Flammriktare eller ej

Skriv svar
Nocke
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 24 okt, 2005 18:11

Flammriktare eller ej

Inlägg av Nocke »

Hej alla

Har precis satt in min pellets brännare, en IWABO VILLA-S brännare.

Jag fick med en "flammriktare". Kollar jag på rökgastemperaturen med flammriktare så får jag 145 grader och utan 165 grader.

Antar att det då är bättre att köra utan flamriktaren.
Någon som har en åsikt om detta?
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Bör nog vara tvärt om. Bättre med flamriktare eftersom du då får lägre temperatur vilket innebär att din panna tillvaratagit energin effektivere.
Detta under förutsättning att du inte ändrat på någon annan parameter mellan jämförelsen.
Nocke
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 24 okt, 2005 18:11

Inlägg av Nocke »

Njaa, jag tänkte så här, eftersom jag inte har mixtrat med pannan utan enbart med lågans riktning så borde den åtgärd som ger den högsta rökgastemperaturen vara effektivast, skulle jag ha mixtrat med rökgasernas väg så hade de så klart varit tvärtom, tänker jag fel ?
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Står inför en liknande fundering. Ska modifiera luckan på min CTC1100 för en Blueflame brännare som ska inköpas inom en snar framtid.
På insidan av luckan sitter det ett rör som vad jag förstår har funktionen av en flammhållare. Ska jag låta den vara kvar? Fördelen är väl antagligen att lågan får brinna ut ordentligt innan den når konvektionsytorna. Nackdelen å andra sidan är ju att det blir knöligare att aska ur eldstaden.

Råd/efarenheter någon?
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=712

På insidan av luckan sitter det ett rör som vad jag förstår har funktionen av en flammhållare. Ska jag låta den vara kvar?
Se ovan tråd som bl.a handlar om snillets efterbrännkammare så får du lite info.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Njaa, jag tänkte så här, eftersom jag inte har mixtrat med pannan utan enbart med lågans riktning så borde den åtgärd som ger den högsta rökgastemperaturen vara effektivast,
Du har ju temperaturen i pannans förbränningsrum och temperaturen efter pannan.
När vi pratar rökgastemperatur så är det i regel efter pannan (för det är väl så du har mätt temperaturen) ut till skorstenen. All övertemperatur i skorstenen är ju att elda för kråkorna. Alltså ju lägre rökgaserna är ju effektivare jobbar brännaren och pannan.

Förbränningstemperaturen i förbränningsrummet skall komma upp till 850 grader om förbränningen skall vara effektiv, men inte så mycket mer för då börjar det hända saker som inte är så bra.

Titta på www.energifirman.com förbränningslära så får du lite mer info.
Skriv svar