Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Nidhogg
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 25 sep, 2013 22:08

Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av Nidhogg »

Hejsan!
Har nyligen köpt ett hus med en pelletspanna som jag nu försöker mig på att förstå.
Förra ägaren har inte haft så stor koll på hur den fungerat, utan den har varit inställd och "fungerat".
Sen vi flyttade in så har vi dock haft väl kallt (16-18 grader) och jag får inte riktigt kläm på hur jag ska ställa in pannan för att justera värmen.
Pannan är en CTC EasyFlex som ska vara från 2011, med en KMP PX21-brännare och en RVP 35.4 från Landis & Gyr som styr shunten (om jag förstått allt rätt).

Enligt föregående ägaren så har han haft shuntstyrningen inställd på ~1.5, och det har funkat bra.
Jag tycker det blir alldeles för kallt nu när det börjar bli höst, och rören till elementen är kalla så ingen värme kommer fram.
Jag måste dra upp till strax över 3 för att få värme i rören, men då blir också returrören så pass varma att man nästan bränner sig, vilket är väldigt mycket slöseri?
Vi ligger också på runt 23º, vilket visserligen är skönt men för högt.
Men ställer jag den under 3 så stängs det av helt.
Ska jag justera värmen där, eller finns det, enligt bilderna, någon annan termostat jag har missat?
Rören längst fram till höger är för dricksvattnet och håller bra temperatur.
Brännaren är inställd på ~65º.

Bifogar bilder:
Shunt-styrning, som jag förstått det är siffrorna till för värmekurvan.
Jag antar att den blåa dosan är vattenpumpen? Den står på läge 3 av 1-3.
Bild

Rökgastemp ~75º, ganska lagom eller?
Tror dosan till höger är termostat för shuntstyrningen
Bild

Översikt, mätaren nere till vänster är trycket i radiator-systemet:
Bild

Översikt:
Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5028
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av Stegatorparn »

Såvida du inte har ett stort hus med väldigt många radiatorer, så kan du ställa in pumpen på läge 1.
Då går vattnet långsammare i rören och returtemperaturen blir betydligt lägre.
Finns det termostatventiler på radiatorerna, ställer du in dom på önskad temperatur.
Ta gärna ett foto på dom typer som finns, så kanske jag kan säga en lämplig inställning.
Ge reglercentralen ett dygn för att stabilisera sig efter en justering av kurvan.
Skulle inte tro att det finns någon rumsgivare, så framledningstemperaturen styrs av utetemperaturen efter vald kurva. Centralen är gammal så det kanske är glapp i potentiometern.

Pannan bör hålla c:a 80°. Beroende på vilket chip brännaren har, 12 eller 20° tempdiff, så bör brännaren starta vid lägst 65°.
75° rökgastemperatur låter väldigt lite, men sitter termometern efter dragbegränsaren så är det ok.
Man har mer nytta av temperaturen före dragbegränsaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av danei »

Att sänka pumphastigteten för att få ner returtemperaturen vinner man inget på. Det man kan vinna på en lägre hastighet är lägre elförbrukning och minder ljudfrån systemet. Nackdelen är att det kan begräns värmen lite nmär det är höglast. Låt den vara tills allt annat funkar, sedan kan du testa att sänka. Jag kör min på läge 1 om det inte blir svinkallt.

Bild 1 visar mycket riktigt shuntstyrnignen, dock hittar jag ingen manual till den. Vet du om du har en manual?

Bild 2 75°C säger inte mycket efter som den sitter efter motdragsluckan. Men om brännaren var i full gång när du fotade, luckan stängd och tempen på 75°C, då skulle jag säga att det verkar lite lågt.
Burekn till höger är framlednignstemperatur giveren till shuntsyrningen. Den har ingen egenreglering och är altså ingen termostat.

Bild 3-4 instalationen runt blandningsventilen tycker jag ser rörig ut, och inte helt rätt. Men det hör inte riktigt hit. Men man kan fundera på instalatörens kompetens. I mitt tycke onödigt många krökar, och skräpsilen borde sitta innan blandningsventilen.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av xdigger »

Min pump körs alltid på läge 1, annars hörs den i elementen och det fungerar alldeles ypperligt med källare och 2 plan, aldrig några bekymmer med att den inte räcker till.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av danei »

Det kan ju tilläggas att det är många parametarar som påverker vilket läge som behövs.
Pumpstorlek
Fastighetens storlek
Isoleringsförhållanden
framledningstemperatur
rördimentioner
radiatortyp
mm.

Det är troligt att läge 1 räcker. Men läge 3 medför inga problem, och det är bättre att inte peta på flera parametrar samtidigt när man försöker få systemet att funka bra.
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av sänkan »

Alltid jobbigt med folk som ska ha nytt men samtidigt ha sina gamla saker kvar.
Landis&Gyr styrningen använder troligast utegivare. Har du termostatventiler på värmeelementen så fungerar det, annars inte. Har du inte termostatventiler så föreslår jag helt fräckt att du inte lägger ned mer tid på den shuntstyrningen utan köper en ny som använder innegivare. Tid brukar vara bristvara när man köper ett annat hus.

Blir du irriterad av att återledningstemperaturen är hög så prova att sätta pumpen i läge "1". Om du inte har väldigt underdimensionerade element så ska det räcka. Spelar som sagt egentligeningen roll.

Ytterligare en sak där envisheten fått råda är iden att behålla den gamla brännarklenoden och köpa en Easyflex i stället för en komplett Ecoflex. Förbränningsutrymmet i Easyflex är högt men inte så djupt. Kontrollera att det finns 30cm utrymme fritt mellan brännarröret och förbränningsrummets bakvägg.
Om du ska stå och krafsa aska ur brännaren varje vecka har du ju ingen nytta av den nya fina pannan, du kunde lika gärna ha en gammal oljepanna med den brännaren.
Många på forumet har lagt mellan 50000-70000 på att byta ut oljepannan med pelletsbrännare till en modern lättskött panna som klarar sig en månad utan åtgärder.
Ger bara lite input men säljer du den gamla brännaren för 2500 och köper en begagnad Ariterm Bequem eller Ecotec Bioline 20 för ca. 7000 så tar du steget från "oljepanna" till modern pelletspanna för bara några tusen!
I ecoflexpannan sitter en Ariterm Bequem (som också kallas för CTC Bio). Easyflex är en Ecoflex såld utan brännare.
Skaffa en digital stektermometer som klarar 300 grader och borra in mätpinnen i rökutloppet före dragbegränsaren så får du reda på rökgastemperaturen också.
Har du tegelskorsten eller finns det insatsrör i skorstenen?
Med insatsrör kan du ha lägre rökgastemperatur.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av xdigger »

Glömde kommentera att du tyckte att returröret är varmt. Vad jag har sett hos folk så brukar man ha 10 graders skillnad mellan in och ut. Dessutom är det som kommer i retur är inte slöseri, det går ju tillbaka till pannan, man måste ha viss temp på radiatorerna för att få viss temp i huset.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av danei »

Jag missade nog frågan kärna. Returtemperatren är av väldigt liten betydelse. Men får man 23°C så är det ju för varmt. Framledningstempertaturen bör inte vara så varm att man bränner sig när det inte är kallare än det är nu. Jag tor inte att regultaorn bhöver särskilt lång tid på dig att reglera efter nya parametrar, rekomendationen att vänta ett dygn är för att se hur huset reagerar på de nya parametrarna, inte regulatorn. En ny shuntstyrnig skulle nog inte vara fel, har du inte radiatortermostater så välj en med innegivare. Har du termostater så skulle jag köra med utegivare. (det gör jag)
Nidhogg
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 25 sep, 2013 22:08

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av Nidhogg »

Tack för alla svar!
Ska försöka besvara så gott jag kan, dock är jag på jobbet nu så allt kan jag inte ta reda på direkt.

Jag har två typer av radiator, en vanlig standard med en "platta" och en med två "plattor" med flänsar mellan. Vill ni ha bild så säg till, annars borde väl inte typen spela någon större roll.

Huset är från -58, på 130 m² med en nybyggd del byggd 2010 på ca 35-40 m², som har vattenburen golvvärme från pelletspannan.
Fönster runt om är bytt till gasfyllda, förutom tre fönster på sydlig vägg (om jag minns rätt) där två stycken vetter ut mot ett isolerat inglasat uterum, med golv förberett och isolerat för att kunna göras om till vanligt rum, och isolerplast i taket.
Även altandörren vetter ut mot uterummet.
Ytterfasad bytt och målad 2008, tak bytt 2004. Nu vet jag inte om man gjort något åt isoleringen, men spontant känns det som att har man hittat fel borde det vara åtgärdat, även om man kanske inte lagt på extra. Känslan är gammalt hus men ganska välisolerat.

Jag har en radiator i hallen, en i badrummet, en i tvättstugan, två i köket, två i vardagsrummet och ett vardera i sovrummen i den "gamla" delen av huset, plus golvvärmen i det nybyggda sovrummet då.
Alltså 9 stycken totalt.
Alla radiatorer har termostat av samma typ, se bild:
Bild

Angående vattenpumpen, så borde väl flödet till golvvärmen vara injusterad med hänsyn till vattenpumpen på läge tre?

Lite kommentarer:
Stegatorparn: Termometern sitter mycket riktigt efter dragbegränsaren.

danei: Nej, jag har inte fått med någon manual.
Jag är osäker på om brännaren var i full gång, kommer inte ihåg det nu men ska ta reda på hur det ser ut när jag kommer hem senare.

sänkan: Jag börjar misstänka att shuntstyrningen kan vara trasig eller glapp, då den stänger helt under 3, och är fullt öppen över, så en ny styrning är nog kanske aktuellt oavsett..
Kollade på begagande pannor på blocket, inte det första jag vill titta på men hittade bara en ny för 80.000:-. Tips på vart man kan hitta sådana?
Det är inte tegelskorsten utan plåt, om det sedan är insatsrör eller ej törs jag inte svara på.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av danei »

Du borde ha en separat shuntgrup med pump till golvvärmen. Så den bör inte påverkas märkart av att du ställer om pumpen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5028
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av Stegatorparn »

Golvvärmen behöver inte lika hög temperatur som radiatorer och brukar därför ha en egen shunt med pump och styrning. Hur man har löst det i ditt hus vet jag ju inte, men vissa golv kan ta skada av för hög temperatur. Finns det något protokoll på injustering av ett proffs?

Här http://www.mma.se/media/57343/mtw.pdf finns ett blad med en skala över rattindex och mosvarande temperatur.

Din panna är ju en modern pelletspanna med rymlig asklåda, så det finns absolut ingen anledning att byta den. Här finns manual http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoade ... nload=true för pannan.
En digital Bequem-brännare får du på Blocket för 5 - 8 000 kr.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nidhogg
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 25 sep, 2013 22:08

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av Nidhogg »

Hej igen!
Har undvikit att svara på ett tag då jag testat lite olika inställningar.
Tack för svaren dock, och speciellt tack för manualerna Stegatorparn.

Det stämmer att golvvärmen har egen pump och styrning. Protokoll har jag inte sett något, men eftersom säljarna inte har kvar kvitton efter utbyggnad av huset + byte av ytterpanel (så de kan skriva ner vinstskatten) så har jag inga höga förhoppningar om att det är sparat :roll:

Iallafall, jag har nu testat att ställa radiatorerna och pelletspannan, och har väl kommit fram till att värmen helt och hållet styrs av det jag ställer in i pannrummet. Termostaterna verkar inte göra någon som helst nytta, och faktum är att jag inte direkt kan påstå att det är någon speciell värme från dem, så vart värmen kommer ifrån vet jag inte riktigt..

Värmen i brännaren pendlar mellan ungefär 70-77º.
Jag har ställt de flesta element på 5, och ligger på 21º, men har även testat att maxa ett element i ett stängt utrymme och det verkar inte göra någon skillnad.

Nu är jag väl mest inne på att invänta kallare väder, och se om det börjar komma någon värme i någon radiator..
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av danei »

Än så länge behövs det inte särskilt mycket värme i huset. Så elementen behöver inte kännas särskilt varma för att det ska bli varmt. Din golvvärme kanske räcker.

Temperaturen i brännaren lägre vara mycket högre, jag gissar att du menar pannan. Då är det vettiga temperaturer, även om jag vill ha större hysteres, men jag har en annan brännare också.

Att vänta på lägre temperatur kan helt klart hjälpa till när man ska förstå sitt system, det blir mycket tydligare hur det funkar då. Skulle det vara så att radiator termostaterna inte funkar så skulle jag rekommendera ett byte. Men det blir nog tydligt när det blir kallt på riktigt.
Nidhogg
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 25 sep, 2013 22:08

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av Nidhogg »

danei: Ja, men det konstiga är att jag t.ex har satt termostaten i tvättrummet på maxläge, för ca 3-4 timmar sedan. Temperaturen därinne är 19.5º, och känner jag på rören från pannan så är de också kalla.
Borde inte shunten ändå mata på varmvatten när jag vill ha varmare i ett rum?

Ja, det är pannan jag menar, jag har en temperatur-skruv på brännaren som är satt i läge "lagom", och temperaturen i pannan pendlar då runt 77º, tror den går ner runt 70º innan brännaren sätter igång igen.


Har förövrigt kollat på en Thermia BeQuem, finns bland annat en på Blocket, efter tips härifrån. Dock undrar jag, vad blir bättre med den kontra den brännaren jag har nu (förutsatt att den är rätt inställd)?
Blir det mindre sot (som sänkan verkar indikera)?

Tips på en annan shuntstyrning annars?
Nu har vi bott in oss ett tag, och jag har lekt runt lite med pannan och förstått principen så jag hade tänkt ringa hit föregående ägare så ska vi prata igenom hur han har ställt in shuntstyrningen, men om det är så att den är trasig så vore det trevligt med lite info om vad det finns för nyare styrningar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av danei »

Här finns det lite att välja på. Men försök komma underfund med hur din funkar först.

http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme ... omat-mfl-/
Skriv svar