Panntemperatur

Skriv svar
Becker
Energiprofet!

Panntemperatur

Inlägg av Becker »

Hej igen! :)
Som nybörjare har man många frågor... Hoppas att Ni står ut!

Vad har Ni för panntemperatur? Och varför?
Jag undrar om det är bättre att ha 70 grader i pannan istället för t.ex. 80 grader? Eller är det "som vanligt" en kompromis? Är 70 grader mer ekonomiskt men varmvattenproduktionen något sämre? Medans 80 grader ger möjligheten att tappa mer varmvatten men ger större värmeförluster ut i pannrummet och skorstenen?

/ Fredrik
Nybörjaren
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Stefan E
Ungskog

Inlägg av Stefan E »

Jag har sänkt min panntemperatur från 80 till 70. Nu pendlar den från 55 min och 70 max. Det räcker gott till vår familj avseende varmvatten (2 vuxna och 3 tonåringar). Det är mest när någon vill ta sig ett rejält varmbad som jag tillfälligt ökar temperaturen.

Jag har inte riktigt koll på om eller hur mycket mindre detta drar, är ju svårt med höst och stor skillnad i yttertemperatur som ju påverkar förbrukningen. Jag tror i alla fall inte att det drar mer pellets när man sänker temperaturen i pannan :wink:
Janfire, Parca -69, veckoförråd.
110 kvm + 110 kvm inredd källare.
sunliner
Fröträd

Inlägg av sunliner »

kör 67-82 grader :lol:
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
Per-Erik
Energiprofet!

Inlägg av Per-Erik »

finns väll igentligen ingen anledning att ha högre temp på pannan änn nödvändigt..

Dock när det är kallt ute så räcker kanske inte det med 65-70 grader..

Själv kör jag 80 grader i år.. ska nästa år sänka för att se om det gör någon skilland i pellets förbrukning..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Eld
Entusiast!

Inlägg av Eld »

Jag kör 65-90 för att få så långa gångtider som möjligt för brännaren. Man brukar ju rekommendera att man inte ska låta pannan bli kallare än 60 grader för att det inte ska bli kondens med påföljande korrosion i pannan vid uppstarten. Jag vill ha lite marginal på detta för att temperaturen kan sjunka ytterligare några grader under tiden som brännaren startar upp när belastningen är stor.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Påslag 62grader, avslag 78 grader.
Hälsn Vatsug (CTC 1100+Vikingbio)
Skriv svar