Ungefärlig kostnad installation av pelletspanna?
-
- Entusiast!
Ungefärlig kostnad installation av pelletspanna?
Eftersom jag funderar på att kasta ut den gamla oljepannan, undrar jag vad det kan kosta att få en pelletspanna installerad, på ett ungefär?
Krävs det en särskilt certifierad hantverkare för den typen av installation?
Krävs det en särskilt certifierad hantverkare för den typen av installation?
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Re: Ungefärlig kostnad installation av pelletspanna?
För mig gick det på ca. 1kkr i material. Då var det en begagnad panna där det följde en del prylar. Jobbet gjorde jag själv. Regelmässigt är det bara elen som kräver en speciell behörighet.
Så det är ena änden på kostnaden. Ska man anlita någon så blir det något annat.
Så det är ena änden på kostnaden. Ska man anlita någon så blir det något annat.
-
- Entusiast!
- Vattnet har ju en anslutning mot pannan också..kopplade du om den anslutningen själv?
Forumet blir både oöverskådligt och svårläst om vi använder citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses (använd svara-knappen), direktcitering borttagen. / Roli moderator
Forumet blir både oöverskådligt och svårläst om vi använder citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses (använd svara-knappen), direktcitering borttagen. / Roli moderator
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
"certifierad hantverkare"? Det är väl bara el-jobb man inte får göra även om man vet vad man gör. Allt hemmapul ska ju i andra fall vara "fackmässigt utfört" för att vara försäkringsbart.
mvh
mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Vilken rörkrökare som helst kan göra det.
Komplett installation, vad som helst från 120.000 och neråt skulle jag tro, en riktig pelletspanna kostar en del, beroende på hur mycket finesser du ska ha.
Arbetet kan väl hamna nånstans på 5000-15000 beroende på vem du anlitar.
Material 3000-10000 beroende på vad som behövs.
Elen bör väl inte vara några större kostnader om du anlitar behörig person för detta.
Eventuellt kan det ju tillkomma kostnader för skorsten osv också.
I vissa kommuner måste du be sotarn komma och sko sig på nån tusenlapp också efter installationen.
Komplett installation, vad som helst från 120.000 och neråt skulle jag tro, en riktig pelletspanna kostar en del, beroende på hur mycket finesser du ska ha.
Arbetet kan väl hamna nånstans på 5000-15000 beroende på vem du anlitar.
Material 3000-10000 beroende på vad som behövs.
Elen bör väl inte vara några större kostnader om du anlitar behörig person för detta.
Eventuellt kan det ju tillkomma kostnader för skorsten osv också.
I vissa kommuner måste du be sotarn komma och sko sig på nån tusenlapp också efter installationen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Entusiast!
Ja om det finns ett prisspann på 300% upp eller ned vad gäller enbart installationen, så är det ju svårt att utgå ifrån något pris alls.
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Bästa sättet att få en vink om priset är ju att fråga några rörkrökare om en offert där man redovisar vad man vill ha gjort.
Att försöka gissa vad det kan kosta är svårt då det finns många parametrar som kan påverka priset.
Att försöka gissa vad det kan kosta är svårt då det finns många parametrar som kan påverka priset.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kalmarkille: Japp jag har kopplat allt själv. Sitter bara tummen på rätt ställe så går det.
Varför "kasta ut" hela pannan? Går det inte bara byta ut brännaren mot en pellets dito?
Diom DT20, Janfire Flex-a, TK1A, KW Z130.
-
- Entusiast!
@biomech -
Pannan är en gammal kokspanna som inte skulle ge mycket verkningsgrad ens med en ny brännare.
Därför byter jag hela systemet mot ett optimerat för pellets.
Pannan är en gammal kokspanna som inte skulle ge mycket verkningsgrad ens med en ny brännare.
Därför byter jag hela systemet mot ett optimerat för pellets.
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Det finns ju pannor i alla prisklasser, beror helt på vad du vill ha för något, det enklaste är nog om du ringer runt till några och ber om offerter så får du en bättre uppfattning om vad det kan tänkas gå på.
Förråd, liten plasttunna några tusenlappar, stort 5 tons bulk, många fler tusenlappar, brännare ligger väl relativt nära varandra i pris, pannor kan vara vad som helst från 8000 och uppåt, och arbetskostnad beroende på vad du vill göra själv allt från 5000 och uppåt, så det går ju liksom inte att svara på mer exakt än så utan att veta vad du vill ha för något.
Förråd, liten plasttunna några tusenlappar, stort 5 tons bulk, många fler tusenlappar, brännare ligger väl relativt nära varandra i pris, pannor kan vara vad som helst från 8000 och uppåt, och arbetskostnad beroende på vad du vill göra själv allt från 5000 och uppåt, så det går ju liksom inte att svara på mer exakt än så utan att veta vad du vill ha för något.
-
- Entusiast!
@micke -
Det är alltså inte pris på panna jag frågar efter, utan själva installationskostnaden. Intresserad av erfarenheterna från forumet.
Alternativt om man kan göra det själv, och vad man då bör tänka på.
Det är alltså inte pris på panna jag frågar efter, utan själva installationskostnaden. Intresserad av erfarenheterna från forumet.
Alternativt om man kan göra det själv, och vad man då bör tänka på.
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Fast det beror ju fortfarande på vad som ska installeras, spannet är stort.
Jag fick min panna installerad för ett par tusenlappar plus material för ytterligare nån tusenlapp (hmm, det kostade nog en flaska whiskey också nu när jag tänker efter), grannen fick sin panna utbytt för 15000 i arbetskostnad och material (ej pannan inräknad), ungefär samma arbete, panna, expansionskärl och lite rör och ventiler.
Om du ska göra det själv så bör du ju ha erfarenhet av rörkrökeri annars är det lätt att det blir skit av det.
så det är inte lätt att svara på heller, men om du inte pysslat med sådant tidigare så är det kanske inget att ge sig på, men visst kan man göra det, det är inget jättekomplicerat, men det är ju inte så roligt om det droppar från lödade rör och ventiler när man är färdig....
Brännare kan du installera själv, det är inga konstigheter, har du bara använt en vinkelslip så fixar du det på en eftermiddag, dock är vissa tillverkare griniga och påstår att garanti inte gäller vid självinstallation medan andra tillverkare uppmuntrar till självinstallation, så se upp med detta.
Jag fick min panna installerad för ett par tusenlappar plus material för ytterligare nån tusenlapp (hmm, det kostade nog en flaska whiskey också nu när jag tänker efter), grannen fick sin panna utbytt för 15000 i arbetskostnad och material (ej pannan inräknad), ungefär samma arbete, panna, expansionskärl och lite rör och ventiler.
Om du ska göra det själv så bör du ju ha erfarenhet av rörkrökeri annars är det lätt att det blir skit av det.
så det är inte lätt att svara på heller, men om du inte pysslat med sådant tidigare så är det kanske inget att ge sig på, men visst kan man göra det, det är inget jättekomplicerat, men det är ju inte så roligt om det droppar från lödade rör och ventiler när man är färdig....
Brännare kan du installera själv, det är inga konstigheter, har du bara använt en vinkelslip så fixar du det på en eftermiddag, dock är vissa tillverkare griniga och påstår att garanti inte gäller vid självinstallation medan andra tillverkare uppmuntrar till självinstallation, så se upp med detta.
Min installation av ny Ulma panna med Ulma brännare kostade 68000:- ca... Då ingick allt.
Hade säkert varit 10000 billigare om det inte varit så in i helvete jobbigt och få bort den gamla skit pannan. Och bökigt att få in den nya. Jag är mycket nöjd med panna och brännare som kräver minimalt med skötsel
Hade säkert varit 10000 billigare om det inte varit så in i helvete jobbigt och få bort den gamla skit pannan. Och bökigt att få in den nya. Jag är mycket nöjd med panna och brännare som kräver minimalt med skötsel

" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Tja.. läste som ni pratar om arbetskostar ... typ 15 000 kr för jobb, ja men jag kom på vad då man kan få ju ROT-avdrag på arbetes kostnader eller vad jag inte vet hur t är idag med ROT-avdrag gäller.
Vad som jag minns man fick 10 000 kr från staten genom att ansöka till länsstyrelsen om man konventera från olja till pellets tro inte finns idag länge!
Vad som jag minns man fick 10 000 kr från staten genom att ansöka till länsstyrelsen om man konventera från olja till pellets tro inte finns idag länge!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star