Överhettningsskydd går ej att återställa

Xalibur
Ungskog

Överhettningsskydd går ej att återställa

Inlägg av Xalibur »

Hej!

Ny här på forumet, har bara läst tidigare.

Köpte ett hus i höstas, i källaren står en Albin Futura Miljö med en TB Mini påkopplad. Har fungerat i princip felfritt i vinter. Igår löste överhettningsskyddet på pannan ut och jag lyckas inte återställa det. Jag trycker in återställningsknappen, det "klickar till" och lampan släcks någon sekund men tänds sedan direkt igen. Vad kan vara fel, kan det vara någon termostat eller givare som gett upp?

Mvh
danei
Pannrumshärskare!

Re: Överhettningsskydd går ej att återställa

Inlägg av danei »

Det låter som att överhettningsskyddet har gett upp. Jag kan ha ett kvar från min CTC1100.
Xalibur
Ungskog

Inlägg av Xalibur »

Tack för svar! Är det samma typ av överhettningsskydd, dvs bara att plugga in eller behöver jag modifera något? Ska komma en reparatör och kolla på det ikväll i och för sig, får se vad han säger först och främst.

Direktcitering (citering direkt efter det inlägg som avses) borttagen. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då vi använder citering vid svar rakt efter det inlägg som avses. / Roli moderator
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Då fixar han nog en ny åt dig också. Det är en så pass standardiserade komponent så det borde gå att flytta över utanvidare.
Xalibur
Ungskog

Inlägg av Xalibur »

Fixade det gjorde han inte. Det var han som säljer/installerar pelletsbrännare som var här och det visade sig att själva pannan/det elektriska inte var hans grej alls (vilket han hävdade när jag ringde). Blev tyvärr inte ett dugg klokare av hans besök förutom att han gått igenom att pelletsbrännaren fungerar (vilket jag visste från början).

När han var här så gav definitivt överhettningsskyddet upp, nu klickar det inte ens längre till i det längre. Frågan är nu om det är både överhettningsskyddet och termostaten som är paj. Får nog ta hit någon mer kompetent person på Måndag. Tur det är varmt ute så man slipper frysa... Skulle man kunna köpa ditt och prova med i värsta fall om du hittar det?

Direktcitering borttagen, se ovan. / Roli moderator
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag vet var det är om det finns. Vad du kan göra är att kortsluta överhettnings skyddet. Men bara för att testa om det är det som är felet, du bör inte köra anläggningen utan överhettningsskyddet. Jag kan ta en bild på min så kan du kolla om den verkar passa.
Xalibur
Ungskog

Inlägg av Xalibur »

Vore väldigt tacksamt, jag kan också ta en bild på mitt annars!

(och moderator, sorry att jag citerade tidigare inlägg, hade missat att man ej fick göra så)
Xalibur
Ungskog

Inlägg av Xalibur »

Nu har jag tagit en bild:

Bild

1an är överhettningsskyddet. Liknar det ditt? Det går in 2 st flatstiftkopplingar och en stycken grönaktig kabel som är kopplad inne i själva dosan.
Är 2an termostaten? Där går ner 2 st "givare" eller vad det är. Den ena från överhettningsskyddet och den andra från styrkortet.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Av vad jag kan se på bilden är det samma som jag har. Det du kallar "grönaktig kabel" är ett tunt rör, i änden på det sitter det en bulb. Den är instucken i ett dykrör vid "2" När temperaturen stiger i bulben stiger trycket i röret och överhettningsskyddet löser ut.

Min är märkt med följande på den sidan som är inåt på din panna.
98-6°C
55.12513.500
T80 9643
Xalibur
Ungskog

Inlägg av Xalibur »

ska kolla imorgon vad som står på. Vad är det för annan givare som går ner i 2an i det andra dykröret, den med röd och blå kablar?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det måste vara en termostatsensor.
Xalibur
Ungskog

Inlägg av Xalibur »

Så här står det på mitt överhettningsskydd:

102-9°C
55.12522.630
T80 9437

Lite annorlunda mot ditt alltså, men det kanske skulle fungera med ditt ändå? Eller det bästa är kanske att gå till den lokala vvs-butiken imorgon och se om de kan ordna fram ett likadant som sitter där nu?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

danei´s skydd löser ut innan pannan börjar koka, medan ditt löser när den redan börjat koka.
Jag skulle nog föredra att överhettningsskyddet löser ut tidigt innan kokning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Xalibur
Ungskog

Inlägg av Xalibur »

Det låter logiskt ja :D Jag trodde att mitt löste ut vid 102 - 9 = 93 grader

Verkar otroligt korkat med ett skydd som löser ut efter kokpunkten?
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

När något kokar blir det inte varmare, så ett överhettningsskydd kan inte dimensioneras för att lösa ut vid en högre temperatur än kokpunkten. Men en panna kokar inte vid 100°C efter som den är trycksatt. Vid ett övertryck på 0,4bar (4m vattenpelare) så är kokpunkten 110°C.

Jag gissar att märkningen "102" är den temperatur där den senast löser ut, efter som det är den viktiga siffran ur ett säkerhets perspektiv. "-9" är att den tidigast löser ut 9 °C innan märktemperatur. Det är alltså toleransen på överhettnings skyddet.

Så den borde lösa ut någon stans mellan 93°C och 102°C medan min löser ut mellan 92°C och 98°C

Observera att det är min tolkning av siffrorna, jag hittar ingen förklaring just nu.
Skriv svar