Koppla solceller till pelletspanna?

Skriv svar
FRS05
Energiprofet!

Koppla solceller till pelletspanna?

Inlägg av FRS05 »

Jag undrar om det går att koppla solceller till antingen en CTC ecoflex eller en Ulma pelletspanna? Någon som har koll? Antar att man måste ha en biosolpanna eller liknande för att det ska bli smidigt. Det är nämligen så att jag nog kan få ett gäng paneler gratis och då tänkte jag om det finns något smidigt sätt att koppla in dem på.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
danei
Pannrumshärskare!

Re: Koppla solceller till pelletspanna?

Inlägg av danei »

Det är väl bara att ansluta dem till elpatronen. Det låter som en smått idiotisk lösning dock.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Kan det vara så att TS(trådskaparen) menar sol(vad det nu heter) med vatten?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Jag kanske var lite otydlig men jag menar givetvis paneler med vatten. Dålig koll på om man kallar det solceller, paneler eller vad nu benämningen är.Så det är som sagt paneler med vatten i.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det blir ju lite svårt att ge vettiga svar om du menar något annat än vad du skriver.
Det du pratar om brukar kallas solfångare.

Generellt behöver du en ganska stor vattenvolym för att få nytta av solfångarna. Ecoflex har 150l och Ulma 200l, det är för lite för att det ska funka bra. Hur stor yta handlar det om totalt? Du bör nog komplettera med en ackumulatortank för att det ska funka bra.

Skillnaden om du har en panna som är byggd för det eller en vanlig panna är att du behöver en separat styrning om den inte redan finns i pannan.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Solcell = ett element som skapar en spänning och ström av det infallande ljus. Ger oftast 0,5V och en ström som beror på storleken.

Solpanel = många solceller samlade, nästan alltid på ett sätt som ger högre spänning.

Solfångare = en enhet som värms upp av ljus och där man kan hämta ut värmen via en gas eller vätska som flödar igenom.

Och i detta fall verkar det vara solfångare som gäller.

"Ett gäng paneler" är såklart frestande men den energi som insamlas måste kunde lagras till den sämre del av dagen eller resten av den gröna vinter som Sverige är så berömd för. Detta går inte utan något att samla energin i och i detta fall är en ackumulatortank rätt grej.

Om den är för liten måste det fixas en del grejer så att systemet inte kokar, är den för stor.... hmmm, kan den ens bli för stor? Nåja, är den "för stor" kan uppvärmningen ta lång tid.

Om man kopplar den till pannan enbart utan ackumulatortank måste man se till att den insamlade energin inte överstiger vad huset gör av med, i annat fall börjar det hela att koka och det vill man inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Själv var jag inne på det att införskaffa solfångare i samband med min installation av Ecoflexen.
Dock skulle det bli så dyrt att det inte går att räkna hem. Det är synd att när man behöver värmetillskottet som mest då är det som mörkast och solen står alldeles för lågt.

Fast det är klart med denna sena vinter som varit, och vi dessutom kanske får vänja oss vid eländiga vintrar så kanske man kan göra någon sorts glädjekalkyl och således kunna räkna hem det.

Eller köp kinesiskt innan strafftullarna förverkligas......
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Strafftullen gäller solpaneler, nu kom vi ju fram till att det vara solfångare TS syftade på. Dessutom har han ju fått dem. Kan man göra installationen själv är det nog inte så svårt att räkna hem.
Skriv svar