Tätning rökrörslucka
Tätning rökrörslucka
http://www.n0.se/v/m/55820_1382455519.jpg
Bilden är väldigt stor och man måste flytta med pilarna för att se rökröret in i skorstenen.
Kommer det där att fungera eller måste jag ha tag i orginaltätningsmaterial.
Det är stenull som jag lagt dit nu för att det är det enda jag får tag i.
Det som satt tidigare var en väldigt tunn platta med någon typ av ull/väv, ingen av järnhandlarna här ikring vet vad det är för material som satt där tidigare och ingen sotare i närheten har något dyligt.
Så för att slippa köra med elpatron har jag satt dit det där temporärt, vet inte vad jag ska använda mig av annars...
Jag har funderat på att köpa avgasbandage, sådant man lindar runt avgaspipor på bilar och snöskotrar osv, kan det fungera?
Är för övrigt ganska nybliven ägare av detta hus(2år sedan) men min janfire flex-a tillsammans med diom topp pannan har fungerat alldeles utmärkt, det går åt ca 7,5-8 ton pellet/år och jag är då väldigt lat på att rengöra brännaren och har kört väldigt mycket diverse pellets, alltså med andra ord många gånger dålig pellets... Är den förbrukningen normal? Huset är 129kvm + 76 biyta, med källare, huvudvåning och en övervåning.
Mvh sammy
Bilden är väldigt stor och man måste flytta med pilarna för att se rökröret in i skorstenen.
Kommer det där att fungera eller måste jag ha tag i orginaltätningsmaterial.
Det är stenull som jag lagt dit nu för att det är det enda jag får tag i.
Det som satt tidigare var en väldigt tunn platta med någon typ av ull/väv, ingen av järnhandlarna här ikring vet vad det är för material som satt där tidigare och ingen sotare i närheten har något dyligt.
Så för att slippa köra med elpatron har jag satt dit det där temporärt, vet inte vad jag ska använda mig av annars...
Jag har funderat på att köpa avgasbandage, sådant man lindar runt avgaspipor på bilar och snöskotrar osv, kan det fungera?
Är för övrigt ganska nybliven ägare av detta hus(2år sedan) men min janfire flex-a tillsammans med diom topp pannan har fungerat alldeles utmärkt, det går åt ca 7,5-8 ton pellet/år och jag är då väldigt lat på att rengöra brännaren och har kört väldigt mycket diverse pellets, alltså med andra ord många gånger dålig pellets... Är den förbrukningen normal? Huset är 129kvm + 76 biyta, med källare, huvudvåning och en övervåning.
Mvh sammy
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Tätning rökrörslucka
Går bra med stenull, annars behöver det inte vara 100% tätt.
Sätt en dragbegränsare där istället.
Sätt en dragbegränsare där istället.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jag körde inte med nån tätgrejs alls i mitt gamla rökrör, alla dom rökrör som du har som jag sett har ej haft nån tätning så det är inte nödvändigt att ha nåt där!
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
När vi flyttade in i vårat hus satt det någon form av tätning där som du beskriver, men efter hand så gick den sönder vid sotning, och efter det har jag kört utan tärning i ca 4 år och det har inte varit något problem, och sotaren sa att det gör inget om det skulle läcka lite där.
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
ca 8m skorsten 100mm slang.
Tjuvdrag kan störa draget mer än man tror, jag har någon typ av gummiduk på motsvarande ställe.
Men rökröret mot murstocken har jag drevat med mineralull.
Men rökröret mot murstocken har jag drevat med mineralull.
-
- Energiprofet!
Vill du ha en bra tätning kan du köpa gummiduk som Biltema säljer i "skivor" som skall vara att göra egna packningar av. Jag har satt sådan duk i en sotlucka som inte var tätt och har fungerat i många år nu. Annars finns det glasfiberduk som fungerar bra. Finns ju också speciell tätningsmaterial som flätor som också Biltema, Bauhaus mfl har.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ok! Tacksam för alla bra och hjälpsamma svar! Jag trodde att det var så varmt där så att det inte skulle funka med plast eller glasfiberduk. Den där gummiduken som ni nämner, kan ni eventuellt länka så jag inte behöver sitta och leta så hemskt? Det var ju tätning där då jag köpte huset så jag skulle vilja fortsätta ha det.
För övrigt så är jag absolut värdelös på det här med brännare och pannor och allt som har med det att göra.
Min Jan-fire är monterad där ovanför oljeintaget var då det eldades olja med denna DiomTopp kombipanna.
Jag har inget drag alls på själva pannan öppet, det är inte ikopplat det som sitter på vedluckan så att säga men det är helt stängt. Så det enda drag jag har är det som sitter på rökröret och det har jag helt öppet, är det fel eller ska det vara helt öppet?
För övrigt så är jag absolut värdelös på det här med brännare och pannor och allt som har med det att göra.
Min Jan-fire är monterad där ovanför oljeintaget var då det eldades olja med denna DiomTopp kombipanna.
Jag har inget drag alls på själva pannan öppet, det är inte ikopplat det som sitter på vedluckan så att säga men det är helt stängt. Så det enda drag jag har är det som sitter på rökröret och det har jag helt öppet, är det fel eller ska det vara helt öppet?
Plast är nog ingen hitt.
Om man går in på biltema.se och skriver "gummiduk" i sökrutan så hittar man snabbt.
Annars kan man ju tycka att någon annan ska göra det åt en och presentera en direktlänk, men då tycker jag att man är lite lat.
Om man går in på biltema.se och skriver "gummiduk" i sökrutan så hittar man snabbt.
Annars kan man ju tycka att någon annan ska göra det åt en och presentera en direktlänk, men då tycker jag att man är lite lat.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Blanda inte ihop drag och spjäll, kan bli förvirrande.
Drag kallas det undertryck som skapas i en skorsten. Ju varmare skorsten ju kraftigare drag.
Spjäll kallas anordningar som stryper en kanals tvärsnitt och används för att reglera gasflödet i kanalen.
Vid pelletseldning skall alla luckor i pannan vara stängda och täta.
All luft för förbränningen skall gå via pelletsbrännaren.
Spjäll i rökkanalen skall vara helt öppna.
Eventuella bypass spjäll i pannan som man använder vid vedeldning skall vara stängda.
Drag kallas det undertryck som skapas i en skorsten. Ju varmare skorsten ju kraftigare drag.
Spjäll kallas anordningar som stryper en kanals tvärsnitt och används för att reglera gasflödet i kanalen.
Vid pelletseldning skall alla luckor i pannan vara stängda och täta.
All luft för förbränningen skall gå via pelletsbrännaren.
Spjäll i rökkanalen skall vara helt öppna.
Eventuella bypass spjäll i pannan som man använder vid vedeldning skall vara stängda.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Info: Tätning av sotluckan är inte nödvändig för den kalla årstiden..
Men de milda delar av året som inte ger något större undertryck i Pa
är packning till en god hjälp, om dragbegränsare är installerad skall denna användas under de kalla
årstiderna, sedan går det alltid att diskutera om de varma årstiderna som skorstens draget är nära 0 Pa
innan tillförd värme skapar drag, om dragbegränsaren + sotluckan inte gör tillräckligt tätt.
I de flesta fall stör inte dragbegränsaren skorstenens drag!! Dragbegränsaren är stängd så länge som
skorstenens drag är under inställt önskat undertryck, de luft läck som finns här stör inte förbränningen !!
Men de milda delar av året som inte ger något större undertryck i Pa
är packning till en god hjälp, om dragbegränsare är installerad skall denna användas under de kalla
årstiderna, sedan går det alltid att diskutera om de varma årstiderna som skorstens draget är nära 0 Pa
innan tillförd värme skapar drag, om dragbegränsaren + sotluckan inte gör tillräckligt tätt.
I de flesta fall stör inte dragbegränsaren skorstenens drag!! Dragbegränsaren är stängd så länge som
skorstenens drag är under inställt önskat undertryck, de luft läck som finns här stör inte förbränningen !!
Tillverkar rökgasutrustning
Väldigt lång mening så jag citerar inte hela. Är "Pa" en förkortning av pannan i det här fallet?Olle45 skrev:Men de milda delar av året som inte ger något större undertryck i Pa
är packning till en god hjälp,
Det är möjligt att det inte orsakat problem när det är kallt ute, men ser man till att det är tätt hela tiden så minskar man problemet när det är varmt.
Pascal är en enhet för tryck och förkortas Pa.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Det passar liksom inte in i meningen.
Lika illa som.
"Klämmer man på mjölkpaketet blir volymen mindre i l."
Enheten har inget med saken att göra varken gramatiskt eller informativit. Volymen blir mindra oavsett om man mäter i liter, milliliter eller pint.
Det som funkar i meningen är
"Klämmer man på mjölkpaketet blir volymen mindre i paktetet."
Lika illa som.
"Klämmer man på mjölkpaketet blir volymen mindre i l."
Enheten har inget med saken att göra varken gramatiskt eller informativit. Volymen blir mindra oavsett om man mäter i liter, milliliter eller pint.
Det som funkar i meningen är
"Klämmer man på mjölkpaketet blir volymen mindre i paktetet."
Är hitt omskrivning för hett=varmt.danei skrev:Plast är nog ingen hitt.
Passar liksom inte in.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.