CO2 / rökgasmätare för pelletspannor

Skriv svar
Tronci
Entusiast!

CO2 / rökgasmätare för pelletspannor

Inlägg av Tronci »

Hej!

Undrar om det finns att köpa CO2 / rökgasmättare för pelletspannor.
Jag tänkte att det kan behövas em mätare för att kontrollera att man inte får farliga gaser i panrummet.
När jag hade min gamla Albin panna luktade nästan alltid rök i panrummet. Det nya Janfire går än så länge på el...

Tacksamt för svar / synpunkter....

Kirunabor :)
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Dykarn
Prima virke

Re: CO2 / rökgasmätare för pelletspannor

Inlägg av Dykarn »

Hej,

Kanske inte exakt vad du söker men Kjell & Co (www.kjell.com) har en gasvarnare: 87051 som bla. reagerar på Koloxid. Sedan hittade jag en gassensor på Elfa (www.elfa.se): 73-027-30 som reagerar på Koldioxid och Svaveldioxid och som kräver relativt få kringkomponenter. Kolla in http://www.elfa.se/pdf/73/730/07302730.pdf

Billiga är de också :D

Mvh Dykarn
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Den verkar fungera bra i rummet (max 50 grader). Men är det någon som hittat något liknande som man kan sticka in i rökgången och koppla själv? Finns nog stort intresse för en sådan produkt bland pelletsbrännarna. För oss är det inte nödvändigt att få ett exakt värde, det borde räcka att kunna se när det är som lägst.

Vad är det vi vill mäta CO eller CO2? Vilket är viktigast?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar