Pellets i Gustavsbergspanna? Thermia bequem?
-
- Lärjunge!
Pellets i Gustavsbergspanna? Thermia bequem?
Det börjar närma sig husbyte nu...
Jag har snöat in helt och hållet på att byta ut den gammla Gustavsbergspannan från 1964 till en biomatic 20+, men snåltarmen gjorde sig påmind nu ikväll. (Inte första gången...)
Genom att montera en bequem 15D + shuntstyrning skulle jag ju komma undan med ca 1/3 av kostnaden för pannbytet. Jag kunde således låta pannan gå tills den verkligen vore helt slut och sedan ersätta den med en ny panna typ pellux eller likn. Installationen skulle jag fixa själv, och pannan har ganska bra utrymme för aska.
Det går åt hyffsat mycket olja i pannan nu i förhållande till husets antagna energibehov, men den är förmodligen inte helt rätt inställd och brännaren har väl inte servats de senaste 10 åren. Det finns en spak vid rökröret där man kan ställa ner draget. En dragbegränsare i kombination med att luckorna tätas supernoga och att man kanske kunde extraisolera pannan på något vis borde väl få den att arbeta något effektivare.
Det rör sig om skillnad på ca 40-45000:- enligt de flesta offerter. För mig är detta ganska mycket pengar.
Eller är det vansinne? Blir jag kanske bara besviken på mig själv? Hur lång är livslängden på en "hederlig" gjutjärnspanna? Ska den kanske betraktas som slut?
Janne.R här på forumet eldar pellets i en likadan panna fast av dubbelmodell. Det ser verkligen "extraisolerat" ut... Min heter Vp600 och har bara en eldstad.
http://www.freewebs.com/blacka/pannrum.htm
Jag har snöat in helt och hållet på att byta ut den gammla Gustavsbergspannan från 1964 till en biomatic 20+, men snåltarmen gjorde sig påmind nu ikväll. (Inte första gången...)
Genom att montera en bequem 15D + shuntstyrning skulle jag ju komma undan med ca 1/3 av kostnaden för pannbytet. Jag kunde således låta pannan gå tills den verkligen vore helt slut och sedan ersätta den med en ny panna typ pellux eller likn. Installationen skulle jag fixa själv, och pannan har ganska bra utrymme för aska.
Det går åt hyffsat mycket olja i pannan nu i förhållande till husets antagna energibehov, men den är förmodligen inte helt rätt inställd och brännaren har väl inte servats de senaste 10 åren. Det finns en spak vid rökröret där man kan ställa ner draget. En dragbegränsare i kombination med att luckorna tätas supernoga och att man kanske kunde extraisolera pannan på något vis borde väl få den att arbeta något effektivare.
Det rör sig om skillnad på ca 40-45000:- enligt de flesta offerter. För mig är detta ganska mycket pengar.
Eller är det vansinne? Blir jag kanske bara besviken på mig själv? Hur lång är livslängden på en "hederlig" gjutjärnspanna? Ska den kanske betraktas som slut?
Janne.R här på forumet eldar pellets i en likadan panna fast av dubbelmodell. Det ser verkligen "extraisolerat" ut... Min heter Vp600 och har bara en eldstad.
http://www.freewebs.com/blacka/pannrum.htm
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Jag funderar i samma banor som du. Jag vill behålla den gamla gjutjärns CTC222 (1967) som kan hålla länge än (eller gå sönder i morgon). Kan man köpa en lös Thermia 15D för att installera själv? Vad har du fått för offerter på en sådan?
Hjälp oss ni erfarna hembrännare? Bedrar snålheten visheten eller kan detta vara ett klokt sätt att konvertera till pellets-religionen?
Hjälp oss ni erfarna hembrännare? Bedrar snålheten visheten eller kan detta vara ett klokt sätt att konvertera till pellets-religionen?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Sambons farbror kör med en janfire i en gjutjärnare från -52 i snart 4 år..
Men vad verkningsgraden är vete f-n..
Så nog håller era pannor i 10 år till iaf kanske 20 oxå.. Men det är ju inget som hindrar att köpa bara brännaren nu o se om man verkar få en rimlig förbrukning.. Ser det ut som det går onormalt mycket pellets går det ju byta pannan om ett el två år..
Jag skulle köpa bara brännare till att börja med o funkar det bra o förbrukningen verkar rimlig så kör till pannan rasar...
En intressant panna att köpa kanske skulle va janfire/combifire med tidstyrd spaksotning..
Går ju även köpa en biomatic senare utan brännare oxå men då skulle jag nog ta en pellux o spara närmare 10000:-

Så nog håller era pannor i 10 år till iaf kanske 20 oxå.. Men det är ju inget som hindrar att köpa bara brännaren nu o se om man verkar få en rimlig förbrukning.. Ser det ut som det går onormalt mycket pellets går det ju byta pannan om ett el två år..
Jag skulle köpa bara brännare till att börja med o funkar det bra o förbrukningen verkar rimlig så kör till pannan rasar...
En intressant panna att köpa kanske skulle va janfire/combifire med tidstyrd spaksotning..

Går ju även köpa en biomatic senare utan brännare oxå men då skulle jag nog ta en pellux o spara närmare 10000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
Vad jag kan se så är Mr.Pellets brännarpaket "gör-det-själv". Men han kräver efterkontroll och intrimmning som inte går att slippa undan. Och det kanske är lika bra... HeheStugsittaren skrev:Kan man köpa en lös Thermia 15D för att installera själv?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
För mig var var det ingen större tvekan när jag valde att sätta in en Thermia 15D i min gamla Eryl från -64.
Det är ju bytet av bränsle som ger den riktigt stora besparingen.
Att ersätta 3 kubik olja med 6 ton bulkpellets ger nästan 20000kr/år i minskad uppvärmningskostnad.
Om man sen sätter in en ny panna så kanske man kan spara 30-40% på sin nu redan låga värmekostnad = 3-4000kr /år
Brännaren betalar sig på 1,5 år
Pannan på 10-15 år
Vilken investering är lönsammast???
Naturligtvis är det inte så enkelt men det är svårt att räkna bekvämlighet eller osäkerhet med gammal panna i pengar.
Jag chansar och hoppas att pannan håller tills den själv betalat sin ersättare
Konstigt nog tyckte inte ens någon brännarförsäljare att jag borde passa på och byta panna trots att jag frågade
/Danne
Det är ju bytet av bränsle som ger den riktigt stora besparingen.
Att ersätta 3 kubik olja med 6 ton bulkpellets ger nästan 20000kr/år i minskad uppvärmningskostnad.
Om man sen sätter in en ny panna så kanske man kan spara 30-40% på sin nu redan låga värmekostnad = 3-4000kr /år
Brännaren betalar sig på 1,5 år
Pannan på 10-15 år
Vilken investering är lönsammast???
Naturligtvis är det inte så enkelt men det är svårt att räkna bekvämlighet eller osäkerhet med gammal panna i pengar.
Jag chansar och hoppas att pannan håller tills den själv betalat sin ersättare

Konstigt nog tyckte inte ens någon brännarförsäljare att jag borde passa på och byta panna trots att jag frågade

/Danne
-
- Lärjunge!
Hur fungerar förresten uppåtbrinnande brännare i en pellux? Brinner det inte rakt upp i turbulatorerna? Kan det va hälsosamt isåfall?johansjostrand skrev:...och sedan ersätta den med en ny panna typ pellux eller likn.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
De är inga problem.. Enligt nibe så är en undermatad brännare bara att bulta dit..johansjostrand skrev:Hur fungerar förresten uppåtbrinnande brännare i en pellux? Brinner det inte rakt upp i turbulatorerna? Kan det va hälsosamt isåfall?
De kommer igång 2 st bequem i pellux i veckan här på forumet..
Tydligen så är det hellre så att de finns risk för kondens då rökgaserna är låga (effektiv panna)...Då kan man plocka bort el kapa turbulatorerna.. Enligt nibe 65 grader från skostens toppen...
Har man draglucka lägre temp i toppen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Lärjunge!
Svårt att veta vad man ska tro. Många eldar i gammla pannor och verkar vara nöjda. Men på ex Äfab:s hemsida skriver man att pannor äldre än 15 år bör bytas ut vid pelletskonvertering för god funktion. Hos mig snackar vi över 40 år gammal spis...
Sommartid ska varmvatten värmas i separat beredare, så pannan kommer bara få gå vintertid och regleras med Termomatic CBJ. Som sagt, det rör sig om en besparing på ca 40 långschalar vilket i sin tur täcker en stor del av kostnaden för nya 3-glas i hela huset istället....
Sommartid ska varmvatten värmas i separat beredare, så pannan kommer bara få gå vintertid och regleras med Termomatic CBJ. Som sagt, det rör sig om en besparing på ca 40 långschalar vilket i sin tur täcker en stor del av kostnaden för nya 3-glas i hela huset istället....
-
- Lärjunge!
Hur gick med dem då? Vore kul att tjuvkika lite. Är ju lite småsugen på att installera en pellux direkt och elda upp oljan i den först. Sedan vet jag att jag har en effektiv panna att elda pellets i. Även om det skulle fungera i den gammla pannan så känns det som om man ber om problem. Dels för att den är gammal och vattnet kanske börjar spruta hej vilt när som helst. Och dels för den sämre verkningsgraden och krångligare askhantering. Men även för avsaknaden av elpatron eller möjlighet att montera sådan. Kanske skulle gå med en elkasset el dyligt men det verkar både dyrt och krångligt. Framför allt i kombination med att pannan sedan skulle rasa...André skrev:De kommer igång 2 st bequem i pellux i veckan här på forumet..
Att elda pellets utan möjlighet till eldrift anser jag som riskfyllt. En snabb titt på mina senaste års otursstatistik säger mig att ett haveri på brännaren skulle komma ytterst olägligt! Om brännaren mot förmodan måste skickas iväg på service eller dyl, är det väl knappast troligt att någon kommer och monterar en ersättningbrännare... Nä! Elpatron är nog ett måste...
Ska höra med den lokala rörfirman vad han vill ha för en pellux monterad och klar. www.dinvvsbutik.se tar ju 19500:- för den så jag vet ju ungefär vad den är värd. Skulle han hugga till med det dubbla får jag väl försöka få dit den själv...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jodå de låter som de funkar fint.. Bara lite justering av fläkt på inställningarna som jag rekomenderade..johansjostrand skrev:Hur gick med dem då? Vore kul att tjuvkika lite.
Ska höra med den lokala rörfirman vad han vill ha för en pellux monterad och klar. www.dinvvsbutik.se tar ju 19500:- för den så jag vet ju ungefär vad den är värd. Skulle han hugga till med det dubbla får jag väl försöka få dit den själv...
Rek. pris hos nibe är väl 21600:-