Modern brännare

Erik_73
Energiprofet!

Re: Modern brännare

Inlägg av Erik_73 »

visst räcker det att enbart styra totalluften och hitta exakt rätt bränslematning där en given luftmängd ger rätt mängd luft till primär och sekundär, ökar du eller minskar bränslematningen så är det inte säkert det går att få rätt luftblandning mellan primär o sekundärluft.....vilka av dom moderna brännarna med lamdastyrning klarar av en bra förbränning vid ett luftöverskott på runt 3% utan att CO halten blir för hög?

går inte luften att reglera individuellt mellan primär o sekundär så blir det nog nära på omöjligt att kunna få riktigt bra förbränning
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Visst blir det lite av en kompromiss. Men vad ska du reglera mot? Biona har en temposensor på förbrännings temperaturen, men det finns inte på andra brännare vad jag vet. Och antagligen skulle det vara svårt att få dit en på de vanliga konstruktionerna.
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Ja eldar man pellets ungefär som i en lägereld är det klart att det vore bra med sekundärluft.
Konstrueras brännarhuset efter moderna tänkesätt med omvirvling av förbränningsgasen inne i förbränningsrummet innan den går ut i pannan behövs inga extra anordningar för sekundärluft. Jag gjorde en extra lågriktare till nymon av den anledningen.
Vid vedeldning, omvänd förbränning går förbränningsgasen i en riktning, därför behövs sekundärluft för att finjustera.
Eldar man allt på en gång i en kammare där gasen cirkulerar går det nog att få till rätt förbrännning ändå.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Hur blir det med Nox halterna vid all förbränning i samma kammare?

Är mycket möjligt att det är som ni påstår att man inte behöver kunna justera i luften i olika steg för att klar en en riktigt bra förbränning, då kan ni ju också tala om vilka brännare som klarar av en bra förbränning vid ett O2 runt 3%?
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Vad är det du vill uppnå? Ska du köra på så låga effekter räcker det inte med en brännare som klarar det med 0% luftöverskott och tillräckligt hög förbränningstemp. Det kommer att krävas en hel del av pannan om den ska kunna ta vara på energin på ett vettigt sätt, samt skorsten för kondenserande drift.

Nox har jag inte sett till några problem med pelletsbrännare, har iofs. aldrig kollat på 1kW.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag tror att det är lite missförstånd här... Vid förbränningen av pellets i en något så när modern brännare finns det primär och sekundärluft med i spelet. Men de finns "inbyggd" direkt i brännaren och är i grunden i ett förhållande till varandra.

Ett exempel jag känner väl: Janfire NH.
Den har ju fast lågriktare och precis vid utloppet av brännkoppen finns det 3 hål som blåser in sekundärluft i de rökgaser som kommer ut ur brännaren.

Detta "fasta" förhållande mellan primär- och sekundärluften är ju även en stor del av orsaken till att alla brännare har ett effektområde med rimliga förbränningsvärden. Går man under detta nivå kommer primär- och sekundärluften att fördelas fel och det blir ineffektivt.

Sedan undrar jag vad man vinner vid att uppnå en förbränning som lämnar 3% O2? Är det ens möjligt med ved som bränsle?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Förbränning av pellets i flera steg skulle fungera men blir en mycket stor och dyr anläggning som inte passar i en villapanna.
Förgasning av pellets är en endoterm reaktion som kräver tillskott av mycket värme. En 1000 watt elslinga som ständigt är igång kunde räcka men vad har man då vunnit.
Annars måste värmen komma från den exoterma reaktion som äger rum vid den sekundära förbränningen av gaserna. Temperaturen i förgasningskammaren ska komma upp till 850 grader för att alla brännbara kolväten ska förgasas. Återkommande mekanisk askskrapning eller ändå bättre ett rörligt trapproster behövs.

Sekundärförbränningen skulle i så fall äga rum under förgasningskammaren och ge värme till förgasningen. Hur skulle detta regleras. Ett kontinuerligt bortförande av askan i förgasningskammaren ör nödvändig för jämn temperaturöverföring
I praktiken en omöjlig konstruktion!

Återstår då den enklare varianten att bränna pellets med luftunderskott och sedan i ett följande steg tillföra mer luft med en särskild snabbt reglerbar fläkt. Krånglade man ändå till det så vore det inte mycket extrajobb att tillföra en reglerbar mängd vatten till röret som kommer från sekundärfläkten så att man fick en viss aldehydförbränning.
Iden från lange02 att bygga ut brännkammaren på en nymobrännare med en lågriktare så att den blir mer lik en Bionordic har jag själv provat. Saknar mätinstrument så om det blev bättre eller sämre vet jag inte.
Man kunde ju på en brännare av denna typ bygga en komplett EBK som hängdes fast i förbränningsdelen dit man tillförde sekundärluft från ett rostfritt 15mm rör draget ovanför förbränningsrummet och ut till brännarens yttre del. Då fick man ganska billigt en brännare separat reglering av sekundärluft.
Är en liten varmluftspistol möjlig att styra med en dimmer och räcker trycket från den fläkten till?

Men vad händer i brännarens förbränningsrum om man eldar med luftunderskott för att få något över till sekundärförbränningen? Någon finfördelad aska tror jag inte att man får.

Den här artikeln är kul: Mycket jobb bl.a. om att elda med låg effekt.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... foring.pdf
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Här är en till (modern?) brännare med separerad förgasning och förbränning. http://www.pyro-man.net/en/pmrf.html. Finns inte mycket information, men i huvudsak sker förgasningen i en keramikkammare i brännaren där ca 80% av askan hamnar (och matas ut). Den är nog kvar på prototypstadiet men det finns ett antal både nöjda och missnöjda användare på finska pelletforumet så ett litet antal verkar ha sålts.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Tanken var inte att köpa en brännare för 20.000-25.000 och sen behöva bygga om för att klara av att fungera bra med ett lågt luftöverskott

icecap borde man inte kunna erhålla en bättre/jämnare förbränning vid olika effekter om primär och sekundärluften gick att justera var för sig och inte har ett fast förhållande mellan dessa?

Vednisse det är klart att det kommer att krävas en hel del av pannan, men tämligen svårt att modifiera pannan utan att ha en bra brännare att trimma in den till, så steg ett är en bra brännare i lämpligt effektområde
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Icecap skrev:Sedan undrar jag vad man vinner vid att uppnå en förbränning som lämnar 3% O2? Är det ens möjligt med ved som bränsle?
Visst är det möjligt, ett exempel är en gengas motor som lambdastyrs till lambda ett. Om det är rimmligt i en brännare är en annan sak. Det är jag inte alls säker på, men det är möjligt att uppnå.

När det gäller vedpannor använder man primärluften som gasreglage, där behöver man separat primär och sekundär för att få någorlunda vettiga rökgaser. Annars blir det ofrånkomligen som en gammal panna med överförbränning.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Det ska gå att ha en stabil förbränning vid 3% O2 överskott med pellets som bränsle
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Keramisk brännkammare vill nog till för att hålla temperaturen uppe till att börja med. Österrikarna har lite sånt i sina brännare, även andra billigare som går på låg effekt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Vad är det för fabrikat på dessa Österikiska brännare?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Erik_73: Jag har funderat över detta och jag har till o med skissat på en idé - som dock inte har kommit längre.

I grunden handlar det inte om att kunde styra de olika luftdelar separat men mer om att ha en brännkopp som har olika sektioner.

Vid 1kW behöver man en mycket mindre brännkopp än vid 12kW och min tanke var att man har en konisk som är smal i botten. Vid låg effekt är bränslemängden i en ganska liten del av brännkoppen varför den kunde ha en egen fläkt med egen styrning.

Ökar man effekten kommer lill-fläkten på ett tidpunkt att gå i taket varför man har ytterligare en fläkt som rent fysisk sitter så att luften matas in strax över lill-fläktens område.

Det kan såklart vara möjligt att ha fler fläktar men jag tror att det ska räcka med två.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Misstänker att lufthålen i den del av rostret som inte används sätts igen. Kanske kan det fungera om man eldar i den främre delen av rostret vid lågeffekt?
Bild
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar