Janfire vs biobjörn

Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: Janfire vs biobjörn

Inlägg av Honda »

I "omnejden av 5%", eventuellt upp mot 10%, är ungefär den inbesparing jag har märkt av på två år sedan jag bytte till modulerande brännare. Men jag bytte förstås panna samtidigt så det säger ju inte mycket. Jag kör ner till ungefär 6 kW och i mitt fall betyder det kontinuerlig drift vid minusgrader.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Micke142
Stor entusiast!

Inlägg av Micke142 »

Skulle tro att jag måste ligga med minst 9kW för att inte få för låg rökgastemp. Sen eldar jag ju ved ibland när andan fallar på :D . Men gillar teknik och även detta forum där man får mycket olika syn o vinklar på saker o ting.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Vad är för låg rökgastemp?
Brännaren värmer upp pipan innan den börjar modulera, sen stiger eller håller sig värmen bra vid lång drift även om rökgastempen är lägre. Min brännare går dessutom upp på högeffekt innan/om den når måltemp på pannan och torkar ev. kondens. Har dock inte sett till någon vintertid, kan iofs, vara en fördel om man har slang i pipan.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Micke142
Stor entusiast!

Inlägg av Micke142 »

Har tegelskorsten på 9 meter. Behöver ligga på ca.150grader i rökgastemp för att få ca 80 grader en meter ner i skorstenen.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Måste du ha 80gr en meter ner för att slippa kondens?
Eftersom du har dragbegränsare borde du kunna gå lite lägre, men man vet aldrig.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Micke142
Stor entusiast!

Inlägg av Micke142 »

Vet inte exakt vilken temperatur jag behöver komma upp i. Hör ju allt från ca 60-80 grader . Men man ska nog ligga där i kring iaf. Nu går ju min brännare som lägst på 9kw enligt fabriksinställningen. Jag kör på 2: ans läge med lite högre fläkt o matning. Tror jag ligger vid ca 14-15kW. Ja min brännare säger inte vilken effekt jag har :D :D .
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Det går ju att ställa ner matnigen så att man hamnar under 9kW, tror du kan komma ner mot 5,5-6kW på den
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Det där med att dragbegränsaren vädrar ur skorstenen är väl bara något som man säger.
Här är i alla fall dragbegränsaren stängd när brännaren inte går och då vädras det ingenting.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

dragbegränsaren hjälper till på så sätt att den släpper in luft från pannrummet när brännaren går och den luften ska innehålla mindre fukt än vad rökgaserna gör och på så sätt behövs lägre temperatur för att torka pipan
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Varför ska man elda så pipan blir fuktig och sedan "torka" den. Det är ju att den blir fuktig som gör att den skadas.
Varför tjata intesivt överallt om att elda med 3kW , 4kW. Den som vill ha det som hobby kan väl göra det.
Den som inte är så insatt i pelletseldning missleds ju och tror att det är så man ska göra.

Hobbyjobb är kul sa Picko Troberg men alla behöver väl inte slicka frimärken, hyvla trä eller elda med 4 kW effekt. Många har ju jobb att sköta och då är det väl bättre att elda pellets som det är tänkt.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Absolut, om det ÄR så. Det ger lite annat perspektiv att följa med vad som diskuteras i Danmark. Där kör de så liten brännare som möjligt, gärna 10kW och modulerar den ner till 1kW. Får de fler än 5 starter per dygn i övergångstiden vår och höst så räknas det som ett problem. Normal panntemperatur anses vara 60 grader, och normal röktemperatur kring 80-85 efter pannan. Får man kondens så rekommenderar de att höja panntemperaturen till 70 grader. Nu eldar ju inte jag såhär, men är det inte skoj att "rätt sätt att elda pellet" skiljer sig så markant beroende på var man bor?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

oavsett om brännaren går på 3kW eller 20kW så innehåller rökgaserna fukt....tar jobbet upp så mycket tid att man inte kan kolla om det blir kondens in skorstenen i slutfasen av en eldningscykel så har man rimligtvis också en ganska fet lön och då är det ju bara lätta på lädret så nån kollar det åt dig, har själv jobbat 220-270tim/mån under en massa år och tiden räckte då till att hålla koll på anläggningen samt renovering och en massa andra saker
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Velund hur har du kommit fram till att du inte har nått drag i skorstenen när dragregulatorn är stängd?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

velund: En väldig stor del av rökgasen är vattenånga, det finns en tråd som går igenom kemin men resultatet är i vilket fall som helst att det bildas väldigt mycket vatten vid förbränningen. det var något med väte-bindningarna som frigörs och träffar vacker syre-molekyler varefter dom går vidare tillsamman - efter att de har blivit heta när de träffades.

Så det beror nog på lite brist på kännedom om kemin bakom när du klagar över att eldningen "ska" ske med så låg effekt som möjligt, verkligheten är att det inte är effekten som gör skillnaden i vattenhalten.

Sedan är det klart att om man pytsar den dubbla effekt ut i skorstenen hinner den att värmas upp snabbare så att mindre vatten ska torkas ut och självklart är det ett problem om effekten är för låg för att kunde skapa värmt nog i pipan för att torka ut, speciellt när det är riktigt kallt.

Men att kasta mer energi än nödvändigt i skorstenen är ju att kasta bort den, visst kan det vara snällt mot fåglarna men jag har en teori om att det inte är för deras skull du eldar.

Och vill man ha långa gångtider är moduleringen bra - men den är inte svaret på alla vedermödor! Klart är i vilket fall som helst att tittar man historisk i forumet är det ganska klart att brännare som kör full spett slits ut ganska snabbt medan de mer begränsade oftast har lång drifttid på slitdelarna.

Med modulerande drift á la Janfire kommer brännaren ju att anpassa sig till det värmebehov som finns och därmed köra på det lägsta nivå som behövs. Min brännkopp ser fortfarande ut som ny (fast smutsig), det finns ingen "brännmärken" eller liknande och jag tillskriver det att jag kör på så pass låg effekt.

Men det finns ingen magisk effekt som gäller för alla, "rätt sätt" beror på hela systemets uppbyggnad och enheter och deras samspel, förbrukningens karaktär osv. så nära nog varje hushåll har en unik situation.

Vill du elda med fast effekt är du så välkommen, jag gör likadan - mesta del av året och det fungerar utmärkt.

Den totala effekten som mats in i pannan beror ju på eldningseffekten multiplicerat med gångtid delad med vilotid. Detta betyder att man kan köra med hög toppeffekt i kort tid eller låg topp effekt i i lång tid och då min panna inte fungerar speciellt effektivt från 12kW och norrut får jag se till att jag kör så låg toppeffekt som möjligt - och det sker vid att låta brännaren köra kontinuerligt med den effekten som precis motsvarar vad huset behöver.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Alla har väl rätt på sitt sätt..Ang effekter o dyl.. Var väl uppe nån tråd förra vintern också :alien:

Kör man efter panntillverkarens rek i effekt på brännaren ger det den bästa verkng graden tillbaka i värme o dusch..så effekten på brännaren blir antingen typ ex:..15 kW ...eller har man en vedbjässe är det fulla spett som gäller för att få bäst tillbaka på Pellekronan".. titta på panntillverkarens rek tycker jag man kan rek för att inte vilseleda nån..

Sen kan vissa brännare köra låg effekt med bra förbränningssverkngrad ..helt klart men det e Ju annan diskussion Ang besparing etc..men väl så intressant tycker jag ändå..all välmening :|
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar