Installationsguide till hur man installerar en panna själv

Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Installationsguide till hur man installerar en panna själv

Inlägg av Stugsittaren »

Tror att det är fler än jag som funderar på detta. Jag har sett flera spridda kunskapsbitar på detta forum. Men saknar en tråd där vi kan samla in de erfarenheter som alla sitter på.

Mats H
"SYR ventil behövs inte då man eldar med Pellets.
Brännaren kopplas ju till ett överhettningsskydd som stänger av förbränningen vi för hög temp(95 grader). "
(SYR=säkerhetsventil som öppnar om trycket blir för stort)

SOLpelle
"Mitt system betedde sig som ditt då jag hade 2 bars lufttryck ( inte vattentryck) i bäljen i expkärlet.
Fick ett tips om att då jag har 5 meter så räcker det med 5*0,1 bar för varje meter minus 0,2 = 0,3 . Så jag tömde ut lite vatten ur systemet så att vattentrycket var noll. Kopplade på en luftmätare typ bildäck och tömnde ut luften ur exp till 0,3bars lufttryck.
Nu rör sig vattentrycket mellan 0,5-0,7. Innan 0- 1,5 då övertrycksventilen utlöste."

Storleken på expkärlet beror på hur mycket vatten som finns i systemet. Vem har bra formel?

Vid för stort drag kan draglucka vara av intresse. Om du har ett stående rökrör kanske det är klokast att skaffa en som kan sättas fast på detta där inget annat blockerar.

Vad det inte André eller Roli som skrev att Ladomaten bör sitta i golvhöjd och inte ovanför pannan som hans rörkrökare hade satt den.

Hör av er om jag skivit fel någonstans eller läggtill annat som kan bli till en checklista vid egen installation (eller koll av rörkrökarens ideer) :)

Hur är det med formella krav på installationen? Hur mycket får man göra själv. Det kan vara en garanti- eller försäkringsfråga att någon erfaren installatör skriver under.
MatsH skrev
"Omdragning och täthetskontroll är det enda du behöver betala för."
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Installationsguide till hur man installerar en panna sjä

Inlägg av pitch »

Stugsittaren skrev:Tror att det är fler än jag som funderar på detta. Jag har sett flera spridda kunskapsbitar på detta forum. Men saknar en tråd där vi kan samla in de erfarenheter som alla sitter på.
Jodu, Stugsittaren...
Som du kanske sett tidigare finns det en, t.o.m. fast, tråd i detta forum ang en FAQ allmänt om dessa frågor http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=998.
Jag har försökt få hjälp av Er, brinnande :D pellets-själar, att ställa upp tidigare med samverkan men det är som i vilken "lam lokal förening" som helst...

Det verkar vara en stor skilnad på att snabbt logga in på forumet och ge snabba svar gentemot att ge svar på en rak fråga i ett dokument. Jag förstår inte...(de mest frekventa svararna bör ta åt sig mer än andra)
Bara av "Visningar"-frekvensen av ditt önskemål enl subject säger en hel del, i skrivande stund 220051102 00:20 endast 156 läsningar eller åtminsone klickningar.

Du är välkommen att delta i sammanställningen av vår gemensamma FAQ som förhoppningsvis kommer att bli en hyfsad mall för oss privatpersoner som (för)söker få en bättre uppvärmning av kåken/villan/pallatset...

PM:a eller maila mig.

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

pitch skrev: Det verkar vara en stor skilnad på att snabbt logga in på forumet och ge snabba svar gentemot att ge svar på en rak fråga i ett dokument. Jag förstår inte...(de mest frekventa svararna bör ta åt sig mer än andra)
/Pitch
Så fort tiden räcker till lite mer än vad den gör förnärvarande så skall du få mina svar på det jag kan bidraga med till din lista, Pitch.

:oops: Lite "ågren" har jag dock för att jag ej har svarat dig. :oops:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

pitch skrev:Som du kanske sett tidigare finns det en, t.o.m. fast, tråd i detta forum ang en FAQ allmänt om dessa frågor http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=998.
/Pitch
Tänkte att denna rubrik skulle kunna göra det lättare att hitta informationen. Hittade den inte själv när jag letade :oops: En FAQ kan ju innehålla många olika frågor. I och för sig är det inte så konstigt om alla inte lockas av denna fråga, har man en ny anläggning eller inte vill installera själv så är inte intresset så stort.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar