Tar oljan över igen?
Tar oljan över igen?
http://www.blocket.se/simrishamn/Bioolj ... ?ca=21&w=2
Kommer den gamla rielon att brinna igen? Kanske tur att tanken står kvar....
Kommer den gamla rielon att brinna igen? Kanske tur att tanken står kvar....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Re: Tar oljan över igen?
Det är ju klart dyrare än pellets. Oljan passar nog bättre i motoret, där pellets funkar dåligt.
Investeringskostnad för pellets 1 200 000:- , det blir nog en schysst anläggning det!
/johan
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
200kW är ju en del effekt. Men de har nog tagit i för att få ihop kalkylen.
Då jag räknade på skillnaden mellan pellets och villaolja var prisskillnaden ung: 1:2, alltså varje Wh var dubbel så dyr med olja som med pellets.
Denna olja (bioolja) skulle vara runt 30-40% under "normal" oljepris, alltså blir driftkostnaden en del högre än pellets. Men som det ju är räknat igenom en hel del här: investeringskostnaden är en signifikant del.
Och är det t.ex. ett badhus som ju har en kort levtid innan en stor renovering måste ske kan det vara en idé fram till dess.
Sedan är jag kanske lite skeptisk till priser och fördelar, det är en säljareannons...
Denna olja (bioolja) skulle vara runt 30-40% under "normal" oljepris, alltså blir driftkostnaden en del högre än pellets. Men som det ju är räknat igenom en hel del här: investeringskostnaden är en signifikant del.
Och är det t.ex. ett badhus som ju har en kort levtid innan en stor renovering måste ske kan det vara en idé fram till dess.
Sedan är jag kanske lite skeptisk till priser och fördelar, det är en säljareannons...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jag läser "fr 20 kW - 1500 kW ( 5 MW ) " inte 200 kW "Använd er nuvarande vattenburnapanna " Funkar en gammal oljebrännare efter omjustering? Kanske inte slår ut pellets, men nått för de som bränner olja?
kW med litet k så blir det "rätt"......
(justerat) / Roli moderator
kW med litet k så blir det "rätt"......

Det står visserligen fel enhet. Men det är ändå ganska tydligt om man läser hela anonsen.
Jämförelse Bioolja - Flis /Pellets
Exempel baseras på :
Effekt: 200 kw/h Förbrukning: 400.000 kw/h/år
Befintlig oljepanna
Investeringskostnad: 0
Driftkostnad: 425.000 kr
Kapitalkostnad 10 år: 0kr
Totalt: 425.000 kr
Kapitalkostnad/år under 10 år: 8.000 kr
Totalt: 312.000 kr
Kapitalkostnad/år under 10 år: 275.000 kr
Totalt: 395.000
Konvertering : Pellets
Investeringskostnad: 1.200.000 kr
Driftkostnad: 240.000 kr
Kapitalkostnad/år under 10 år: 150.000 kr
Totalt: 390.000 kr
Skulle vara kul med ett exempel för 20kW. Och vilken utrustning som krävs, med ekonomisk kalkyl.
All data du behöver finns här
Om du sänker oljepriset 30-40% i den kakylen så kommer du på den nivå som blocketannonsen ränkar med.
Det man måste räkna med är ju att behålla en befinlig olje panna, om man räknar på en tillräckligt dyr pelletsinstalation och tillräckligt kort avskrivningstid så går det att ränka ut att oljan är billigare.
Vill du att jag ska ränka ut det åt dig också?
Om du sänker oljepriset 30-40% i den kakylen så kommer du på den nivå som blocketannonsen ränkar med.
Det man måste räkna med är ju att behålla en befinlig olje panna, om man räknar på en tillräckligt dyr pelletsinstalation och tillräckligt kort avskrivningstid så går det att ränka ut att oljan är billigare.
Vill du att jag ska ränka ut det åt dig också?
Kort och gott, man måste börja på noll om deras kalkyler skall stämma. Inte som här, det mesta av utrustningen på plats. Vad krävs för att bränna vegoljan? En rielo finns.
Samma utrustning som för att bränna den vanliga fossiloljan. Det är liksom det som är grejen.
Jag körde veg olja ett tag mest på kul innan jag gick över till Pellets...
Den största fördelen med vegoljan är att om du spiller luktar det inte diesel utan i närheten av rapsolja, vilket är en fördel för det är inte lika lätt att hantera som vanlig villa olja.
En vanlig villabrännare funkar hjälpligt men filtren och spridarna sätts igen snabbare har du inte ett juste förfilter sätts filtret i brännaren igen fort.
Packningarna i en villabrännare är inte gjorda för vegolja de ger sig efter ett tag.
En brännare som kört vegoljan måste göras ren om du inte ska köra på ett tag, oljan som värmts upp härdar.
Inställningarna är det noga med spridare och tryck, du får en överjävulsk sotning annars en fet kleggig beläggning inte som pelletsens torra fina sot.
Den är köldkänslig så om dina oljerör ligger svalt/kallt kan oljan övergå i fast form.
Men annars funkar det bra och är rätt billigt, hanteringen för mig var rätt enkel fick oljan i IBC flak som jag rullade in och kopplade in, jag körde aldrig över oljan i min tank eftersom den är ute.
Men för mig funkar det bra med pellets så det fick bli det i slutändan skillnaden i "bök" med att köra pellets vs vegolja var så liten.
/Peter
Den största fördelen med vegoljan är att om du spiller luktar det inte diesel utan i närheten av rapsolja, vilket är en fördel för det är inte lika lätt att hantera som vanlig villa olja.
En vanlig villabrännare funkar hjälpligt men filtren och spridarna sätts igen snabbare har du inte ett juste förfilter sätts filtret i brännaren igen fort.
Packningarna i en villabrännare är inte gjorda för vegolja de ger sig efter ett tag.
En brännare som kört vegoljan måste göras ren om du inte ska köra på ett tag, oljan som värmts upp härdar.
Inställningarna är det noga med spridare och tryck, du får en överjävulsk sotning annars en fet kleggig beläggning inte som pelletsens torra fina sot.
Den är köldkänslig så om dina oljerör ligger svalt/kallt kan oljan övergå i fast form.
Men annars funkar det bra och är rätt billigt, hanteringen för mig var rätt enkel fick oljan i IBC flak som jag rullade in och kopplade in, jag körde aldrig över oljan i min tank eftersom den är ute.
Men för mig funkar det bra med pellets så det fick bli det i slutändan skillnaden i "bök" med att köra pellets vs vegolja var så liten.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Ett tag sålde dom paket för att köra på rapsolja i en helt vanlig oljebrännare, den startade på vanlig villaolja tills den kom upp i temp sen gick den över till rapsoljan och när den stängdes av så "renkörde" den på vanlig villaolja, har för mig dom låg på 8-10 tusen ungefär, lite slangar, ventiler och en PLC.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.