kapa eller lyfta ur turbulatorer
kapa eller lyfta ur turbulatorer
Min installatör kapade ca 4 cm nedtill på alla mina 9 turbulatorer vid installationen av pelletsbrännaren, men jag har läst här på forumet att vissa lyfter ur en eller flera istället. Men vad blir skillnaden? Känns ju enklare att bara ta bort några 

Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Re: kapa eller lyfta ur turbulatorer
Tar du ur några turbisar"så vill gasen gå den vägen den lättaste vägen...
Vad kör du brännaren på för effekt nu?..
Vad kör du brännaren på för effekt nu?..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Naturligtvis är det bättre att kapa alla lika mycket men kapa turbulatorer i en 35 kW panna är ju helt onödigt.
Ställde han brännaren att gå på full effekt 20 kW. På iwabon har du ju rätt bra regleringsmöjligheter.
Ställde han brännaren att gå på full effekt 20 kW. På iwabon har du ju rätt bra regleringsmöjligheter.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
Som velund skrev: att kapa på en så "stor" pannan är - i mina ögon - ett tecken på inkompetens.
När man "måste" kapa är det för att brännaren genererar mer rökgaser än kannan kan behandla, okunniga kapar/tar bort turbulatorer och totaleffekten blir att man låter brännaren elda på som en sinnessjuk och sedan kastar man bort den del av effekten som inte kan utnyttjas.
Och du hör nog att det är ganska idiotisk! Man minskar alltså systemets verkningsgrad istället för att justera brännaren korrekt.
Rätt sätt är att justera ner effekten till att passa pannan och egentligen bör man justera ner effekten till att den täcker husets maximala behov (+ lite extra) - om brännaren kan köra bra på den effekt.
I vissa speciella fall har man en panna och en brännare som inte fungerar bra ihop, då kan man - om man inte vill göra rätt av någon anledning - kapa lite på turbulatorerna. Det kan vara för att man t.ex. ska byta panna om ett tag och man ska klara sig till dess eller liknande, alltså en kortsiktig lösning.
När man "måste" kapa är det för att brännaren genererar mer rökgaser än kannan kan behandla, okunniga kapar/tar bort turbulatorer och totaleffekten blir att man låter brännaren elda på som en sinnessjuk och sedan kastar man bort den del av effekten som inte kan utnyttjas.
Och du hör nog att det är ganska idiotisk! Man minskar alltså systemets verkningsgrad istället för att justera brännaren korrekt.
Rätt sätt är att justera ner effekten till att passa pannan och egentligen bör man justera ner effekten till att den täcker husets maximala behov (+ lite extra) - om brännaren kan köra bra på den effekt.
I vissa speciella fall har man en panna och en brännare som inte fungerar bra ihop, då kan man - om man inte vill göra rätt av någon anledning - kapa lite på turbulatorerna. Det kan vara för att man t.ex. ska byta panna om ett tag och man ska klara sig till dess eller liknande, alltså en kortsiktig lösning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Nu vet jag inte hur det är i det akuella fallet. Men det kan vara så att man har en panna med för hög verkningsgrad, så att rökgastemperaturen blir för låg. Då måste man ju ta bort hela eller delar av turbulatorer, eller höja effekten på brännaren. Så utan att veta orsaken till att instalatören kapade går dt inte att ge ett tvärsäkert svar på om det var bra eller inte.
OK! Det lät ju inge vidare bra alltså 
Vet faktiskt inte på vilken efekt brännarn kör på nu! Hur tar jag reda på det?

Vet faktiskt inte på vilken efekt brännarn kör på nu! Hur tar jag reda på det?
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
rökgas temperature överstiger aldrig 140 grader
Om rökgasen aldrig överstiger 140 grader kan det också vara som danei sade.
Då kan man plugga igen två tuber helt hellre än att ta bort en turbulator så kanske man inte behöver köra brännaren på högsta effekt. Blir mindre att sota också.
Den vanliga ctc1100 är samma panna fast med 6 tuber.
Då kan man plugga igen två tuber helt hellre än att ta bort en turbulator så kanske man inte behöver köra brännaren på högsta effekt. Blir mindre att sota också.
Den vanliga ctc1100 är samma panna fast med 6 tuber.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Men hur tar man reda på vad för effekt brännarnen kör på?
Du mäter hur mycket pellets som går åt under en bestämd tidsperiod.
Vissa gillar att mäta under 6 minuter och andra 10 sen multiplicerar du med 4,9 och slutligen 6 eller 10 beroende på hur länge du mäter.
4,9 kommer från energi innehållet i pellets, det står på påsen vad som gäller för din pellets alternativt på pappret du får vid bulkleverans.
Detta finns det flera trådar om...
/Peter
Edit meningsbyggnad
Vissa gillar att mäta under 6 minuter och andra 10 sen multiplicerar du med 4,9 och slutligen 6 eller 10 beroende på hur länge du mäter.
4,9 kommer från energi innehållet i pellets, det står på påsen vad som gäller för din pellets alternativt på pappret du får vid bulkleverans.
Detta finns det flera trådar om...
/Peter
Edit meningsbyggnad
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Kay, klättra upp på taket och ta med dig frugans stektermometer med sladd, släpp ner givaren i skorstenen och mät vad du har för temperatur där först innan vi spekulerar för mycket. Ska själv göra samma här uti bälgviken hemma hos mig snart, har "glömt" göra det. Jag har en rökgastemp på ca 100 grader i min panna. 

Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Tack Psau!
Xdigger: OK! Jag ska kolla rökgastemperaturen i skorstenen efter jobbet i eftermiddag med frugans termometer, och återkommer med mätresultatet. Ska ändå upp på taket och fixa dit en ny tegelpanna som varit trasig ett tag
. Menar du att om rökgaserna är väldigt låga så är det inget att ändra på i pannan. likväl det är höga temperaturer uppe i skorstenen kanske det är ide att ändra på turbulatorerna och ställa ner brännaren?
Ska jag mäta 1m ner i skorstenen?
Xdigger: OK! Jag ska kolla rökgastemperaturen i skorstenen efter jobbet i eftermiddag med frugans termometer, och återkommer med mätresultatet. Ska ändå upp på taket och fixa dit en ny tegelpanna som varit trasig ett tag

Ska jag mäta 1m ner i skorstenen?
kay: temperaturen ska mätas vid slutet av eldningen, innan dess är den utan betydelse. Och ung. 1 meter ner i pipan blir ganska bra. Är sladden inte så lång duger det med lite kortare...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
OK! Sladden är ganska exakt 1 m så det blir perfekt! Blir till att hoppa upp på taket när jag kommer hem vid 15:00 tiden innan det blir för mörkt, hehe!!
Ska bli intresant att se hur varma rökgaserna är där, har aldrig tänkt på det tidigare faktiskt
Ska bli intresant att se hur varma rökgaserna är där, har aldrig tänkt på det tidigare faktiskt
Vad är en bra temperatur 1 m ner i skorstenen då?