tröttnar på att vara beroende av andra?

Det jag tycker ligger pellets i fatet är själva branschen. Att man inte fått pellets som håller ungefär samma kvalitet efter att ha hållit på med det i så många år måste vara pinsamt. Det andra är att pelletsvärme verkar dra ner priset på stöga hellre än upp. Sedan har vi som du säger åldern. Jag är 53 och tycker redan att det inte är särskilt kul att kånka pelletssäckar. Lösningen kanske utkristalliserar sig inom några år. Vad som är säkert är att pelletsen verkar ta död på sig själv i Sverige eftersom det verkar vara bara de lägre samhällsklasserna som använder den - och då gärna i uråldriga pannor. Jag anser att det lämpligaste vore om man byggde ut hållbar el som skulle kunna göra det möjligt rent ekonomiskt att värma mindre stöger med enbart el panna. Det är smidigt, effektivt och investeringen är låg. Men då måste vi först skaffa oss en energipolitik istället för enbart skattepolitik som fallet tyvärr verkar vara i nuläget.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av JensH »

Fast det där med att räkna hem en bergvärmeinstallation jämfört med pellets stämmer inte i alla fall. I mitt fall så sparar jag i bästa fall 5000:- om året. Jag utgår då ifrån att service/reparation av anläggningarna är liknande samt att elpris och pelletspris lär följa varandra skapligt. Pellets kanske krånglar oftare men att åtgärda är ofta ganska billigt, en BVP krånglar nog mer sällan men när den väl gör det så kostar det en halv månadslön...
Om man räknar med att en BVP och en pelletsanläggning har liknande livslängd, säg runt 25 år (även om de håller längre så byter man ofta ut de förr eller senare ändå när det kommit så mycket bättre grejjer på marknaden), så får man ju räkna på totalinvesteringen och inte bara driften.
En skaplig pelletsanläggning får du för 50-70k. En bergvärmeanläggning för 120-140k. Det är en diff på 70k. Om du då sparar 5000:- om året så har du lagom sparat in bergvärmeinstallation men DÅ är det dags för att byta kompressorn som kostar 25000:- och så får du vänta 5 år till innan du tjänat in den.
I mitt resonemang är jag nog dessutom i praktiken väldigt snäll mot Bergvärmen då främst en pelletspanna nog håller betydligt längre än 25 år om man vill det medan en BVP definitivt inte gör det.
Det sekundära i kråksången är att man inte längre har en varm murstock som torkar vind och källare.
Sedan kan man hävda att det höjer värdet på huset och där får jag nog också säga att det är tveksamt. Möjligtvis om du säljer huset skapligt snabbt efter BVP-installationen så köparen vet att installationen är relativt ny. Men att sälja ett hus med 10-15 år gammal BVP tror jag folk är så pass smarta att de vet att det snart är dags för stora utgifter på pumpen. Köper man dessutom ett hus idag med bergvärme som borrades för 15 år sedan så är det borrhålet så bedrövligt underdimensionerat så man måste kompletteringsborra när man byter pump nästa gång, dvs. det blir nästan en nyinstallation.

I mitt fall handlar det endast om 3 saker. Jag orkar inte sota, jag vill ha en ren källare och jag vinner 20kvm yta i källaren och 15kvm kallutrymme som jag kan ha bröte i.

(Lite roligt när IVT räknade på hur mycket jag skulle spara, de kom fram till 381kr/år :jocolor: Men den kalkylen stämde inte så bra, han hade glömt en del parametrar hehe.)
Senast redigerad av JensH den tis 12 feb, 2013 21:02, redigerad totalt 1 gånger.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag kollade på pellets för 10 år sedan. Då låg väl priset runt 1200/1500 kr ton tror jag.
Då var det billigt att elda med pellets.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av danei »

Inflationen de senaste 10 åren har varit ca 15%. Pelletsen har visserligen gått upp lite mer än så. Men elpriserna har stigit klart mer än pelletsen. Så var pellets billig då så är det nu också.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Andreas Hansson »

En tanke som slog mig.
Om du har pellets och betalar för sotning 2 gånger per år plus brandskyddskontroll och byter till bergvärme så får du många kWh bara den utgiften
Sotning 350 kr *2 = 700 kr brandskydds kontrollen kostar minst 700 kr hos mig. Alltså 350kr per år.
Totalt 1050kr per år. Har vi en värmepump med ett cop på 3.5 så får du alltså 3600 kWh istället för en sotare som skräpar ner. Räknade för enkelhetens skull på 1kr kWh.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Andreas Hansson »

danei skrev:Inflationen de senaste 10 åren har varit ca 15%. Pelletsen har visserligen gått upp lite mer än så. Men elpriserna har stigit klart mer än pelletsen. Så var pellets billig då så är det nu också.
Lite mer. Priset har ju fördubblats..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av danei »

och priserna på alternativen har....
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av bergatorparen »

Det är klart att i driftskostnad är pellets näst billigaste energibäraren - det är det liten tvekan om. Det råder inte hellre tvivel om att värmepumpar kostar skjortan och halva garderoben när de går sönder - och det gör de efter ett tag - precis som allt annat.

Pellets och bergvärme är som att jämföra två världar i vart sitt solsystem egentligen. Båda var status för 6 - 7 år sedan, och nu håller kanske tiden på att springa ifrån de båda till förmån för tekniskt sett enklare och effektivare lösningar där man snarare än att elda mer, hellre ser till att utnyttja varje kWh mer effektivt. Jag är en stark anhängare till isolering - precis som min framlidne farsa var. Farsan snålade aldrig med isoleringen, och tack vara detta så blev det aldrig höga värmeräkningar hellre. Han var förut för sin tid helt enkelt.

Det finns de som jämför passivhusen med att bo i en plastpåse, och det tror jag med. Men vettig genomtänkt isolering och vettig ventilation kanske är en lösning som på sikt är bättre än alla världens tekniska manicker.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av bergatorparen »

danei skrev:och priserna på alternativen har....
... gått genom taket precis som varmvattenberedaren hos Mythbusters :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av JensH »

Mitt effektiva elpris i dagsläget när jag bara förbrukar 4000kWh/år ligger runt 2,15kr/kWh med Fortum som nätleverantör. Skaffar jag bergvärme och förbrukar runt 11000-12000kWh blir det effektiva elpriset runt 1,50-1,60 kr/kWh och då har jag bara 16A huvudsäkring, många har ju 20A, då är det bara att slå ut 2000kr/kWh ytterligare. Finns nog inte många som har ett effektivt elpris på under 1,30 kr/kWh idag, kanske de som förbrukar över 20000kWh. De fasta avgifterna på el har ju fördubblats på kort tid när de haft slut på argument för att öka elpriset...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av danei »

Det är snarare kraven på extremt hög leveranssäkerhet som drivit upp priserna. Efter som det är monopol så regleras kostnaderna som bolagen får ta ut.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Andreas Hansson »

Men dom fasta avgifterna betalar du ju även fast du kör pellets. Det borde inte vara nått problem att köra på 16A abb.
Jag ångrar inte mitt val av ved, Bara när den skall sågas och radas
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Tibe
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 17 sep, 2012 09:44
Ort: Sölvesborg

Re: Bergvärme vs. Pellets.

Inlägg av Tibe »

Ja, pellets är jobbigt, smutsigt, tar plats osv osv. Men så länge man orkar, vill städa lite extra(?), har plats, så tycker jag att man ska lyfta fram att hus faktiskt mår bra av att eldas i, dom som eldar med pellets bor ju i hus som är byggda för att eldas i. När vi drog igång pellets eldningen i höstas tog det en dag och så var det bättre luft i huset. Dessutom får vinden hjälp att hållas torr av en varm murstock.

Jag har själv aldrig begärt in några offerter på BVP men det låter som lite glädje summor när man pratar om 110 - 140 tusen! En kollega på jobbet har nyligen installerat en BVP och det blev två borrhål och en stor pump på 17 kW och den prislappen landade på över 250 000kr. Visst nu är det kanske lite överdimensionerat och stort men min tanke är att en installation för 110 - 140 tusen kanske är lite underdimensionerat? Jag hade nog räknat lite pessimistiskt med 200 000 för att få ett väldimensionerat system.

Förövrigt kan jag meddela att kollegan lite malligt har konstaterat att även i -15 grader så blir det inget el tillskott på sin nya pump :)
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
Skriv svar