Stroker skrev:Märkligt. min panna hämtade jag i ett villakvarter sista avfarten innan Ölandsbron. Kollade kartan just och tror området heter kanske "Berga"
Oavsett vilket gav den ingen värme ( jo kanske någon minut) innan mina avkalkningsövningar.
Ett byte av blir det oavsett men har inte hittat någon ritning på pannan där man kan se hur man byter ut slingan.
- Tänkte inte tjata om vattnets hårdhet, men jag bor i just Berga.
Är dessutom akvarist, så vattnets beskaffenhet har jag bra koll på av fler anledningar än värmeanläggningar : )
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
wow.. okej. Då erkänner jag att jag har trott fel i dessa år.. Du har absolut mer klart för dig än jag som bara "tror" det vet jag eftersom jag oxå har akvarium
Varifrån kommer kalken då undrar jag i mitt stilla sinne??eller är det något annat än kalk som sätter igen kopparslingan???
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Hade din panna stått enbart i Kalmar/Berga då, eller köptes den kanske begagnad av förre ägaren?
Men visst finns det annan skit än kalk i pannorna. Min installatör lämnade en plastbunke med all skit från värmeväxlaren i. Det är både kalk och annan onämnbar jox i en salig röra där.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
Pannan hade installerats ny av förmodligen samme man som du använt och stått på samma adress sedan 2006.
Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur mycket som ska göras för att byta röret då detta inte kan kosta en förmögenhet eller om det är för jobbigt helt enkelt köpa en extern värmeväxlare. Problemet uppstår egentligen bara när man spolar väldigt varmt vatten eller varmt vatten med stort flöde exempelvis vid upptappning till bad eller flera duschar efter varandra. Ska jag ha vatten i mitt relativt stora bubbelbad tar det cirka en halvtimme med väldigt lågt tryck för att det ska fyllas med badvarmt vatten. Med gamla pannan med 110 liters förråd tog det kanske 5 minuter då jag drog 16mm rör (vitapex slang ) just för att fylla badet snabbt. Nu räckte inte de 110 litrarna till för att fylla karet helt därför var det med stor glädje jag bytte till en genomströmningspanna istället men tji fick jag
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,