Janfire vs biobjörn
Janfire vs biobjörn
Janfire nh eller biobjörn. Vill höra lite för och emot mot dom två brännarna. Eller kanske finns fler som är lika bra.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Re: Janfire vs biobjörn
Största skillnaden är väl priset. En BioBjörn med 2 meter skruv får du för 19000.
Billiga reservdelar och inte så mycket som kan gå sönder är en annan fördel med BioBjörn.
Skruven till BioBjörn är en standardskruv 75 mm i diameter.Skruven till Janfire en klumpig sak som väger bly och måste hängas upp i kedjor. Skruvdiameter 110 mm som gör det omöjligt att använda de utmärkta mafaförråden.
Uraskningen på NH är enligt det gamla tänket med skrapa = saker som kan gå sönder men kanske inte särskilt ofta.
Min brännare fungerar bra men uraskning vill jag gärna ha.
Billiga reservdelar och inte så mycket som kan gå sönder är en annan fördel med BioBjörn.
Skruven till BioBjörn är en standardskruv 75 mm i diameter.Skruven till Janfire en klumpig sak som väger bly och måste hängas upp i kedjor. Skruvdiameter 110 mm som gör det omöjligt att använda de utmärkta mafaförråden.
Uraskningen på NH är enligt det gamla tänket med skrapa = saker som kan gå sönder men kanske inte särskilt ofta.
Min brännare fungerar bra men uraskning vill jag gärna ha.

Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Biobjörn effektområde 10-18kW
janfire 3-23kW
janfire 3-23kW
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Och vad ska du med 3 kW effekt till på en pelletsbrännare?
Inte ens Icecap som har provat och inte bara låter munnen gå rekommendear väl lägre effekt än 4,5 kW.
Jag har eldat bionordicbrännaren långa stunder vid 4 kW men frågan till vad nytta. Rökgastemperaturen blir ju för låg. (Bionordicbrännaren är föregångaren till BioBjörn.)
Klippt och skuret ur Den officiella dokumentationen för Janfire NH är följande:
Teknisk specifikation:
Automatisk tändning, tändelement 1000W.
Angiven effekt: standard max 18 kW.
Fläkt: 60 W, varvtalsstyrd.
Doseringsmotor: 15 W, inbyggt överbelastingsskydd
Inte ens Icecap som har provat och inte bara låter munnen gå rekommendear väl lägre effekt än 4,5 kW.
Jag har eldat bionordicbrännaren långa stunder vid 4 kW men frågan till vad nytta. Rökgastemperaturen blir ju för låg. (Bionordicbrännaren är föregångaren till BioBjörn.)
Klippt och skuret ur Den officiella dokumentationen för Janfire NH är följande:
Teknisk specifikation:
Automatisk tändning, tändelement 1000W.
Angiven effekt: standard max 18 kW.
Fläkt: 60 W, varvtalsstyrd.
Doseringsmotor: 15 W, inbyggt överbelastingsskydd
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Jag har testat hela området, dock allt över 12kW under ganska korta perioder då min panna inte kan följa med vid de effekter.
Min åsikt är att brännaren kan köra vid 3kW - men den kör inget bra. 6kW är den lägsta effekten jag har fått rekommenderat att köra på.
Min åsikt är att brännaren kan köra vid 3kW - men den kör inget bra. 6kW är den lägsta effekten jag har fått rekommenderat att köra på.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Härligt forum där det finns så mycket kunskap. Går båda få med modulerande effekt? Kan ju tänka mig att tryckluftsrengörningen är driftsäker på längre sikt (ja inga rörliga delar). Har själv nu en flex-a som är väldigt driftsäker hos mig iaf. Passar skruven jag har idag till janfire nh? Finns det fler med Automatisk rengörning?
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
NH'n finns med modulerande drift, då som "Mody". Under modulerande drift försöker den hålla konstant temperatur i pannan och reglera effekten efter detta, dock inom de ställda gränserna.
Och hur du får en kompressor + magnetventil till att vara utan rörliga delar är bortom min förmåga att fatta...
Externskruven är exakt den samma till båda Flex-A och NH.
Och hur du får en kompressor + magnetventil till att vara utan rörliga delar är bortom min förmåga att fatta...
Externskruven är exakt den samma till båda Flex-A och NH.
Är inte PK!
Är inte PK!
Scotte brännaren har väl också både tryckluftsrensning och modulerande drift har jag för mig
Fel av mig. Klart att kompressor o magnetventil är rörliga delar. Är det bra eller dåligt med modulerande effekt. Kanske blir som att köra på låg effekt hela tiden.
Skönt att skruven passar som jag har. Är inställningsmöjligheterja lika annars på dom båda modellerna?
Skönt att skruven passar som jag har. Är inställningsmöjligheterja lika annars på dom båda modellerna?
BioBjörn har ingen riktig modulerande effekt (PID). Den stegar bara mellan lägsta och högst valde effekt, dock aldrig lägre än 10kW...om man inte lurar styrningen med fel värde på hur mycket skruven ger.
Beror ju på vilken panna du ska sätta brännaren i också när man väljer. Om modulerade effekt är bra beror på många faktorer, i vissa värmesystem kan det vara mycket bra och i andra helt oanvändbart.
/Vednisse
Beror ju på vilken panna du ska sätta brännaren i också när man väljer. Om modulerade effekt är bra beror på många faktorer, i vissa värmesystem kan det vara mycket bra och i andra helt oanvändbart.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Tänkte att den ska sitta i pannan jag har idag. Ja pannan är ju bara 2år gammal. Kör flexen på ca 15kw idag med rökgastemp på 165grader.
Modulerande drift á la Janfire är en trevlig grej MEN det förutsätter en del saker:
* Brännaren ska klara ett visst intervall som ger möjlighet att modulera.
* Lägsta effekten inom detta intervall ska vara lika med eller lägre än husets värmebehov.
* Högsta effekten inom detta intervall ska kunde klara av husets värmebehov när det är som störst.
Jag kör mitt hus på 7kW på brännaren just nu, det är mer än huset behöver varför brännaren kör av/på-drift. Då finns det ingen anledning att köra modulerande drift.
Först när huset kontinuerligt behöver (i mitt fall) 7kW är det anledning att aktivera funktionen - men då har jag å andra sidan en ganska konstant panntemperatur och den reagerar på en dusch inom 1,5 minut som mest.
Då min panna är ett under av brist på effektivitet behöver jag att köra den på så låg effekt som möjligt och där kommer moduleringen in som en säker vinnare, när funktionen är aktiv kör brännaren kontinuerligt (dock med stopp för varje xx kg för rensning) dygnet om, alltså är effekten som brännaren utvecklar så låg som det bara går att klara sig med.
Och jag har - med en viss osäkerhetsmarginal - konstaterat en lite lägre förbrukning med denna drift, i omnejden av 5% under tiden den kör så. Men det ser jag som en bisak, det viktiga är att jag kör på så låg effekt som möjligt då det sliter minst på grejerna.
* Brännaren ska klara ett visst intervall som ger möjlighet att modulera.
* Lägsta effekten inom detta intervall ska vara lika med eller lägre än husets värmebehov.
* Högsta effekten inom detta intervall ska kunde klara av husets värmebehov när det är som störst.
Jag kör mitt hus på 7kW på brännaren just nu, det är mer än huset behöver varför brännaren kör av/på-drift. Då finns det ingen anledning att köra modulerande drift.
Först när huset kontinuerligt behöver (i mitt fall) 7kW är det anledning att aktivera funktionen - men då har jag å andra sidan en ganska konstant panntemperatur och den reagerar på en dusch inom 1,5 minut som mest.
Då min panna är ett under av brist på effektivitet behöver jag att köra den på så låg effekt som möjligt och där kommer moduleringen in som en säker vinnare, när funktionen är aktiv kör brännaren kontinuerligt (dock med stopp för varje xx kg för rensning) dygnet om, alltså är effekten som brännaren utvecklar så låg som det bara går att klara sig med.
Och jag har - med en viss osäkerhetsmarginal - konstaterat en lite lägre förbrukning med denna drift, i omnejden av 5% under tiden den kör så. Men det ser jag som en bisak, det viktiga är att jag kör på så låg effekt som möjligt då det sliter minst på grejerna.
Är inte PK!
Är inte PK!
Som jag ungefär då fast jag har mindre panna. Får 160 grader vid 13,5 kW. Modulering ned till 9 kW fungerar, sedan blir rökgastemperaturen för låg. Sparar ingen pellets på moduleringen men det är ju kul som plojgrej.Micke142 skrev:Tänkte att den ska sitta i pannan jag har idag. Ja pannan är ju bara 2år gammal. Kör flexen på ca 15kw idag med rökgastemp på 165grader.
Om man sedan kan modulera ned till 4,5,eller 6 kW effekt är mer av akademiskt intresse.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Att det finns modulerande effekt kan man ju se som ett plus och kan användas vid kallare väderlek. Sen att dom båda brännarna rensar sig är ju oxå till en fördel. Har varit nöjd med den enkla flex-a men då jag ska byta vill jag nog ha med rensning av rostret +enkel inställning. Flexen är enkel men inte så exakt.