Pannan stannar, hjälp sökes

MårtenL
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 apr, 2013 08:40

Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av MårtenL »

Hej! Jag har precis flyttat in i ett hus med pellets brännare. Brännaren är av märket "TB mini"
Problemet är då att när jag eldar så efter ett tag så stannar pannan av att pelletsen har fyllt så mycket i brännaren så givaren känner av det och så stängs pannan av. Känns typ som om lågan dör i brännaren. Han som bodde här innan har inte haft det problemet och då känns det ju konstigt om det helt plötsligt ska börja när jag flyttar in. Är det någon som har någon idé eller tips på inställningarna så man får den och gå?. Väldigt tacksam för svar.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av stereotypen »

Och hur länge är ett tag?

1 timme, 1 dag, 1 vecka eller vad?

Inte glasen som sotat igen?
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av Stegatorparn »

Kan ju vara flera orsaker. Har du en ny pelletsleverans? Kanske behöver justera inställningar?
Kolla i manualen, där finns felsökningstips. Har du ingen finns det en här http://www.ved-pellets.se/Arkiv/TB%20MI ... 20MINI.pdf.

Är pannan svart av sot i eldstaden?
Går brännaren i normal drift innan röret fylls upp, är matningen för hög.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av msh16 »

Vilket effektläge startar du brännaren med. Finns 7 olika. Nu har du för hög effekt.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
MårtenL
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 apr, 2013 08:40

Re: Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av MårtenL »

Glasen sotar inte igen. Jag börjar köra på läge sju så pannan kommer upp i värme, sen kör jag på 3:an. Känns som sparlågan slocknar eller nått.? Jag bytte flamvakten för den såg trasig ut, men utan resultat. Nån mer idé på lösningar?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av nyman »

Du kan inte behandla brännaren som en hårtork med reglerbar effekt.
Du ska ställa in EN effekt så förbränningen blir bra och sedan fixera fläktspaken så den inte kan röras av misstag.
Läge 7 (25 kW) är för mycket också för de flesta pelletspannorna.
Följ gärna instruktionerna och skriv upp i profilen vilken panna och brännare du har.
Det som händer är att du fyller brännaren med pellets som inte hinner brinna upp.
Har du inte handbok så finns den på torsbyugnen.se.
Använd sökfunktionen så hittar du massor av trådar som handlar om brännarinställning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
MårtenL
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 apr, 2013 08:40

Re: Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av MårtenL »

det kan inte vara så att det är nått fel i kopplinge mellan brännaren och skruven. för den fortsätter ju mata när eltändningen stängs ner.?
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av Olle45 »

El tändningen är bara till för att åter tända pelletsen
så det är rätt att skruven skall mata pellets även efter el tändningen är frånslagen.

Avläsa på rökgaserna hur förbränningen fungerar med pellet o luftblandning igenom
ett litet hål i rökröret t.ex där rökgas termometern kanske finns monterad..
kan använada en blank spik eller skruv avläs beläggningen på spiken eller skruven
efter några timmars drift... ju renare den är vid när den tas ut ger svar på hur nära
den rätta syre / pellets blandningen är till förbränningen
Sot betyder fet blandning för mycket inmatad pellets i för hålande förbrännings luft
samma gäller tjära som bildas vid förlåg förbrännings temperatur.
Minska mängd pellets eller öka mängd förbrännings luft vilket alt som väljs beror på
vilket effekt utag som önskas.

Även skorstenens drag kan störa åter tändning som kan utebli om skorstenens drag blir starkt
en bra dragbegränsare kan vara en lösning, önskat stabilt undertryck ger säkrare rätt förbränning
och säkrare drift, dess utom sparar den bränsle och de delar som berörs av hög temperatur.
Tillverkar rökgasutrustning
MårtenL
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 apr, 2013 08:40

Re: Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av MårtenL »

Ja tror ja kan ha listat ut problemet nu. Nu satt ja med när ja startade om pannan. Skruven matar som vanligt men det trillar typ ner 1-3 pellets var tredje matning från skruven och ibland kan det ta 10 matningar innan det trillar ner någon pellets i brännaren. Och då hinner lågan slockna i brännaren. Är det någon som har förslag på lösning på detta? Jag har tagit ut och skakat ur all pellets ur skruven och sedan börjat om men utan resultat... PS pannan hinner inte äns komma upp i värme...
Andersm
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 20:13
Ort: trondheim norge

Re: Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av Andersm »

efter att ha tømt skruen måste du fylla den efteråt håll in knappen før matning och kør tills du har skruat ur ett par liter pellets.Kør du brännnaren med underhållsglød eller elstart?
jäspi PE-20 TB-mini kw 150 dragbegrensare
MårtenL
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 apr, 2013 08:40

Re: Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av MårtenL »

Det gjorde jag innan ja startade om den. Jag kör med elststart
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av Olle45 »

Ok då kanske rasbilden i pellets för rådet det hänger på att matningen kommer stötvis
det ser du när du testar matningen med en hink under ut loppet / då slangen är frigjord ifrån brännaren !!
kanske trasig skruv eller fel i drivningen...

Om det fortfarande kommer stötvis är det bara tömma förrådet och kontrollera att allt står rätt till...
att skruven roterar som den skall mm.
Tillverkar rökgasutrustning
Andersm
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 20:13
Ort: trondheim norge

Re: Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av Andersm »

vilket läge har du fläktspjället på?Pröva att mäta upp matningen under 6 minuter så ser du om matningen är rett
jäspi PE-20 TB-mini kw 150 dragbegrensare
MårtenL
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 apr, 2013 08:40

Re: Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av MårtenL »

Hur mycket ska det komma på 6 minuter?
MårtenL
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 apr, 2013 08:40

Re: Pannan stannar, hjälp sökes

Inlägg av MårtenL »

Jag har fläktspjälet på samma läge som matningen av pellets
Skriv svar