Det nya pannrummet i det nya huset...

Skriv svar
buntolith
Ungskog

Det nya pannrummet i det nya huset...

Inlägg av buntolith »

Hallåja,

Efter att ha lurkat i bakgrunden i många år så är det äntligen dags. I juni ska vi börja bygga vår moderna skånelänga utanför Lund. Huset är på cirka 186 m2 (jag vet banne mig inte exakt hur stort det blir, hur knäppt är det??? Ja ja, till mitt försvar så är konstruktionsritningarna inte klara ännu..:). Vi skall också bygga ett kallgarage med uppvärmt loft på ca 30m2. I garaget skall bulkförråd och pannrum ligga. Jag har bifogat ritning på garage och en egen ritning på pannrum som ligger i min dropbox.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/111 ... GARAGE.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/111 ... -03-21.pdf

Till vänster på bilden (söder ut mot gatan) ska det vertikala påfyllningsröret ligga med en 90 graders böj för att sedan mynna ut i förrådet. Jag tänker använda en Lidani NOSTOP (http://www.pelletvarmevast.se/forrad_oc ... ystem.html) matare i bulkförrådet som jag ska bygga själv (bulkförrådet då alltså). Det blir ett konventionellt bulkförråd med 45 graders väggar i botten som leder ner till mataren. Pelletsen ska brännas i en Ariterm Biomatic +20 utrustad med en BeQuem 20D. På taket får det plats 3 solpaneler som jag tänker åtminstånde förbereda för. Det kommer att behövas en acctank också.

På bottenvåningen skall det vara golvvärme samt även på bad på ovanvåning. Annars är det snack om radiatorer på ovanvåning, förmodligen lågtempradiatorer. Det blir enkel ventilation med spalter i fönster samt med mekanisk frånluft som värmeväxlas. Loftet i garaget skall också värmas med radiatorer.

Ritningarna är i stort sett redan fastslagna så det ska inte ändras på dem. Däremot är jag mycket intresserad i andra fiffiga förslag som kan göra mitt blivande pelletsliv enklare. Har jag valt rätt utrustning? Hur kan jag optimera?

Jag är väldigt tacksam för svar!
danei
Pannrumshärskare!

Re: Det nya pannrummet i det nya huset...

Inlägg av danei »

Hur kan du ha värmeväxlare på frånluften utan en mekanisk tillluft? Jag får det inte att gå ihop. Ska garaget isoleras? Jag skulle i alla fall förbereda för den möjligheten.
buntolith
Ungskog

Inlägg av buntolith »

Tja, det är förmodligen en befogad fråga. När jag samtalade med VVS-konsulten så nämnde han det men man kan såklart inte växla luft mot luft om man inte kontrollerar insuget. Jag har säkert missförstått det hela. Då blir det säkert bara mekanisk frånluft utan värmeväxling. Jag får se vad VVS konsulten kommer fram till.

Garaget ska inte isoleras något nämnvärt men garaget ska ju inte läcka som ett såll heller. Däremot är loftet välisolerat...
Tjita1
Fröträd

Inlägg av Tjita1 »

Så där får man inte ha pannrummet enligt bbr, med dörr direkt mot garaget. Det ska finnas luftsluss mellan garagedel och pannrumsdel, dvs ett litet extra rum.
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag håller med Tjita1 angående dörren in till garageutrymmet från pannrummet.

Det där borde Arkitektkontoret veta.......

Vill du behålla planlösningen så får du flytta dörren till en yttervägg och stänga till mellan pannrum och garageutrymmet.

Fasningen på toadörren övre hörn i sektion A-A verkar omotiverad.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
buntolith
Ungskog

Inlägg av buntolith »

Det var ju märkligt? De har inte sagt något om detta på stadsbyggnadskontoret. Jag får ta och ringa sotningsväsendet idag och höra med dem. Det är ju de som ska godkänna pannrummet. Var i BBR står det om att det måste finnas en luftsluss mellan pannrum och garage?

Jag återkommer när jag vet mer...
buntolith
Ungskog

Inlägg av buntolith »

Angående fasningen på dörren så beror det på att vi använder takstolar i garaget och det går en takstol genom väggen där dörren är...
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Är det verkligen de som ska godkänna pannrumet? Kolla upp det så att du inte blandar in fler än nödvändigt. Kraven har en tendens att gå upp då.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag tror ni tänker på följande paragraf i Boverkets Byggregler som avser krav på pannrum.

"5:427 Avskilt pannrum
Allmänt råd
En panna eller flera pannor för fast eller flytande bränsle, vars sammanlagda
märkeffekt överstiger 60 kW bör installeras i avskilt pannrum. Avskilt
pannrum bör endast genom luftsluss stå i förbindelse med utrymningsvägar
från bostäder i verksamhetsklass 3, och kontor i verksamhetsklass 1 som
inte utgör integrerad del i industriverksamhet eller liknande. (BFS 2011:26)."

I det här fallet understiger panneffekten 60 kW och krav på avskilt pannrum föreligger inte.
Alltså kan utrymmet klassas som förråd. Det är ofta som sotarna inte har riktig koll på detta och kräver både det ena och det andra vid sina brandskyddskontroller.
Sedan är det ju inte fel att bygga som ett pannrum för högre säkerhet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Tjita1
Fröträd

Inlägg av Tjita1 »

Dom har gjort om reglerna nyligen verkar det som. Det stod tidigarei det här stycket:

"5:44 Garage Garage ska utformas så att risken för brand eller explosion begränsas pga. förekomst av brännbara eller explosiva gaser. (BFS 2011:26).
Allmänt råd
Uppvärmning i garage bör inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller annan anordning som kan orsaka brand eller explosion. Rensluckor i garage bör utformas så att de är täta och så att temperaturen på luckorna begränsas. (BFS 2011:26)"

Innan stod det också att man inte fick värma garage med öppen låga, nu står det bara bör.
ZDV Viadrus Herkules U22 V10D gjutjärnsvedpanna på 58,1 kW.
Nibe F2020-8 L/V-värmepump
...kopplat till 1500 liter acktankar.
Ingen pellets (än).
Värmer 112 kvadrat hus, 50 kvadrat källare och snart 35 kvadrat garage.
Ca 15-17000 kWh och 3-5 m3 ved.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Bör är i det här fallet i princip samma sak som skall. Men en pelletspanna har inte öppen låga. Heta ytor kan den dock ha.
buntolith
Ungskog

Inlägg av buntolith »

Jag snackade med sotningsväsendet. De undrade om jag skulle använda garaget som verkstad till att svetsa eller måla. Det är inte det primära syftet såklart även om enklare arbeten kommer att utföras där. Om garaget hade varit en verkstad så hade det behövts en dubbelsluss eller separat ingång. Om garaget bara är en uppställningsplats till bilen så går det bra att ha det som på ritningarna. Dörren skall såklart vara brandklassad och tät.
Skriv svar