Rökgastemperatur
Rökgastemperatur
Hej
Använder idag en Värmebaronen Comet med en PX21 brännare som jag kör på högefektsläge. Har i 2 st. hela turbulatorer samt 1 st halv. Rökgastemperaturer ligger på ca. 220 gr. vid gång, samt att fallröret blir väldigt varmt ca. halvvägs upp. Min undran är vad är optimal rökgastemperatur vid eldning ?, för ifall jag plockar ur den "halva" turbulatoren så stiger rökgastemperaturen till ca. 250 samt att fallröret inte blir så varmt.
Använder idag en Värmebaronen Comet med en PX21 brännare som jag kör på högefektsläge. Har i 2 st. hela turbulatorer samt 1 st halv. Rökgastemperaturer ligger på ca. 220 gr. vid gång, samt att fallröret blir väldigt varmt ca. halvvägs upp. Min undran är vad är optimal rökgastemperatur vid eldning ?, för ifall jag plockar ur den "halva" turbulatoren så stiger rökgastemperaturen till ca. 250 samt att fallröret inte blir så varmt.
Re: Rökgastemperatur
Den optimala rökgastemperaturen är där du slipper kondens i skorsten.
har du provat att köra brännaren på lägre effekt?....har du dragbegränsare så att du har ett jämt drag i skorsten?
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Ja jag har dragbegränsare, efter rökgastermometern. körde förra vintern med lågeffekt och en rökgastemperatur på ca. 150 gr. men det blev så mycket tjära då därför vill jag få temperaturen lite mer.
Därav anledningen till att jag idag kör enbart på högeffektläge. så att ligga på ca. 220 till 250 gr är för högt?
Därav anledningen till att jag idag kör enbart på högeffektläge. så att ligga på ca. 220 till 250 gr är för högt?
Vilken effekt körs brännarn på då?? Inte så att du kör med för mycke luft??
150 grader låter helt lagom om du har tegelskorsten. Mäter du en meter ned i skorstenen när brännaren gått ett tag ska du inte ha lägre temperatur än 80 grader där för att undvika kondens.
Har du insatsrör går det att minska temperaturen från pannan till 120 eller kanske lägre.
De riktigt gamla brännarna tillverkades med tanke på pelletspannor som skulle eldas med 20 kW effekt.
Oftast monterades brännarna sedan i oljepannor och kombipannor som ger bäst utbyte vid 12-14 kW effekt.
Din kombination är inget undantag. Comet och PX21 passar inte så bra ihop. Det lär vara svårt få ned brännaren till en effekt på 14 kW men det finns flera som säger att det fungerar.
Meningen är att alla turbulatorerna ska sitta i pannan till sin fulla längd.
Att du har fått tjära beror inte på att effekten vid "lågeffekt" har varit för låg utan det beror på dålig inställning av brännaren. För lite fläkt och för mycket pellets.
Prova att rycka bort bygeln för lågeffekt på kortets högra sida så att brännaren går bara på en effekt.
Minska sedan bränslemängd och fläkt så du får en bra förbränning vid 14-15 kW effekt.
Förbränningen ställer du in med hjälp av skorstensröken. Får inte bli svarta rökslingor men ska ligga rätt så nära det läget.
Effektmätning och brännarinställning mha röken finns många trådar om så bara logga in och söka.
Har du insatsrör går det att minska temperaturen från pannan till 120 eller kanske lägre.
De riktigt gamla brännarna tillverkades med tanke på pelletspannor som skulle eldas med 20 kW effekt.
Oftast monterades brännarna sedan i oljepannor och kombipannor som ger bäst utbyte vid 12-14 kW effekt.
Din kombination är inget undantag. Comet och PX21 passar inte så bra ihop. Det lär vara svårt få ned brännaren till en effekt på 14 kW men det finns flera som säger att det fungerar.
Meningen är att alla turbulatorerna ska sitta i pannan till sin fulla längd.
Att du har fått tjära beror inte på att effekten vid "lågeffekt" har varit för låg utan det beror på dålig inställning av brännaren. För lite fläkt och för mycket pellets.
Prova att rycka bort bygeln för lågeffekt på kortets högra sida så att brännaren går bara på en effekt.
Minska sedan bränslemängd och fläkt så du får en bra förbränning vid 14-15 kW effekt.
Förbränningen ställer du in med hjälp av skorstensröken. Får inte bli svarta rökslingor men ska ligga rätt så nära det läget.
Effektmätning och brännarinställning mha röken finns många trådar om så bara logga in och söka.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Tjäran kommer framförallt när du inte får en fullständig förbränning, det kan bero på för mycket pellets, men kan likaväl bero på tjuvluft som kyler din eld så att alla ämnen inte förgasas och brinner upp.
/Peter
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Per: Gör som i tipsen du fått ..ställ ner brännare till 14-15 kW ..går hur bra som helst att köra din brännare på det.. det är brännare som gjort för
..Och som du gjort också släng iväg lågfarts flygeln o kör endast på högfart
så slipper du tjära o andra problem ...

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Entusiast!
Sätt tillbaka en hel turbulator också
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.