FönsterByte.

Skriv svar
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

FönsterByte.

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Funderar på att byta fönster.

Är det ngn som har mätt minskninga av förbrukning efter att ni bytt till energifönster.

Har idag original fönster från -34 (Inne + Utefönster 1 glas). Och dessa ger ingen vidare komfort. (Speciellt på vintern när man inte kan öppna och vädra eftersom innerutan måste plockas bort helt innan man kan öppna uterutan.)

:)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

För mig...

Inlägg av snillet »

Har för mig att dessa förnster med inner respektive ytter ruta med mer än 10cm mellan dem har ganska grymma U värden....just pga den stora luftvolymen och avståndet mellan glasen.

Om jag inte minns fel är de fösntren enromt mycket bättre än kopplade 60/70-tals fönster.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
gogu
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 30 aug, 2005 13:08
Ort: Södra dalarna

Re: För mig...

Inlägg av gogu »

snillet skrev:Har för mig att dessa förnster med inner respektive ytter ruta med mer än 10cm mellan dem har ganska grymma U värden....just pga den stora luftvolymen och avståndet mellan glasen.

Om jag inte minns fel är de fösntren enromt mycket bättre än kopplade 60/70-tals fönster.
Stämmer bra gamla fönster med lösa innerbågar som dina har lika bra U-värde som nya treglasfönster pga den stora luftarean.

Det man kan göra är att sätta på gångjärn på innanfönstren och "moderna tätningslister" så kan man öppna på vintern(hur ofta vädrar man på vintern?) och slipper ta ur dom somartid(om man inte vill förstås).

Mer om detta hittar du bla på Gysinges hemsida http://www.gysinge.nu/Start/Start.aspx

eller under byggnadsvård forumet på http://www.byggahus.se
Nibe Pellux + Thermia Bequem 20D
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Byt INTE ut dina gamla fina fönster! Är dom dåliga så kan man renovera dom. Men det blir i vilket fall billigare än att köpa nya, sämre, fulare... :)

/ Fredrik
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Tack för feedbacken. Det ni säger om energivärdet på de gamla fönster är intressant och skall undersökas mera.

Efter att ha surfat runt på de länkar som gogu skrev, plus letat lite mer själv, vet jag att detta är ett ämne som väcker stor debatt. Speciellt när det gäller att just byta fönster på gamla hus.

Mina fönster är dock i sådant skick, att jag skulle behöva byta alla glasrutor. (Dessa är repiga och del är spruckna).

Alla fönster behöver skrapas och målas, nya beslag behövs garanterat.
Karmarna ser bedrövliga ut (vissa måste nog bytas en del trä på) och de flesta fönstrena går inte öppna utan våld. varken sommar eller vinter.

Kallraset från dessa fönster är underbart, samt imman / isbarken som bildas beroende på temperatur ute (mellan fönstren). (har satt in extra ventilation i sommar så jag hoppas detta skall fösrvinna).

Ljudkomforten är hopplös.

Jag tror att jobbet / kostnaden (eftersom andra saker på huset kräver engagemang) för att renovera börjar närma sig inköpet av nya fönster.

Jag satte in ett nytt fönster på en toalett. Och jag tyckte det såg mycket snyggare ut med ett helt och fräscht fönster.

Ingen som vill ha ett gäng gamla fönster? :D

(Att de är handgjorda av han som byggde huset och hans granne glasmästaren gör väl att Becker får ännu mer rätt)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har byt ut mina 2 glas från -73 till nya tiivi (trä/aluminium) 3 glas nu på sen sommaren så än vet jag inget om besparingen..
Enligt konsumentverkets energi kalkyl ska det spara 3300 kWh/år för mej så vi får se om 1 år om det stämmer.. :wink:
Pannbytet skulle sänka förbrukningen med 6700 kWh/år o de va gjort på 8 mån iof har året varit milt.. Men de perioder t.ex mars som va normal va förbrukningen drygt 200 kg mindre nu mot tidigare.. Så de stämde då bra så bara hoppas att fönstren oxå ger samma besparing.. 8)

Komforten är stor skillnad, nu hör man knappt bilarna på vägen 10 meter från huset mot tidigare varje bil på e4:an 200 meter från huset.. :D Sen är det bekvämt att sätta in luftfönstren på våren o plocka bort dom på hösten mot tidigare ut o in varje gång fönstret skulle stängas.. :(

Jag skulle då byta fönster om jag va du.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Renovera eller inte får du avgöra själv.
Om jag minns rätt så förloras 2/3 av värmen från ett tvåglas kopplat via strålning. Så att renovera bågarna och montera "energi" glas i innerbågen är definitivt en ide att tänka på.
Ljudisoleringen blir inte med automatik bättre med treglas än tvåglas. Det är mer kompliserat än så. Ljud "läcker" väldigt bra genom glipor och liknande. Jag tror att jag läst att din typ av fönster i perfekt skick har högre ljudisolering än treglas.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
mln1318
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 09 nov, 2005 00:56

Inlägg av mln1318 »

Bara som litet kuriosa så lär byte till "moderna" treglasfönster vara den absolut sämsta investering i energibesparande syfte man kan göra. Varför? Jo, det om du räknar på hur lång tid det tar att betala för nya fönstermed de KwH du sparar - så tar det beroende på husets storlek, antall fönster mm ca 200 år med nuvarande energipriser!!! Vet inte säkert, men antar att eftersom du har fönster med problem med imma, isbark, mm så bor du i ett äldre hus som man försökt att göra "tätt" mha gummilister kring alla fönster och dörrar, tilläggsisolering, mm? Mitt råd är att du renoverar dina fina gamla fönster och försöker återställa självdraget i ditt hus genom att ta bort ett par bitar fönsterlist i över och nederkant - ett par cm räcker i regel för att få rotation på luften igen. Lycka till!
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Om förre ägaren hade varit så duktig och tätat med lister så hade allting varit lite lättare. Nu är alla fönster fastkittade med sättlim eller ngt annat. Dessa fönster går inte ens med våld att öppna, då både glas och trät sprincker. (Suck, har ni tips på hur man kan forcera upp dem).

Du har helt rätt i att fönsterbyte i regel inte driftkostnadsmässigt försvarbart som investering, utan man får hitta andra ursäkter för att kasta sina slantar i sjön :). Detta gäller ju speciellt när vi eldar med pellets.
Skriv svar