Termokontakt löser ut
Termokontakt löser ut
Jag har en CTC 265B från 1971 med en Flex-A från 2005 som har den nya styrboxen sedan i höstas. Sedan bytet av boxen har den fungerat ganska bra, det har varit en del strul med askkaka i brännaren som har gjort att termokontakten löst ut efter 2-3 dygn men det har jag härlett till pelletskvaliten. Nu löser termokontakten ut i nästan varje cykel brännaren går utan att det hunnit bildas nämnvärt med aska... Brännaren känns ganska varm på utsidan mot pannan men det är svårt att säga om den är för varm. Pannan är sotad och draget verkar vara OK så frågan är vad som orsakar problemet? Kan termokontakten vara kass, överkänslig? Kan fläkten vara på väg att ge upp? Jag har noterat svart rök ibland trots att fläkten har rätt spänning. För en tid sedan märkte jag lite surr från fläktens lager när den startade upp efter sotning. Jag lossade då plastlocket över motorns lager och gav den ett par droppar olja och sedan dess har den varit tyst. Kanske lagren kärvar ibland i alla fall?
Janfire Flex-a 2005, CTC 265B 1971
Re: Termokontakt löser ut
Grundproblemet verkar vara att brännaren går för fett. Om det beror på en hård pellets, smutsig fläkt, trasiga lager i fläkten eller annat kan jag inte svara på men det kan du kolla själv.
Är det så att allt är bra men att pelletsen är hård kan du minska doseringen, då ska det lösa sig.
Är det så att allt är bra men att pelletsen är hård kan du minska doseringen, då ska det lösa sig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Tack för svar. Pelletsen (Laxå) är inte hård utan bryts ganska lätt ungefär som "vanligt", däremot har den senaste leveransen gett problem med askkaka i brännaren.
När jag bytte till den nya boxen ställde jag in fläktspänningen på samma värden som jag hade med den gamla boxen, 75 V i läge 1 och 103 V i läge 2. På den gamla boxen var poten för doseringen inställd på "kl. 11" ("kl. 12" skulle vara 1 sek.) så jag har ställt doseringen på 0,8 sek. på nya boxen. Värdena med gamla boxen var kalibrerade av installatören från första början.
Jag mäter rökgastemperaturen med en enkel utanpåliggande termometer ovanpå rökröret, rakt över pannans utlopp. Där är visserligen rökgaserna utspädda med luft från dragbegränsaren men termometern visar samma värde, 130-140 grader, som med gamla boxen.
Brännaren kan ju också gå fett p.g.a. smutsig eller kärvande fläkt som du skriver. Jag ska kolla det i samband med att jag byter termokontakten, jag är lite misstänksam mot den eftersom den börjat lösa ut även när det inte hunnit bildas någon askkaka i brännaren.
När jag bytte till den nya boxen ställde jag in fläktspänningen på samma värden som jag hade med den gamla boxen, 75 V i läge 1 och 103 V i läge 2. På den gamla boxen var poten för doseringen inställd på "kl. 11" ("kl. 12" skulle vara 1 sek.) så jag har ställt doseringen på 0,8 sek. på nya boxen. Värdena med gamla boxen var kalibrerade av installatören från första början.
Jag mäter rökgastemperaturen med en enkel utanpåliggande termometer ovanpå rökröret, rakt över pannans utlopp. Där är visserligen rökgaserna utspädda med luft från dragbegränsaren men termometern visar samma värde, 130-140 grader, som med gamla boxen.
Brännaren kan ju också gå fett p.g.a. smutsig eller kärvande fläkt som du skriver. Jag ska kolla det i samband med att jag byter termokontakten, jag är lite misstänksam mot den eftersom den börjat lösa ut även när det inte hunnit bildas någon askkaka i brännaren.
*suck* Var står det att du ska ställa fläktens värden till de gamla värden?
Vissa parameter är faktisk ändrade och dom jag har läst om som har bytt till Flex-A2 styrenheten är mycket nöjda. Att ändra fläktens hastighet till "det gamla" utan att ha koll på om tiden mellan doseringarna och doseringstiden är identisk är ganska fel eller hur?
Mitt råd är att återställa till fabriksvärden och sedan lösa problemen om de kommer.
Vissa parameter är faktisk ändrade och dom jag har läst om som har bytt till Flex-A2 styrenheten är mycket nöjda. Att ändra fläktens hastighet till "det gamla" utan att ha koll på om tiden mellan doseringarna och doseringstiden är identisk är ganska fel eller hur?
Mitt råd är att återställa till fabriksvärden och sedan lösa problemen om de kommer.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hm, jag förstår om du blir trött... 
Faktum är att jag testade med fabriksvärdena först men tyckte att det rök svart och rökgastemperaturen blev lägre än jag haft tidigare. Därför antog jag
att fabriksvärdena inte stämde i min panna och ställde in de gamla värdena som var det enda jag hade att gå på...
Jag ska testa att återställa till fabriksvärdena och se hur det funkar.
Men, om brännaren gick fett med mina inställningar, 0,8 sek. dosering och 75 V på fläkten så borde det väl bli ännu fetare med fabriksvärdena som är 1,0 sek / 60 V? Ja, ja, den som lever får se!

Faktum är att jag testade med fabriksvärdena först men tyckte att det rök svart och rökgastemperaturen blev lägre än jag haft tidigare. Därför antog jag

Jag ska testa att återställa till fabriksvärdena och se hur det funkar.
Men, om brännaren gick fett med mina inställningar, 0,8 sek. dosering och 75 V på fläkten så borde det väl bli ännu fetare med fabriksvärdena som är 1,0 sek / 60 V? Ja, ja, den som lever får se!
Men då sänker du doseringen istället.
Är inte PK!
Är inte PK!
Återställde till fabriksvärdena (skrev föregående inlägg under uppstarten) och resultatet blev en svart rökplym ur skorstenen även efter uppstartsekvensen var klar och brännaren gått en stund på de inställda värdena för läge 1. Några minuter senare löste termokontakten ut...
Noterade också under uppstarten att surret från fläktens lager återkommit... Ska nog testa att byta dem innan jag drar några långtgående slutsatser.
Noterade också under uppstarten att surret från fläktens lager återkommit... Ska nog testa att byta dem innan jag drar några långtgående slutsatser.
Låter vettigt. Se även till att det inte finns damm på vingarna, ett tunt lager kan ställa till det ganska mycket mycket med minskning av luftmängden.
Är inte PK!
Är inte PK!
Testade att byta kullagren i fläkten men blev inte helt av med surret. Det kanske kan skyllas på mitt val av lager, de lokala järnhandlarna behagar inte ha lager på lager så det fick bli närmsta Biltema... De har ju inte SKF utan snarare KKF (Kinesiska kullagerfabriken). Själva fläktvingen ville också kasta lite, kanske är det medfött eller så beror det på ett visst mått av våld vid demontering/montering... Hur som helst så gick brännaren fett med mycket rök. En ny termokontakt gjorde i alla fall susen så det problemet löste sig.
Jag föll till föga och skaffade en ny fläkt och det verkar vara bättre flås i den så jag förmodar att den gamla började bli trött även i det elektriska.
Nu verkar det bli bättre ordning på förbränningen även om det fortfarande ryker en del med 60 V på fläkten och 0,8 sek. doseringstid i läge 1. Frågan är hur långt ner man ska gå med doseringstiden? Det måste ju minska effekten en del, energin finns ju i pelletsen och inte i förbränningsluften... Jag ska provköra ett tag men lutar åt att öka farten på fläkten lite.
Man kanske blir tvungen att kalla hit expertis med riktiga instrument för att mäta rökgastemperatur och analysera rökgaserna.
Jag föll till föga och skaffade en ny fläkt och det verkar vara bättre flås i den så jag förmodar att den gamla började bli trött även i det elektriska.
Nu verkar det bli bättre ordning på förbränningen även om det fortfarande ryker en del med 60 V på fläkten och 0,8 sek. doseringstid i läge 1. Frågan är hur långt ner man ska gå med doseringstiden? Det måste ju minska effekten en del, energin finns ju i pelletsen och inte i förbränningsluften... Jag ska provköra ett tag men lutar åt att öka farten på fläkten lite.
Man kanske blir tvungen att kalla hit expertis med riktiga instrument för att mäta rökgastemperatur och analysera rökgaserna.
Jag har försökt få till en vettig förbränning utan en massa svart rök. Med fabriksinställd fläktspänning på 60 V ryker det ordentligt även med doseringstiden sänkt till 0,7 s från fabriksinställda 1,0 s. Sänkningen borde ju också innebära att brännaren bara ger 70% av de nominella 9 kW den ska ge i läge 1.
Jag valde att i stället gå andra vägen och gradvis höja fläktspänningen för att få få till det. Att sänka effekten till 70% kändes inte bra så jag ökade doseringen till 0,8 s som en kompromiss. När jag är nöjd med rök, aska och rökgastemperatur (erfarenhetsmässigt som det såg ut med den ursprungliga, kalibrerade databoxen) är jag tillbaka på 0,8 s / 75 V där jag var innan fläkten och termokontakten började strula...
De värdena fungerade ju också fint med nya boxen innan fläkten och termokontakten började krångla.
Detta är ju helt ovetenskapligt utan att mäta rökgasanalys eller -temperatur på rätt sätt så ev. ska jag låta göra en kalibrering men i så fall direkt efter att sotaren varit här så att skorstenspipan är ren. Det kan ju ev. bero på lite försämrat drag i skorstenen att jag måste öka fläktspänningen för att få till det.
Jag valde att i stället gå andra vägen och gradvis höja fläktspänningen för att få få till det. Att sänka effekten till 70% kändes inte bra så jag ökade doseringen till 0,8 s som en kompromiss. När jag är nöjd med rök, aska och rökgastemperatur (erfarenhetsmässigt som det såg ut med den ursprungliga, kalibrerade databoxen) är jag tillbaka på 0,8 s / 75 V där jag var innan fläkten och termokontakten började strula...
De värdena fungerade ju också fint med nya boxen innan fläkten och termokontakten började krångla.
Detta är ju helt ovetenskapligt utan att mäta rökgasanalys eller -temperatur på rätt sätt så ev. ska jag låta göra en kalibrering men i så fall direkt efter att sotaren varit här så att skorstenspipan är ren. Det kan ju ev. bero på lite försämrat drag i skorstenen att jag måste öka fläktspänningen för att få till det.
Man kan faktisk ställa förbränningen ganska väl med lite vett i skallen. Och jag är inte bergis på att spänningen "måste" ligga på fabriksinställningen. Jag har dock för mig att De "gamla" spänningar ger lite andra effekter än de som anges samt att cykeltider var ändrade.
Men sak samma, jag kan mycket väl ha fel och så länge du får det att fungera bra får det duga!
Alla sätt är bra utom de dåliga!
Men sak samma, jag kan mycket väl ha fel och så länge du får det att fungera bra får det duga!
Alla sätt är bra utom de dåliga!
Är inte PK!
Är inte PK!