fallslang matarrör till brännare
-
- Energiprofet!
Re: fallslang matarrör till brännare
Någon som har en länk till en leverantör av slangen gjord helt av plast för brännaranvändning? Något foto på den? En stålarmerad slang kommer att leda pelletsen trots den smält, så inte så bra genomtänkt. Brännarleverantörerna levererar ju ofta med stålspiral men beskriver funktionen med avsmältning som en säkerhet för bakbrand. Några hundralappar kan ju säkerheten vara värd....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Jag köpte min slang av någon av dom vanliga leverantörerna och jag betalade inte mer än typ 80-100kr för en meter, den är svart och har en plastarmering, slät insida också.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
-
- Energiprofet!
Låter bra får försöka leta efter en sådan. Du kommer inte ihåg var du köpte?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Nej, försökt leta men kommer inte ihåg alls.. :/
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
-
- Energiprofet!
Jag har sett den svarta slangen på internet men den har bara varit 76 mm och jag behöver 102 mm. Kan det vara därför de använder stålspiralarmering pga den större diametern.
Nej, det tror jag inte. Dessa slangar är inte "speciella" pelletsslangar utan dom används även till annat, går att köpa dessa hos olika slangleverantörer också och förmodligen billigare!
Hydroscand
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Båda mina brännare har haft och har slang med en spiral i plastmaterial. Den första, en EcoTec A3 hade en blå slang med en diameter som är något större än den gröna slang som följde med den begagnade EcoTec Bioline som jag köpte 2010. Båda slangarna har en nästan slät insida då spiralen sitter på utsidan, men det är nog ett måste om slangen skall fungera som pelletsmatarslang.
Men sedan om den smälter/brinner upp speciellt lätt vet jag inte.... Den blå slangen var med i en bakbrand när brännaren var strax över ett år. Men den påverkades inte. Däremot brann slussvingarna i brännarens sluss och all pellets där upp helt och hållet. Däremot spricker den relativt lätt i platsen (eller vad det nu är för material) mellan spiralerna. Men det tätas lätt med lite fogmassa.
Men sedan om den smälter/brinner upp speciellt lätt vet jag inte.... Den blå slangen var med i en bakbrand när brännaren var strax över ett år. Men den påverkades inte. Däremot brann slussvingarna i brännarens sluss och all pellets där upp helt och hållet. Däremot spricker den relativt lätt i platsen (eller vad det nu är för material) mellan spiralerna. Men det tätas lätt med lite fogmassa.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Håll er till det som ska vara och låt bli något eget amatörmickel för att spara 30 kr.
Går inte med vilken slang som helst och en riktig fallslang som smälter släpper inte igenom pellets.
varken plastspiralen eller stålspiralen kommer att smälta vid en bakbrand utan det är materialet mellan spiraltrådarna som smälter.
En plåtskruv kommer att leda en brand ned i pelletsförrådet medan en modern skruv med röret gjort av markavloppsrör i HD Polyeten smälter och stoppar glödpranden i röret innan den når ned till förrådet.
Dags alltså att skicka plåtskruven till länsmuseet och skaffa en skruv med platrör.
Går inte med vilken slang som helst och en riktig fallslang som smälter släpper inte igenom pellets.
varken plastspiralen eller stålspiralen kommer att smälta vid en bakbrand utan det är materialet mellan spiraltrådarna som smälter.
En plåtskruv kommer att leda en brand ned i pelletsförrådet medan en modern skruv med röret gjort av markavloppsrör i HD Polyeten smälter och stoppar glödpranden i röret innan den når ned till förrådet.
Dags alltså att skicka plåtskruven till länsmuseet och skaffa en skruv med platrör.

CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.