Mats H
"SYR ventil behövs inte då man eldar med Pellets.
Brännaren kopplas ju till ett överhettningsskydd som stänger av förbränningen vi för hög temp(95 grader). "
(SYR=säkerhetsventil som öppnar om trycket blir för stort)
SOLpelle
"Mitt system betedde sig som ditt då jag hade 2 bars lufttryck ( inte vattentryck) i bäljen i expkärlet.
Fick ett tips om att då jag har 5 meter så räcker det med 5*0,1 bar för varje meter minus 0,2 = 0,3 . Så jag tömde ut lite vatten ur systemet så att vattentrycket var noll. Kopplade på en luftmätare typ bildäck och tömnde ut luften ur exp till 0,3bars lufttryck.
Nu rör sig vattentrycket mellan 0,5-0,7. Innan 0- 1,5 då övertrycksventilen utlöste."
Storleken på expkärlet beror på hur mycket vatten som finns i systemet. Vem har bra formel?
Vid för stort drag kan draglucka vara av intresse. Om du har ett stående rökrör kanske det är klokast att skaffa en som kan sättas fast på detta där inget annat blockerar.
Vad det inte André eller Roli som skrev att Ladomaten bör sitta i golvhöjd och inte ovanför pannan som hans rörkrökare hade satt den.
Hör av er om jag skivit fel någonstans eller läggtill annat som kan bli till en checklista vid egen installation (eller koll av rörkrökarens ideer)

Hur är det med formella krav på installationen? Hur mycket får man göra själv. Det kan vara en garanti- eller försäkringsfråga att någon erfaren installatör skriver under.
MatsH skrev
"Omdragning och täthetskontroll är det enda du behöver betala för."