varför snålas det vid inköp av brännare?

danei
Pannrumshärskare!

Re: varför snålas det vid inköp av brännare?

Inlägg av danei »

En begagnad anläggning har nog nästan alltid bättre effektivitet, även om verkningsgraden kan vara lite bättre för en ny.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

danei: Menar du ekonomieffektivitet?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Effektivitet är en ekonomisk term, ja.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Kom det inga tester från nybrännararfolket som enträget hävdar att effektiviteten sitter i brännaren och pannan har mindre betydelse?

Nyman är det inte dags att komma med vad det är för pannor äfab har vinning av för att vara partisk i sina mätningar?

micke_932 gör man rökgasmätning teoretiskt eller gör man det i verkligheten?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Är det fel att säga att min anl är effektiv på att göra av med pellets? Och mena att den drar oekonomiskt mycket.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det är kombinationen av brännare och panna som måste vara rätt för att få bra verkningsgrad. (Är det det du menar med effektivitet?) En "dålig" panna kan ge bra verkningsgrad med en brännare som ger en lämplig effekt med bra verkningsgrad. Men med en "dålig" panna måste den vara lägre än de flesta brännare klarar med bibehållen funktion.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag bara undrar om ordet effektiv är direkt kopplat till ekonomi. Vilket jag inte tror det är.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Det beror ju lite på hur brett man definierar ekonomi. Men visst är "effektiv" ett ord som kan användas i många sammanhang. Men effektivitet är ett ord som hör hemma i ekonomin och är inte synonymt med verkningsgrad. Så om man menar verkningsgrad, skriv det så är det tydligt vad du menar.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Det är ju fel att säga att effektiviteten (om du menar verkningsgraden) sitter enbart i brännaren lika lite som att en ny "pelletspanna" skulle effektivare i alla läge. Det är ju en kombo som måste fungera ihop efter enskilda förutsättningar.

Har jag inte fel för mig körde Äfab med Combifire/Mescoli's panna, har själv haft denna panna i ca:6mån. Vid 13kW var verkningsgrad/rökgastemp exakt samma som i min gamla NIBE/TMW ALPHA, då är dock gamlingen försämrad genom kortad effektbaffel för att få upp rökgaserna över 100gr. Skillnaden är att de går att dra på mer effekt i Combifiren, eldstaden begränsar mig till max 13kW i ALPHAN. Hur effektiviteten står sig på högre effekter vet jag inte....brännaren i fråga är en Bionordic B16GL körd i båda pannor.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Om jag skriver att "min panna är effektiv på att beänna pellets". Kan det betyda att den gör av med mycket på kort tid med stora förluster. Helt oekonomiskt. Och för att en anl skall vara ekonomist effektiv, så måste man ta med investerinskostnaden. Om man jämför en helt ny och modern anl och jämför med en beg, så tar det lång tid att räkna hem den. Då är den säkert omodern och modefolket rek byte igen.
Skriv svar