Ny pelletskille med hög förbrukning

Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av Holger »

Har du bara haft brännaren en vecka så har du kanske enligt köplagen rätt att byta upp dig till en 30 kW NBE utan annan kostnad än prisskillnaden.
En 30 kW brännare körd på 70% håller säkert längre än en 20 kW som går på full effekt.
Många på det här forumet förringar riskerna för kondens.
Hur klarar din keramiska skorsten isbildning och frostsprängning i översta delen där du eldar sällan mot acktank?
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
magnius
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 22 feb, 2013 09:12

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av magnius »

Jag tror inte att jag behöver köpa större brännare, min panna Arimax 240 är ju uträknad för 15-30kw om man eldar med flis t.ex. Jag eldar ju alltid mot acctank, och har inte märkt någon is eller frostbildning.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av rod02 »

Även jag är nyfiken på vad garaget drar. Går det att stänga av helt utan att golvvärmen fryser sönder?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
magnius
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 22 feb, 2013 09:12

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av magnius »

Visst går det , men då behöver jag tömma alla slingor på vatten.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av rod02 »

Jag är väldigt nyfiken på skillnaden. Räcker att prova ett par dar. Eller om nån skulle kunna räkna på det. Har du koll på tur och retur temp till garaget?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
magnius
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 22 feb, 2013 09:12

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av magnius »

Framledningstemperatur i garaget 12 grader, och retur 11.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av André »

Som sagt tror jag det är rätt ok förbrukning o när du kör mot acktank bör du köra brännaren på 20 kW iaf, Sen vet jag inte hur de ska gå till att få 100% verkningsgrad som icecap skrev för du får ut 4,1 kWh/kg från ett kg pellets med 85% verkningsgrad o 4,3 kWh/kg med 90% men förmodligen ligger du på 85% o då gör det att huset kräver 7,3-7,4 kW vid -15 o inte 8,6 kW..

Har du elpatron i acktanken kan du ju läsa av elmätaren när du kör pellets o utan så ser du förbrukningen o kan se rätt exakt vad du har för verkningsgrad o om nått är galet..

Hur varmt har du i garaget o vilken isoleringstjocklek har du under plattan?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
magnius
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 22 feb, 2013 09:12

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av magnius »

Jag får pröva mig fram samt logga lite. Under plattan finns 400mm isolering och innetemperatur kring 7 grader.

Besökte precis pannrummet och 43kg hade även nu gått åt med en medeltemp på -6... :roll:
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av André »

Då har du då ordentlig isolering under plattan :D
Hur lång kulvert har du el är garaget vidbyggt med huset?
Vad har du för kulvert?
Då du kör bara 7 grader går det nästan inget till uppvärmning av garaget, Om inte själva garagebyggnaden saknar isolering helt :wink: men de tror jag inte då du isolerat plattan ordentligt..

Men du ska väl ha papper på vad huset ska förbruka?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av FRS05 »

Vad glad att du inte är i min sits, jag värmer upp 140m2 till 21 grader. Sen har jag en källare där jag har 1 element. Min förbrukning är exakt 40kg per dag i SNITT sen September:). Jag har problem....
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av Honda »

Jag antar att förbrukningen är den som styrboxen rapporterar? Har du gjort en ny 6 minuters körning och vägning sedan installationen? Det kan ju hända att skruven har börjat ge mindre pellet om det tex har samlats spån i inloppet, isåfall så visar den mera än vad den egentligen drar, plus att brännaren går för magert så det slår dubbelt. Så om du inte har gjort det så kör en ny invägning för säkerhets skull.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
magnius
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 22 feb, 2013 09:12

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av magnius »

Hej Honda,

Förbrukningen är den som styrboxen rapporterar. Och jag har inte kört en ny 6minuters körning och vägning efter installationen. Vid installationen körde grabbarna en 10minuters körning har jag för mig.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ny pelletskille med hög förbrukning

Inlägg av Honda »

Ja, det tar ca 10 minuter att köra 360 sekunder. Skruven kör av/på i korta knyckar för att motsvara verklig drift.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar