Tjänar man på mera isolering.

Här diskuteras allt kring vedeldning
Dem00niX
Prima virke

Tjänar man på mera isolering.

Inlägg av Dem00niX »

Tjo.. Har 2 st 750l runa acktankar med 40mm pur isolering. Inte det bästa.
de står nu där gamla oljetanken stod. Funderar på att göra ett litet regelverk framför och sen fylla med isolering och sen resa upp spånskivor eller gips framför. Nu är frågan om man verkligen kan tjäna spec mycket på det. Jag vet att mina tankar läcker värme som *** men ändå tjänar man in det på ved och eldningstid tro. Värmen värmer ju golvet i hallen och lite i källaren det vet jag att jag kommer förlora sen.
Just nu är det 80 grader i tankarna och ca30 grader i pannrummet. så pass läcker det.
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
Bbob
Gallringsobjekt

Inlägg av Bbob »

visst tjänar man på om man isolerar xtra o få mindre värme läckage längre tid mellan eldningen
Dem00niX
Prima virke

Inlägg av Dem00niX »

Jo visst tjänar man lite .. Men frågan om det är värt det ekonomiskt i vedförbrukning och tidsåtgång med eldning.
Är ju ändå lite isolering.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Har oxå funderat på mer isolering. Men på vintern kommer det ju källarn tillgodo. Drygt på sommaren bara
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Hur är rörisoleringen ? via rören försvinner ju en del om det inte finns eller är bristfälligt. Man har ju sett en del pannrums bilder.. :o
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Hmm :?
Har beställt 8m från rinkabyrör i dag :)
Jøtul I 520 FL
Dem00niX
Prima virke

Inlägg av Dem00niX »

Mina rör är isolerade. dock ej röret till expansionen. Men det kommer.
Så det måste vara tankarna som läcker. Men jag ska åka o köpa 3 rullar isolering i veckan .. Sen lindar jag runt det o drar fast med ståltråd så får vi se om det ger nån verkan. Om det funkar bättre så blir det ett regelverk framför tankarna o mera isolering.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Skriv en rapport om det blev någon skilnad sen :)
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Dem00niX skrev:Mina rör är isolerade. dock ej röret till expansionen. Men det kommer.
Så det måste vara tankarna som läcker. Men jag ska åka o köpa 3 rullar isolering i veckan .. Sen lindar jag runt det o drar fast med ståltråd så får vi se om det ger nån verkan. Om det funkar bättre så blir det ett regelverk framför tankarna o mera isolering.
Helt rätt isolering kan de inte bli för mycke av.. :wink:

Har du kopplat expantionskärlet i botten/lågt på acktanken??
Annars får du massa varmvatten som trycks ut i kärlet vid laddning som då kallnar o går tillbaka in i acken kyler den när tempen i systemet sjunker..

Såg att 25% av förlusterna kommer från hyfsat bra isolerade rör laddomat mm.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dem00niX
Prima virke

Inlägg av Dem00niX »

Min röris kopplade nog en standard koppling..
Dvs övredelen på tankarna till expansion.
Har tryckkärl .. Har haft funderingar på att isolera det med .. kan det vara en ide tro.
Aja ska först isolera mera på tankarna så få vi se.
Jag har ok med värme idag men man kan ju få bättre.
masken10
Späd planta

Inlägg av masken10 »

Jag skulle rekommendera mer isolering, lättast och snyggast tycker jag är att bygga en stålregelstomme som sedan kläs med gips. Spruta sedan utrymmet med lösull. Om exp.-ledningen är ansluten i toppen på acken så isolera även den noga. Jag har 35 cm lösull på 3 st 1000 liters tankar, och detta ger mig varmvatten som räcker i 14 dagar när ingen värme behövs.
Lösullssprutor finns att hyra hos t.ex Cramo eller firmor som sprutar lösull. Denna investering är troligtvis svår att räkna hem med tanke på priset på ved men det är ganska bekvämt i alla fall. Eldar just nu var 6:e dag för värme o vatten. :( och har därmed inte hunnit elda många gånger då pannan varit i bruk sen början på september. :D
Jag monterade 135 mm rörskölar på laddkretsen i söndags,ska bli intressant att se om det blir någon skillnad när jag eldar i helgen igen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Masken hur har du gjort med alla ventiler el patron och dylikt?

Är det inbyggt bara eller har du luckor eller nått sånt.

Är sugen på att bygga en lådda till mina tankar och sedan spruta med warmacel. Är dock lite fundersam hur man gör med shuntautomatiken och sådant då den kommer sitta inne i isoleringen...

Du har inga bilder :)
Jøtul I 520 FL
masken10
Späd planta

Inlägg av masken10 »

Hej Andreas!

Elpatronernas "manöverdel" går att köpa förlängningsdelar till så att de kommer ut till gipsen. De bör inte sitta inne i isoleringen då termostatdelen tar stryk av värmen. Alla rör och ventiler är inmätta i höjd och sidled då jag tänkt måla konturen av alla rör och ventiler på gipsen för eventuella framtida vvs-jobb. Ev. sätter jag några inspektionsluckor i nerkant på väggen för att hålla koll på ev. läckage.
Din shuntautomatik kan du bygga en låda runt och sätta en inspektionslucka i gipsen för att kunna inspektera den. Sätt fiberduk på insidan av stålreglarna så att luften kan filtreras genom duken då du sprutar lösullen. Jag har ingen hemsida men jag kan maila lite bilder om du vill.
PS kolla även med den som har tillverkat motorshunten att den tål värmen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Ja vore perfekt med lite bilder
725hansson@telia.com

Mina tankar är redan isolerade "borö tip 1000" så det kanske inte blir så mycket varmare åt shunt automatiken
Termostat delen på min el patron sitter direkt på elpatronen så det blir nog till att förlänga kablarna där lite.
Jøtul I 520 FL
Dem00niX
Prima virke

Inlägg av Dem00niX »

Så där ja .. 100mm isolering på sidorna plus 200mm på toppen.
Med det och att jag börjat med nattsänkning så har jag kvar ca 60-70 grader i toppen efter ett dygn nu. Mot förut när det var kanske 30-35 grader kvar vid -5 ute. Om det är nattsänkningen eller isoleringen som är det som jag tjänar mest på vet jag inte.
Just nu är det bara isolering löst runt tankarna. Har bara lindat det runt och låst fast med lite ståltråd. Måste testa ett tag o se om det behövs mera.

Mina termometrar på ack. sitter ju i rör. Om jag nu ska upp med nån vägg framför måste jag ju ha tag på termometrar med sladd eller nått.
Nån som har nån bra ide om det.
Skriv svar