Köpt nytt hus med panna/pellets, har problem och flera frågo
Re: Köpt nytt hus med panna/pellets, har problem och flera f
Nu på morgonen hade brännaren slagit ifrån igen, fick torka av optovakten som var svart.
Senare på dagen stod jag utanför o pratade med grannen, då bolmade det svart ur skorstenen, tyvärr var jag påväg att åka iväg så jag hann inte gå in o kolla vad brännaren pysslade med..
Jag har nu eldat upp 9 säckar på 7 dagar, medeltempen ute har gissningsvis varit 7-8 grader. Då vi haft kvar vårt andra hus har vi bara eldat för värme. Huset är 50tal i orginalskick 85/85 kvm.
Med denna förbrukning känns det som jag får elda 3-4 säckar per dygn när det blir kallt.
Tidigare ägare hade eldat pellets för 14" kr men sa samtidigt att dom eldat kaminen i vardagsrummet så ofta dom var hemma.
Senare på dagen stod jag utanför o pratade med grannen, då bolmade det svart ur skorstenen, tyvärr var jag påväg att åka iväg så jag hann inte gå in o kolla vad brännaren pysslade med..
Jag har nu eldat upp 9 säckar på 7 dagar, medeltempen ute har gissningsvis varit 7-8 grader. Då vi haft kvar vårt andra hus har vi bara eldat för värme. Huset är 50tal i orginalskick 85/85 kvm.
Med denna förbrukning känns det som jag får elda 3-4 säckar per dygn när det blir kallt.
Tidigare ägare hade eldat pellets för 14" kr men sa samtidigt att dom eldat kaminen i vardagsrummet så ofta dom var hemma.
Egnahemshus 85+85kvm källare i orginalskick från 1958 på Ekerö utanför Stockholm.
CTC 171 av okänd årsmodel (70 tal ??) Ariterm 20 D från 2006.
Eldar just nu med Bionorr pellets från SCA.
-
- Energiprofet!
Låter som väldigt fet förbränning.
Kör långsammare matning, alt längre intervall mellan matningarna.
Eller så är det fläkten som skall ökas.
Kör långsammare matning, alt längre intervall mellan matningarna.
Eller så är det fläkten som skall ökas.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Kollade lite nu.
Brännaren går på låg, den matar ett varv var 20 sek (varannan pinne på hjulet är borttagen) fläkten går inte alls, och jag har en rökgastemp på 89 grader.
Brännaren går på låg, den matar ett varv var 20 sek (varannan pinne på hjulet är borttagen) fläkten går inte alls, och jag har en rökgastemp på 89 grader.
Egnahemshus 85+85kvm källare i orginalskick från 1958 på Ekerö utanför Stockholm.
Ta och undersök fläkten.Och OM du ska ändra några inställningar vad det gäller matning och fläkt så SKRIV upp va det stod på från början så du har en utgångs punkt.
Rensade panna o brännare igår, i botten av pannan var det hälften grov aska och hälften halvbrända pellets.
Fläkten går och är tyst sen lagerna fick en droppe olja, men går inte alltid i lågläge.
Hur som helt så verkar det som nått behöver justeras, men hur kommer jag i i meny 3 ?? För att läsa av värden o eV justera.
Fläkten går och är tyst sen lagerna fick en droppe olja, men går inte alltid i lågläge.
Hur som helt så verkar det som nått behöver justeras, men hur kommer jag i i meny 3 ?? För att läsa av värden o eV justera.
Lite bilder. 1,5 dygn efter sotning.

-
- Energiprofet!
Så ser inte mitt ut.....
Min aska ser ut som kaffe fast lite ljusare/gråare och mycket fint damm.
Min aska ser ut som kaffe fast lite ljusare/gråare och mycket fint damm.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Fläkten ska snurra!!Isåkare skrev:Kollade lite nu.
Kolla upp den.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Lite uppdatering.
Efter att jag rengjort allt minutsiöst och smort fläkte i lördags tickar pannan på som den ska, jag har förvisso inte kollat askan el mängden, men brännaren har inte stannat igen iaf.
Uppe i förbränningskammaren går ju en kanal bakåt med 3 ribbor, så det blir typ som 4 kanaler, mellan dom passar en vanlig dammsugarslang perfekt, och när man tryckte in slangen där så svängde den även uppåt, så man fick in slangen typ en meter. Jag gjorde det i alla kanaler, och det lät som att dammsugaren fick jobba, så problemet var kanske att det var igensatt i kanalen uppåt. Som jag tidigare skrev såg jag bara att sotaren tog kanalen innåt i skorstenen, inte ner i pannan.
Tänkte se om den går en vecka innan man behöver aska ut, tidigare ägare sa att han askade ur var 14 dag.
Efter att jag rengjort allt minutsiöst och smort fläkte i lördags tickar pannan på som den ska, jag har förvisso inte kollat askan el mängden, men brännaren har inte stannat igen iaf.
Uppe i förbränningskammaren går ju en kanal bakåt med 3 ribbor, så det blir typ som 4 kanaler, mellan dom passar en vanlig dammsugarslang perfekt, och när man tryckte in slangen där så svängde den även uppåt, så man fick in slangen typ en meter. Jag gjorde det i alla kanaler, och det lät som att dammsugaren fick jobba, så problemet var kanske att det var igensatt i kanalen uppåt. Som jag tidigare skrev såg jag bara att sotaren tog kanalen innåt i skorstenen, inte ner i pannan.
Tänkte se om den går en vecka innan man behöver aska ut, tidigare ägare sa att han askade ur var 14 dag.
Problemet borta, kollade askan idag efter 11 driftdagar, såg ut som den kunde gått 11 dagar till
Problemet var alltså stopp i pannans stående kanal.

Problemet var alltså stopp i pannans stående kanal.
Ja, en riktig rengöring kan göra underverk många gånger..
Tur man inte har några jobbiga kanaler i pannna. 

Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Njao...ctc 171 är nog den lättare av dess oljepannor att sota ur
.
Skönt att det tutar på"..ja nämnde ju just det stället som kan täppa till i mitt tidigare inlägg.. rektangkanalerna går ju upp till rökluckan är inte många cm upp till rökluckan o spjället..det rengör inte sotarn möjligtvis skrapar han ner allt dit o täpper rektkanalerna
..

Skönt att det tutar på"..ja nämnde ju just det stället som kan täppa till i mitt tidigare inlägg.. rektangkanalerna går ju upp till rökluckan är inte många cm upp till rökluckan o spjället..det rengör inte sotarn möjligtvis skrapar han ner allt dit o täpper rektkanalerna

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers