Rasvinkel

lasse34
Prima virke

Rasvinkel

Inlägg av lasse34 »

Funderar på att bygga ett veckoförråd i spånskiva, vad rekommenderas för rasvinkel så pelletsen inte stannar kvar, räcker 45 grader ?
Comet + Viking
Bio
pitch
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av pitch »

45 ° lutning borde inte vara några problem med spånskiva.
Vill du ha bra glid, för att minska vinkeln, kan jag rekomendera "form plyfa", den är hal och lämpar sig utmärkt till pelletsförråd.

Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Eller klä med masonit .... glatt bör det vara :D
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Formplyfa é så jädrans dyrt bara.
Å spånskiva é så jädrans billigt. :D
Klä med Masonite är nog ett schysst mellanting. 30 kr per skiva är ju OK.

Mvh
Nifelhem
Gallringsobjekt

Inlägg av Nifelhem »

Jag har lutning 1:3 på formplyfa i mitt veckoförråd. Det blir helt tomt i det i alla fall. Alldeles för ofta... :?
Viking Bio i en Nibe City från mitten på nitti...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Förstår inte att alla måste "krångla" till sina förråd med lutande sidor med vissa vinklar mm, mm.

Varför inte bygga en enkel låda, utan vinklar, och montera skruven i botten om så är möjligt eller ut från sidan på "lådan".

Det där med rasvinklar sköter sedan pelletsen av sig själv per automatik.
Konstruktionen blir så mycket enklare. Går åt lite mer pellets vid första fyllning men det finns sedan som "reserv". Ifall pelletsen skulle ta slut så finns det alltid lite kvar i botten som man kan "skrapa" fram till skruven och på så sätt "leva på de sista smulorna" tills man får en ny leverans.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

[quote="Roli"]Förstår inte att alla måste "krångla" till sina förråd med lutande sidor med vissa vinklar mm, mm.

Varför inte bygga en enkel låda,

[quote]

Kan bara instämma.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Jag tycker själv att ett bulkförråd skall vara helt självtömmande, och inte behöva pysslas med alls.
Det är ju det som är en av poängerna med bulk. Beställa tankbil som fyller på , sedan elda.
Pelletsanläggning med lite skötsel och ett självtömmande förråd är det som behövs för att fler skall vilja gå över till pellets.
Det skall vara tillräckligt stort att man kan beställa en ny leverans innan det gamla tar slut i förrådet(med god marginal)

Bygga enkelt och skotta eller bygga svårare och inte skotta är ju en fråga att ställa sig.. :wink:

Tycker man det är(som jag) jättekul att greja med pellets, panna och allt annat kul kring uppvärmningen
spelar det ju mindre roll om man skall skotta pellets emellanåt.
Själv har jag en tunna på 100l just nu, så det är nästan pinsamt att ha en sådan till en EcoNom panna... :oops:
(Bulkförrådet står ute i syrenbersån och väntar på att jag skall fixa matningen till pannan)

För ett veckoförråd så kan man med fördel köra med lådvarianten, då man ändå skall fylla på lite då och då, och det är ju lätt att "raka" eller sparka till förrådet så det rasar ner mot skruven...

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

MatsH skrev:Hej

Jag tycker själv att ett bulkförråd skall vara helt självtömmande, och inte behöva pysslas med alls.
Det är ju det som är en av poängerna med bulk. Beställa tankbil som fyller på , sedan elda.
Pelletsanläggning med lite skötsel och ett självtömmande förråd är det som behövs för att fler skall vilja gå över till pellets.
Det skall vara tillräckligt stort att man kan beställa en ny leverans innan det gamla tar slut i förrådet(med god marginal)

Bygga enkelt och skotta eller bygga svårare och inte skotta är ju en fråga att ställa sig.. :wink:

//MatsH
Man behöver inte skotta i ett enklare förråd om man inte vill eller behöver för att utnyttja sin pelletsreserv som blir i botten av förrådet när man hoppar över "krånglet" med lutande sidor.

Ett sådant enklare förråd är också självtömmande i och med att pelletsen rasar, man behöver inte använda lutande spånskivor med masonit yta eller formplywood för att få till det.

Utan ett rektangulärt utrymme av billiga spånskivor (gärna med spont för täthetens skull) med skruv i botten är allt som behövs för att fixa sig ett bulkförråd.
Det extra mängd pellets som lägger sig i botten kan man strunta i om man vill ha ett självtömmande förråd utan skottning. Eller så har man det som "reservtank" om inte bulkbilen kommer när man vill, då den gången så får man skotta. Men man slipper att konstruera sitt förråd med lutande sidor och få till bra hållfasthet på detta.....

Inget ont om dessa förråd men det känns så onödigt att krångla till det. :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Fast visst blir rasvinkeln betydligt högre utan lutan sidor. Alltså friktionen från pellets är betydligt större än exempelvis massonit. Själv väljer jag att avstå från lutan sidor till att börja med. Går ju att lägga till sen. (lat)
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Fredde skrev:Fast visst blir rasvinkeln betydligt högre utan lutan sidor. Alltså friktionen från pellets är betydligt större än exempelvis massonit.
Det har du rätt i. Skall försöka komma ihåg att mäta pelletsvinkeln när det har sjunkit undan i förrådet så att jag kan ta mig in.
Fredde skrev: Själv väljer jag att avstå från lutan sidor till att börja med. Går ju att lägga till sen. (lat)
Visst det går att komplettera i efterhand om den första lösningen (utan lutande sidor) inte skulle fungera, men jag tror nog att det kommer inte att ske/behövas.
Moderator
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej igen

Jag var lite otydlig när jag glömde säga hur utformningen av skruven var tänkt.
Jag sätter bara skruvar med en intagsöppning, och då blir det ju en massa pellets runt intaget, och får man en
sändning dålig pellets med mycket spån så kan det bli en krater som nästan är som ett hål rakt ner i pelletsen och då
behöver man ju skotta iallafall.

Jag har provat med flera öppningar i matarskruven, men det är inte tillräckligt säkert för att jag skall montera det hos mina kunder.
Horisontella skruvar fungerar med två öppningar, men med branta vinklar direkt efter förrådet kan det gå riktigt tungt om det blir mycket spån .
(Själv kommer jag att ha två öppningar i mitt förråd, men då står ju jag själv för risken, så jag säger inte att det är fel.)

Det finns förstås skruvar som kan ha flera öppningar och fungera alldeles utmärkt, och då är ju behovet av en lutande botten mindre.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

MatsH skrev:Jag sätter bara skruvar med en intagsöppning, och då blir det ju en massa pellets runt intaget, och får man en
sändning dålig pellets med mycket spån så kan det bli en krater som nästan är som ett hål rakt ner i pelletsen och då
behöver man ju skotta iallafall.

Jag har provat med flera öppningar i matarskruven, men det är inte tillräckligt säkert för att jag skall montera det hos mina kunder.
Horisontella skruvar fungerar med två öppningar, men med branta vinklar direkt efter förrådet kan det gå riktigt tungt om det blir mycket spån .
(Själv kommer jag att ha två öppningar i mitt förråd, men då står ju jag själv för risken, så jag säger inte att det är fel.)

Det finns förstås skruvar som kan ha flera öppningar och fungera alldeles utmärkt, och då är ju behovet av en lutande botten mindre.

//MatsH
När det gäller hur många öppningar man skall ha på sin förrådsskruv så har ju du erfarenheten genom många installationer, så det stämmer säkert det du säger.
Då kanske jag tillhör "undantagen som bekräftar regeln" då eftersom min bottenskruv har 3 öppningar och är två meter lång (tror jag) och har inte haft några problem alls under de 7,5 år som den har varit i drift. Och då har den ändå cirka 3 meters pellets tyngd på sig när förrådet är ny fyllt.
Den drivs dock av en 3-fas motor på 0,25 kW och jag har ingen skruvmatning efter bottenskruven utan luftmatning. Där kan det däremot uppkomma driftsproblem, luftfilter i sugaren tätnar, för långa pelletsar sätter sig på tvären i ingången till sugslangen.
Moderator
Roger
Fröträd

Hej

Inlägg av Roger »

elvis skrev:Formplyfa é så jädrans dyrt bara.
Å spånskiva é så jädrans billigt. :D
Klä med Masonite är nog ett schysst mellanting. 30 kr per skiva är ju OK.

Mvh
Så dyrt är det inte om man tänker på investeringen man redan lagt ner på brännare och ev. panna och tank. Jag byggde i form plyfa och jag tykte det var mkt lätthanterligare med 12 mm:ers plyfa samtidigt är plyfan starkare än spånskivan. mitt förråd är 1200x1200x1800 (bxdxh) med rasvinklar och rymmer ett ton. Skruvade ihop skivorna med en 45x45 regel, invändigt, i hörnorna och en inspektions lucka, se länken till min hemsida.

http://medlem.spray.se/lexe62/

/Mvh Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag skulle bygga den som Micke visat ..ja den som man kan veva upp väggarna på ..inga rasvinklar förän man behöver ..och när man behöver rasvinklar så vevar man ..jag har god lust att kasta ut min nuvarande föråd och bygga en med vevar
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar