värmeväxlare Nibe Pellux

Skriv svar
nida
Frö

värmeväxlare Nibe Pellux

Inlägg av nida »

Hej,
Har en Nibe Pellux från 2005 och undrar hur jag får tappvarmvattnet utan pelletsdrift.
Egentligen ska värmeväxlaren tillverkar varmvattnet efter behov- som jag förstår. Men- jag får inget varmvatten utan har elpatronen på. Hela pannan får ha en temperatur omkring 60 grader. Och då räcker det inte länge och tar slut efter några minuter i duschen. Tycker det är konstigt. Pannan dra då mycket el genom att elpatronen är på- men annars får jag inget varmt vatten alls.
Någon som kan hjälpa ??

Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
Nils

PS. interncirkulationspumpen funkar utmärkt
danei
Pannrumshärskare!

Re: värmeväxlare Nibe Pellux

Inlägg av danei »

Jag förstår inte hur du tror att en värmeväxlare fungerar. Jag skulle gärna vilka ha en förklaring här.

En värmeväxlare växlar över värme från ett medium till ett annat. I det här fallet från pannvattnet till tappvattnet. För att det ska fungera måste pannan hållas varmare än tappvattnet, oavsett om du värmer pannan med el eller pellets.

EDIT: Lagade länk.
Senast redigerad av danei den fre 24 maj, 2013 10:51, redigerad totalt 1 gånger.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det finns en felsökning i manualen http://www.nibeonline.com/pdf/611611-3.pdf
Börja med att gå igenom den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det hjälper inte med en felsökningsmanual om man fantiserar ihop hur den ska fungera. Det går inte att få ut varmt vatten ur en kall panna.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag är fortfarande nyfiken på hur Nils trodde att en värmeväxlare fungerar.
Skriv svar