Dags att kika på ny panna, vad tusan ska jag välja?

Joflopp
Gallringsobjekt

Dags att kika på ny panna, vad tusan ska jag välja?

Inlägg av Joflopp »

Har idag en CTC171 från tidigt 70-tal med en ULMA 2000 som brännare. Pannan har fungerat hyfsat de senaste två åren men närmare 40 år har satt sina spår. Förutom att tillgången på varmvatten är ojämn så kommer det emellanåt en hel del rost i just varmvattnet. Hade mina förhoppningar om att detta skulle lösa sig när vi för ett drygt år sedan slängde ut den upprostade hydropressen och satte in en i glasfiber. Något bättre blev det och idag är kallvattnet okej. Från varmvattnet kan det fortfarande komma rejäla rostvattenattacker, vilket kan tyckas märkligt då det är en kopparslinga i pannan.

Nu är frågan vad man ska börja kika på för pannor. Helst vill jag behålla brännaren då jag tycker att den fungerar bra. Är inte på jakt efter någon överdådig panna utan mer en panna som gör sitt jobb för en rimlig peng utan att för den sakens skull vara rena skräpet. Får så klart gärna vara lättsotat och ha stor askvolym.

Idag gör vi av med ca 7 pallar pellets per år och vi är två vuxna med ett litet barn. Inga tonårsduschar än på ett tag, men sambon har inte släppt drömmen om ett badkar.

Pannrummet har 210 i takhöjd om man ignorerar det skatbo av rördragningar som är mellan pannan och taket.

Någon som kan sparka mig i rätt riktning och tipsa om vettiga pannor som jag bör kika vidare på?
CTC 171b från 1971, ULMA 2000 brännare och MAFA veckoförråd med Vidapellets. En och en halvplansvilla på ca 100 kvm från 1929.
xdigger
Pannrumsnisse!

Re: Dags att kika på ny panna, vad tusan ska jag välja?

Inlägg av xdigger »

Jag köpte en begagnad Thermia Biomatid(idag ariterm biomatic) och jag är mycket nöjd, lättfotad och stor asklåda. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Om du ska köpa nytt så låter väl Ulmas panna som ett rimligt alternativ. Fast du kanske hade tänkt köpa dig något begagnat?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Joflopp
Gallringsobjekt

Inlägg av Joflopp »

Nytt är tanken. :)
Pannan från Ulma har jag haft i tankarna, men sedan lästa jag att det verkar vara en del som har problem med den här på forumet och den fick sig en sågning vad gäller varmvattenkapacitet. Nu ser jag att du själv har en Ulma. Antar att du är nöjd med din panna?
CTC 171b från 1971, ULMA 2000 brännare och MAFA veckoförråd med Vidapellets. En och en halvplansvilla på ca 100 kvm från 1929.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Visst skall du kolla på ny panna om du vill ha det lättsotat biomaticen e ett bra val ..Men är du ute efter att göra det för inbesparing så är det bättre att isolera på vinden o byta tätningslister om ni har äldre fönster. :wink:
kör själv med samma panna 4 pall/år ..men isoleringen e min bästa vän.. :mrgreen:
Sen kommer nog rosten från nån annanstans än pannans beredare ..måste nog va nåt annatpå vägen fram till kran..gamla järnrör kanske ?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Vad för problem har det varit med Ulma pannan och vem har haft problem med att få dåligt med varmvatten? :D

Jag ska inte uttala mig för mycket eftersom jag haft den för kort tid för att göra det. Men hittills är jag väldigt nöjd med den i alla fall. Det kan hända att jag sitter och svär över pannan om något år eller två men jag tror inte det. Men du har den gamle brännaren med skrapa?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Han har blandat ihop Ulma och Albin pannan.Ulma´s panna är det gott om varmvatten i.
Joflopp
Gallringsobjekt

Inlägg av Joflopp »

Googlade snabbt på Ulmapanann och bland de första träffarna man får är följande tråd på detta forumet. Det är här man ifrågasätter varmvattenkapaciteten.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=12022

Lite svårt att jämföra olika pannors varmvattenkapacitet då många visar hur mycket varmvatten man kan ta ut ur en panna som håller 80 grader och andra specar längden på kopparslingan.

Personligen har jag inget emot Ulmapannan då jag helt enkelt vet för lite om denna eller andra pannor i samma prissegment. Ulma som företag tycker jag har en fantastisk support och ett kundfokus som sträcker sig till slutkund, trots att de endast äljer till återförsäljare. Dessvärre är deras lokala ÅF ett skämt vilket gjorde att jag åkte direkt till fabrik och köpte nytt tändelement och skruvmotor.

Stämmer att jag har den äldre brännaren med spak. Frågan är hur bra det går att köra denna i den nya pannan då den är anpassad för deras nya brännare. Någon som vet?

Biomatic Basic verkar intressant vid en snabb koll, så även CTC EasyFlex.
Anledningen till eventuellt byte är inte ekonomi eller krav på lättsotat utan i första hand att pannan börjar krångla för mycket, främst med svajig varmvattenförsörjning. Den nya pannan ska dock vara prisvärd utan att vara skräp, samt vara lättsotat och effektiv. :)

Kanske ska kolla med Ulma hur de ser på att köra den gamla brännaren i deras panna.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Nu förstår jag .De där med att nån "tror" sig veta hur varmvattnet funkar i en panna dom aldrig sett ska du ta med en nypa salt.Och vad det gäller din brännare så passar den alldeles utmärkt i en nyare Ulma panna.Pannorna är ju lika.
Joflopp
Gallringsobjekt

Inlägg av Joflopp »

Att brännaren passar rent fysiskt är nog inga problem. Frågan är bara hur mycket det skiljer mellan min äldre brännare och den nya då pannan enligt Ulma är intrimmad för den nya brännaren.

Någon som vet vad som skiljer brännarna åt? Är det endast att den senare har tryckluftsanslutning eller är hela mjukvarubiten uppgraderad?
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Det går utmärkt att köra "spakbrännaren" i "nya" pannan likväl som jag köpt automatsotade till "gamla" pannan. Vad jag ser så är nya pannan identisk, vad gäller hur den är byggd, med gamla förutom mjukvaran med andra inställningar. Men det bästa är att ringa Ulf på Ulma och fråga. Det gjorde jag innan jag köpte nya brännaren.
Vänligen/Eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Själv stod jag och valde mellan Ulma pannan och CTC´s EcoFlex i slutändan. Du kan säkerligen hitta någon tråd om det här inne. Jag gick lite efter firmor jag kände till i närheten och utgick från det när jag slutligen valde Ulma. Sedan var det väl en del magkänsla i det hela också plus att de hade en rabatt just när jag bestämde mig för bytet också. Du har ingen annan Ulma återförsäljare i närheten då? De hade en hel del fler än jag trodde när jag sökte på deras hemsida.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Joflopp
Gallringsobjekt

Inlägg av Joflopp »

Jag gillar Ulma som företag och jag bor bara några mil från fabriken. Ulmas VD, Martin har varit väldigt hjälpsam när jag har behövt få tag i en skruvmotor och närmsta ÅF vilje sälja en motor som såg värre ut än min trasiga, för ett pris som visade sig ligga långt över rekommenderat slutpris. Slutade med att jag köpte en garanterat ny motor direkt av Ulma.

På Ulmas hemsida är det ganska få ÅF listade i regionen. Inte ens i deras egen kommun finns mer än en firma och på den firmans hemsida finns inte Ulma med som leverantör och man verkar endast pyssla med kaminer och spisar.

När vi gjorde om badrummet hade vi en rörfirma som jag fick förtroende för. Eventuellt skulle man kunna låta denna firma köpa in från Ulma och installera beroende på om de har installation av värmepannor på sin repertoar. Skulle dock helst få jobbet gjort av någon som väl känner till pannan som installeras.

Får kolla vidare och har med mig följande pannor på listan över intressanta objekt:
  • Ulmapannan
    CTC EasyFlex
    Ariterm Biomatic Basic
Någon åsikt i övrigt om dessa pannor? Med tanke på min brännare borde Ulmapannan vara ett förhandsval. Får se om jag kan hitta en kunnig installatör i mitt område.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Har du en ulmabrännare så är väl ulmapannan kanske det lämpligaste valet.
Åtminstone Easyflex har ett högt men rätt så grunt förbränningsutrymme i första hand utformat för en uppåtbrinnande brännare.
Ska du ha Ecoflex eller Ariterm Biomatic så sälj brännaren och köp en komplett panna med den brännare som hör till.

@brushuvud: Var du inte nöjd med spakuraskningen efter som du bytte brännare?
Verkar vara ett enkelt jobb att dra i uraskningsspaken ett par gånger om dagen.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Spaken är väl rätt så ökänd för att inte vara en så bra konstruktion, därav ändringen till tryckluft. Vad jag kommer ihåg så går själva spaken sönder rätt ofta.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Skriv svar