Hur mycket förändras er temperatur när ni har sotat?
Idag sotades min skorsten och panna för första gången sedan i somras och jag har eldat ca 1 ton pellets sen dess. Min temperatur sjönk från 170-175 grader till 150-155 grader.
Jag hade förväntat mig att den skulle sjunka mer?
Rökgastemp före och efter sotning?
Rökgastemp före och efter sotning?
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Re: Rökgastemp före och efter sotning?
Hej.
Nu brukar ju inte jag vänta så länge som ett ton pellets. Min rökgastemp efter ca en veckas eldning är ungefär den samma. Gillar att kolla till o fylla på med pellets lite då o då,tar ju inte så lång tid att sota heller för mig.Oftast drar jag bara tuberna då det är väldigt rymligt askutrymme i min panna.
Nu brukar ju inte jag vänta så länge som ett ton pellets. Min rökgastemp efter ca en veckas eldning är ungefär den samma. Gillar att kolla till o fylla på med pellets lite då o då,tar ju inte så lång tid att sota heller för mig.Oftast drar jag bara tuberna då det är väldigt rymligt askutrymme i min panna.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
-
- Entusiast!
Under högsäsong brukar jag sota (dra ur tuberna) en gång i månaden och då sjunker rökgastemperaturen med ca 50 grader.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Jag brukar sota grundligt varannan vecka under vinterhalvåret. Då sjunker rökgastemperaturen ca 20-30 grader. Emellanåt gör jag även en enklare fusksotning, tömmer aska och dammsuger ur det värsta mycket snabbt.