brusande element

Skriv svar
johannis74
Gallringsobjekt

brusande element

Inlägg av johannis74 »

Hej jag har en biomatic ariterm 20 med innegivare och utegivare! förra året hade jag innegivaren på övervåningen men det blev kallt i källaren men nu fått lite tips på följande ! 1. flyttade ner innegivare i källare 2. ändrade minsta värde på värme ut till elemnten på 27 grader 3. satte värme stoppet på 26 grader 4. strypit alla element på övervåningen helt fullt öppna i källare innegivare inställd på 20 grader! låter detta bra eller finns det nåt att ändra på? dr det mycket pellets att köra så på sommaren? och varför brusar det på vissa element? elemnten är avluftade!//johan
nyman
Pannrumstomte!

Re: brusande element

Inlägg av nyman »

Bruset kanske kommer av att elementen är strypta.
Har du termostater på elementen så koppla bort innegivaren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Har man inte innegivaren i bostaden är det nog bättre att skippa den. Bruset beror på stort tryckfall i strypta ventiler, om du kan sänka hastigheten på cirkulationspumpen blir et bättre.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Med dom inställningarna kommer det att gå åt mycket pellets året runt.
Pannan kommer att köra ut värme på radiatorerna hela tiden.
Bor du i källaren?
Nu vet jag inget om ditt hus så det kan inte bli några råd.
I min källare blir det max 17° på sommaren pga att 3/4-delar ligger under mark. Men det gör inget för där är bara förrådsutrymmen och ingen bostad. Radiatorerna där nere är inställda på 16° för att hålla lagom temperatur vintertid.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar