Bygga förråd
Re: Bygga förråd
Tror faktiskt inte att kommun kan ha "egna" lagar, dom är skyldiga att följa svensk lagstiftning som alla oss andra.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
De följer inte egna lagar de har bara olika sätt att inhämta information om vilka pannrum att besiktiga...
Vissa sotardistrikt har egna listor och vissa hämtar information från kommun.
Men för att slippa kravet på brandbesiktning av pannrum måste DU visa för inspektören att det inte är ett pannrum om det tidigare varit ett och till detta är det bara en omklassning av rummets användningsområde som duger. Detta sker på lite olika sätt som varierar från kommun till kommun med de flesta kommuner kräver en anmälan vissa ett bygglov. Det är samma regler som gäller för att flytta ett badrum eller kök.
/Peter
Vissa sotardistrikt har egna listor och vissa hämtar information från kommun.
Men för att slippa kravet på brandbesiktning av pannrum måste DU visa för inspektören att det inte är ett pannrum om det tidigare varit ett och till detta är det bara en omklassning av rummets användningsområde som duger. Detta sker på lite olika sätt som varierar från kommun till kommun med de flesta kommuner kräver en anmälan vissa ett bygglov. Det är samma regler som gäller för att flytta ett badrum eller kök.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Tjena!
Nu har jag varit i kontakt med ansvarig brandinspektör i kommun, byggnadsavdelningen på kommun, en annan fejarmästare. Jag har uppfattningen efter dom samtalen att min fejarmästare har helt totalt fel, oavsett gamla/nya byggregler. Dessutom så ställde dom sig frågande till att byggregler skulle vara retroaktiva, det var inte riktigt deras uppfattning oavsett pannrum, cykelförråd eller vad man vill. Tydligen så räknas en villa som EN brandcell och det räcker tydligen. Men mer info kommer så fort jag fått svar från fejarmästaren.
Mvh xdigger
Nu har jag varit i kontakt med ansvarig brandinspektör i kommun, byggnadsavdelningen på kommun, en annan fejarmästare. Jag har uppfattningen efter dom samtalen att min fejarmästare har helt totalt fel, oavsett gamla/nya byggregler. Dessutom så ställde dom sig frågande till att byggregler skulle vara retroaktiva, det var inte riktigt deras uppfattning oavsett pannrum, cykelförråd eller vad man vill. Tydligen så räknas en villa som EN brandcell och det räcker tydligen. Men mer info kommer så fort jag fått svar från fejarmästaren.
Mvh xdigger
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Nä reglerna är inte retroaktiva, men de kan krävas vid ombyggnationer eller liknande. Men om det var krav på pannrum när huset byggdes så kan de fortfarnade gälla. Då med de normer som gällde då.
Brandinspektörn undrade vad syftet med mineritskivan var, eftersom en trädörr med gummilister räcker för EI30. OM dom tycker att pannrum omfattas av EI30 så ska jag ställa in en cykel och kalla det cykelförråd, men det är mycket tveksamt. Det är bara min fejarmästare som står fast vid detta, pratade med en annan fejarmästare och han gav mig motvilligt medhåll.
Det beror väl på vad rummet är klassat som. Men det känns lite fånigt att bråka om det när det inte finns några sådana krav på nybygge.
Ja precis.. Brandinspektörn menade att fejarmästaren jobbar ju för honom så fick jag några problem så skulle jag höra av mig hur som helst. Det är VÄLDIGT fånigt, speciellt när jag byter ut en livsfarlig vedpanna mot en ganska mycket humanare pelletspanna, men en del ska ju visa sig på styva linan. Kan meddela att kommun har inga ritningar på mitt hus. Dessutom så är det inte rätt väg att gå att täcka dörren med minerit för att få EI30. Sen är det ju så att fejarmästares specialité är inte brandceller, och det lär vara gott om feltolkningar och dom verkar köra på i gammal praxis. Men min sotarmästare skulle återkomma så snart han hade möjlighet. Det är i alla fall positivt för nu utreds ju detta ordentligt sen har vi svart på vit vad som gäller, eftersom det verkar var lite rock´n´roll runt om bland fejarmästarna tyvärr.
Här ville brandinspektören ha en 0,7mm stålplåt på befintlig gabondörr, sen var han nöjd. Dock bara på dörren in i "pannrummet", sen ligger tvättstuga i rummet innanför men den dörren brydde han sig inte om. Det är inte tätat vid kabel/rör/skruvgenomföringar i väggar till angränsade rum som vissa sotare vill ha.
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Efter att ha studerat detta lite, så om du har en massiv trädörr så kan du montera tätningslister på dörren istället, det är en mer korrekt lösning, det räcker för att uppfylla EI30, enda syftet plåten har är ju strålningsvärme och du uppfyller fortfarande inte EI30(med lite reservation), har du höga temperaturer vid dörren?
Grejen är den att du vill ju inte ha in mer syre i rummet och du vill inte att elden ska dra sig mot hål/glipor där det strömmar in syre. Helt förkastligt att montera skivor på dörren(i mitt fall), däremot om du har en sån tunn masonitbeklädd dörr med wellpapp på insidan så förstår jag vitsen. Jag är helt säker på att det är "vedertaget" att man ska montera nåt på dörrn för "så har vi ju alltid gjort", man måste gå ett steg längre och titta på vad vi vill uppnå med åtgärden. Sen är jag nästan säker på att så länge det inte sitter en dekal som certifierar dörren så är den inte godkänd, oavsett EI30/60. Men det är detta jag ska försöka ta reda på.
Grejen är den att du vill ju inte ha in mer syre i rummet och du vill inte att elden ska dra sig mot hål/glipor där det strömmar in syre. Helt förkastligt att montera skivor på dörren(i mitt fall), däremot om du har en sån tunn masonitbeklädd dörr med wellpapp på insidan så förstår jag vitsen. Jag är helt säker på att det är "vedertaget" att man ska montera nåt på dörrn för "så har vi ju alltid gjort", man måste gå ett steg längre och titta på vad vi vill uppnå med åtgärden. Sen är jag nästan säker på att så länge det inte sitter en dekal som certifierar dörren så är den inte godkänd, oavsett EI30/60. Men det är detta jag ska försöka ta reda på.
I kommunen där jag bodde innan krävde sotaren en EI30 klassad dörr vid första brandsynen. Dörr saknades helt innan, fick köpa en dyr måttbeställd dörr.
Vad jag menade var att en 0,7mm plåt på en garbondörr med övriga förutsättningar tillförde inget, om man ska ha en "brandcell".
/Vednisse
Vad jag menade var att en 0,7mm plåt på en garbondörr med övriga förutsättningar tillförde inget, om man ska ha en "brandcell".
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Ok, ja enligt det jag fått reda på hittills så kan dom inte kräva det. Däremot kan regler komma retroaktivt vid en brandsäkerhetsbedömning av hela huset, men det gör räddningstjänsten och det har sotarmurre inget med att göra.
Nää, du har rätt i det och det var så räddningstjänsten sa till mig med fast i mitt fall då minerit.
Nää, du har rätt i det och det var så räddningstjänsten sa till mig med fast i mitt fall då minerit.
Står inget om att dörr ska ha tändskyddande beklädnad.BBR 18 5:66 Pannrum
Pannrum och bränsleförråd i direkt anslutning till pannrummet ska utformas som
egen brandcell.
Allmänt råd
Tak och väggar bör förses med material i lägst klass B-s1,d0 (klass I) på
beklädnad i klass K210/B-s1,d0 (tändskyddande beklädnad). Golvet bör
utföras av material i klass A1fl (obrännbart material).
Jo men du behöver inget pannrum om effekten är under 60kW
Det vet jag och det är redan avhandlat med sotaransvarige hos räddningstjänsten, men nu är jag intresserad hur ett pannrum ska utformas enligt reglerna. Jag sitter dock och väntar på att sotarn ska återkomma med dom regler som han baserar sin bedömning på(som redan fallit i och med 60kW).. 
Vi får väl se, jag är lite på krigsstigen, jag blir trött på folk som bara tar ur huvudet och kräver saker som inte har substans.

Vi får väl se, jag är lite på krigsstigen, jag blir trött på folk som bara tar ur huvudet och kräver saker som inte har substans.

Om du orkar kan du leta upp ett av mina gamla inlägg där jag redogjort för vad som gäller, JAG tog mig tiden att ta reda på fakta inte från tyckande sotare utan från gällande regelverk.
Summerat krävs det E30 på rummet där pannan står om det i bygglovet för huset står "pannrum" på ritningen. Denna ritning kan vem som helst även sotaren kräva kopia av från kommunen. Om du ändrar uppvärmnings form ska du lämna minst anmälan till kommun detta ska skrivas in i handlingarna för ditt hus.
Står det INTE "pannrum" på något av dina rum så är det de generella reglerna gällande krav på pannrum om pannan är större än 60kW.
Står det "pannrum" på ritningen och husets huvudsakliga uppvärmning kommer från fast eller flytande bränsle så kan sotaren kräva E30 för det rummet.
Om du sedan orkar kan du läsa på vad som gäller E30 eller så struntar du i det och fortsätter att anse att alla andra utom du tar information "från huvudet och inte har substans".
/Peter
Edit: länk till mitt tidigare inlägg: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 07#p120107
Summerat krävs det E30 på rummet där pannan står om det i bygglovet för huset står "pannrum" på ritningen. Denna ritning kan vem som helst även sotaren kräva kopia av från kommunen. Om du ändrar uppvärmnings form ska du lämna minst anmälan till kommun detta ska skrivas in i handlingarna för ditt hus.
Står det INTE "pannrum" på något av dina rum så är det de generella reglerna gällande krav på pannrum om pannan är större än 60kW.
Står det "pannrum" på ritningen och husets huvudsakliga uppvärmning kommer från fast eller flytande bränsle så kan sotaren kräva E30 för det rummet.
Om du sedan orkar kan du läsa på vad som gäller E30 eller så struntar du i det och fortsätter att anse att alla andra utom du tar information "från huvudet och inte har substans".
/Peter
Edit: länk till mitt tidigare inlägg: http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 07#p120107
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City