Modern brännare
Modern brännare
Vilka moderna brännare finns att välja mellan?
Önskat effektområde ca 1-8kW
Individuellt justerbar primär och sekundärluft
Önskat effektområde ca 1-8kW
Individuellt justerbar primär och sekundärluft
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Re: Modern brännare
Jag tror inte att det finns moderna brännare som går ned till 1kW med bra resultat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Vad är det lägsta det går att få och som går att justera primär och sekundärluft var för sig?
Nu får du bestämma dig:
* En modern brännare styr allt själv.
* Ska du styra primär och sekundärluft är det inte en modern brännare.
Sedan tror jag inte att det finns någon brännare med separat styrning av primär- och sekundärluften, de är oftast drivna av samma fläkt och är i grunden "bara" et förhållande mellan dom. Orsaken till det är att inom ett rimligt effektområde är det alldeles välfungerande - och det kräver bara en enda fläkt.
* En modern brännare styr allt själv.
* Ska du styra primär och sekundärluft är det inte en modern brännare.
Sedan tror jag inte att det finns någon brännare med separat styrning av primär- och sekundärluften, de är oftast drivna av samma fläkt och är i grunden "bara" et förhållande mellan dom. Orsaken till det är att inom ett rimligt effektområde är det alldeles välfungerande - och det kräver bara en enda fläkt.
Är inte PK!
Är inte PK!
10kW versionen av scottebrännaren går ju ner till 1kW, men en punkt i inkörningsritualen är att vid behov justera upp den undre gränsen. Primär och sekundärluft kan "justeras" på så sätt att det finns ett "sommarroster" med annan fördelning av lufthålen, som antagligen ska fungera bättre på lågeffekt. Finns det små brännare överhuvudtaget med individuellt justering av primär/sekundärluft?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Med den låga effekten blir det till att bygga något själv, förslagsvis ett mindre brännarhus på en normal brännare och brännarhuset ordnat så att turbulens där uppstår.
Det där med primär och sekundärluft är en dum ide. Pellets behöver den värme som alstras vid förbränningen på ett ställe för att fullständig förbränning till fin aska ska ske.
Först pyrelda på ett roster så det blir kolbitar kvar och inte tillräckligt varmt och sedan elda tjärgaserna i en sekundär förbränning fungerar inte.
Turbulens i förbränningsrummet och inte bara "rakt ut" kan inte kallas för sekundär förbränning.
Man får släppa vedeldartänket helt.
Det där med primär och sekundärluft är en dum ide. Pellets behöver den värme som alstras vid förbränningen på ett ställe för att fullständig förbränning till fin aska ska ske.
Först pyrelda på ett roster så det blir kolbitar kvar och inte tillräckligt varmt och sedan elda tjärgaserna i en sekundär förbränning fungerar inte.
Turbulens i förbränningsrummet och inte bara "rakt ut" kan inte kallas för sekundär förbränning.
Man får släppa vedeldartänket helt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
För att få ett brett effektområde (1-8kW är 1:8, Janfire NH ju 3kW-23kW som är 1:7,66 men den bör inte köras under 6kW vilket ger ~1:3,8) måste man dels ha en rosteryta som kan variera och dels säkra att luften kan fördelas bra.
Detta betyder att man "måste" ha en konformat brännkopp som samlar pelletsen på liten yta om det är lite pellets (låg effekt). Och ser man på det hela måste man ha fläktar i fler steg, iaf. minst två.
Jag har lekt med den tanke och det är fullt möjligt att styra, frågan är bara vilken nytta man har av det. När det är sommar och jag bara behöver VV kör brännaren en gång ung. var 18 timme. Räknar jag lite medel på detta motsvarar det ~0,58kW varför en brännare som inte går under 1kW ändå kommer att gå med på/av-drift.
Och när värmen behövs i huset (vår/höst) kör jag på 7kW fram till det inte räcker till, det ger drifttider på timmar och vilotider på timmar, en medeleffekt just nu är väl runt 3,5-4,5kW. Och då kunde en brännare med en lägsta effekt på 1kW och fullt modulerande drift vara intressant.
Men när (om?) vintern sedan smäller till med riktig kyla behöver mitt hus runt 11,5kW och det betyder att en 8kW brännare inte hänger med och att det blir otrevligt inomhus.
Så för mig är det behövliga spannet 500W till 12.000W vilket ger ett förhållande på 1:24 och det blir svårt att uppnå om förbränningsvärden ska vara bra över hela området.
Sedan kommer besväret att få en panna till att fungera bra över hela detta effektområde. Inte omöjligt men man måste i grunden ha ett antal värmeupptagningsytor som kan pluggas eller öppnas automatisk efter vilken effekt som utvecklas.
Så det blir ett ganska avancerat system och det blir en hel del utveckling, jag är dock övertygad om att det går att lösa, frågan är bara om det blir ekonomisk möjligt att sälja det.
Detta betyder att man "måste" ha en konformat brännkopp som samlar pelletsen på liten yta om det är lite pellets (låg effekt). Och ser man på det hela måste man ha fläktar i fler steg, iaf. minst två.
Jag har lekt med den tanke och det är fullt möjligt att styra, frågan är bara vilken nytta man har av det. När det är sommar och jag bara behöver VV kör brännaren en gång ung. var 18 timme. Räknar jag lite medel på detta motsvarar det ~0,58kW varför en brännare som inte går under 1kW ändå kommer att gå med på/av-drift.
Och när värmen behövs i huset (vår/höst) kör jag på 7kW fram till det inte räcker till, det ger drifttider på timmar och vilotider på timmar, en medeleffekt just nu är väl runt 3,5-4,5kW. Och då kunde en brännare med en lägsta effekt på 1kW och fullt modulerande drift vara intressant.
Men när (om?) vintern sedan smäller till med riktig kyla behöver mitt hus runt 11,5kW och det betyder att en 8kW brännare inte hänger med och att det blir otrevligt inomhus.
Så för mig är det behövliga spannet 500W till 12.000W vilket ger ett förhållande på 1:24 och det blir svårt att uppnå om förbränningsvärden ska vara bra över hela området.
Sedan kommer besväret att få en panna till att fungera bra över hela detta effektområde. Inte omöjligt men man måste i grunden ha ett antal värmeupptagningsytor som kan pluggas eller öppnas automatisk efter vilken effekt som utvecklas.
Så det blir ett ganska avancerat system och det blir en hel del utveckling, jag är dock övertygad om att det går att lösa, frågan är bara om det blir ekonomisk möjligt att sälja det.
Senast redigerad av Icecap den lör 23 nov, 2013 17:15, redigerad totalt 1 gånger.
Är inte PK!
Är inte PK!
Om man behöver kommer ner under 1000W så kan väl stänga brännaren och bara köra på tändelementet 

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap det ska finnas brännare, dock integrerade som använder lambda och luftmängdmätare för primär och sekundärluft, då jag enbart kör brännaren på runt 6kW även när det är som kallast så känns det onödigt att sätta dit en som ger mycket mer än 8-10kW och precis som du säger så finns planer för variabla turbulatorer för att hantera skillnaderna i hög och låg effekt
Jag kör med lambdastyrning och då min panna är så pass stor (273 liter) har jag en helt OK värmeinerti i den, alltså fungerar det utmärkt att köra av/på-styrning vid låg effekt.
Men jag kan förstå ditt synpunkt, frågan är dock hur mycket man vinner eller förlorar på de olika driftsätt. Att tekniken är avancerat betyder inte nödvändigtvis att det är det mest ekonomiska.
Men jag kan förstå ditt synpunkt, frågan är dock hur mycket man vinner eller förlorar på de olika driftsätt. Att tekniken är avancerat betyder inte nödvändigtvis att det är det mest ekonomiska.
Är inte PK!
Är inte PK!
Ett annat sätt att tackla on/off driften vid lågt värmebehov är att köra brännaren mot rumstermostat och använda hela huset som värmemagasin. Det kräver förstås att man separerar varmvattenberedningen, och så är det också till fördel om pannan har så lite vatten som möjligt för att snabbt komma upp i temperatur då termostaten slår till. Precis så verkar det 'normala' systemet se ut söderut, och det vete fåglarna vilket som är mest ekonomiskt. Kanske det har med längre period utan värmebehov att göra, eller helt enkelt tradition.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Olika länder har lite olika system, av det jag har sett (ganska begränsat förvisso) skulle jag föredra att ha en panna med aktiv shuntstyrning samt rums & elementstyrning, allt styrd från samma central. På det vis kan man skicka ut så kallt vatten som möjligt, ha kontroll över varje rum och kompensera för solinstrålning osv.
Kruxet är att det är ett dyrt system.
Att använda själva huset som värmemagasin skulle innebära att temperaturen ville växla en del, nog till att det skulle kännas som en minskat värmekomfort.
Kruxet är att det är ett dyrt system.
Att använda själva huset som värmemagasin skulle innebära att temperaturen ville växla en del, nog till att det skulle kännas som en minskat värmekomfort.
Är inte PK!
Är inte PK!
Det funkar utmärkt. Biona bränner så. Först en förbrännign vid 700°C och sedan en sekundär förbränning av gaserna som bildas. Brännaren styrs så att temperaturen hålls konstant. Att lägga till en lambda styrning på sekundärluften skulle inte vara en svår komplettering. Tyvärr vad den lite för komplex, och där med dyr, och antagligen lite svår att felsöka. Men jag är mycket nöjd med min. Digital styrning och inget behov av att aska ur, som det tjatas om att kännetecknar moderna brännare. Den var nog en aning före sin tid. Det är väl möjligen lambda som förekommer på nyare brännare, men det är ju långtifrån vanligt ens på nya brännare.nyman skrev: Först pyrelda på ett roster så det blir kolbitar kvar och inte tillräckligt varmt och sedan elda tjärgaserna i en sekundär förbränning fungerar inte.
Icecap du skriver att det inte är modernt sätt att styra primär o sekundärluft var för sig, att använda en fläkt och ett fast förhållanden mellan primär o sekundär är väl nått som dom mindre pelletsbrännarna haft dom senaste 15åren eller?....
klarar alla brännarna med lamdastyrning att sköta sig själv om jag vill ha ett syreöverskott på 2,5-3% att justera sig efter det då?
klarar alla brännarna med lamdastyrning att sköta sig själv om jag vill ha ett syreöverskott på 2,5-3% att justera sig efter det då?
Eftersom man kan reglera mängden bränsle räcker det ju med att reglera totalluften. När det gäller ved pannor reglerar man ju pimärluften i stället för bränslemängden.