Dags att kika på ny panna, vad tusan ska jag välja?

Joflopp
Gallringsobjekt

Re: Dags att kika på ny panna, vad tusan ska jag välja?

Inlägg av Joflopp »

Upptäckte nu att jag missat en ÅF/installatör som faktiskt inte ligger så långt bort. Förstår inte riktigt hur det gått till, såvida inte Ulma precis uppdaterad sin ÅF-sida. :) Får ta kontakt med dessa efter julhelgerna för att se vad det kan landa på att byta panna.

Vad gäller den gamla brännaren så verkar problemen med spaken höre till de tidigare exemplaren. Mitt exemplar har inga problem med spaken och om jag minns rätt så är den från 2005 då husets förra ägare konverterade från olja till pellets.
CTC 171b från 1971, ULMA 2000 brännare och MAFA veckoförråd med Vidapellets. En och en halvplansvilla på ca 100 kvm från 1929.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Med gamla brännaren har det gått tre skrapor på 5.5 år för mig.

Man behöver inte dra spaken mer än någon gång i veckan. Det är inte frekvensen som brister utan minnet och att, när man går ner för att fylla på och ska dra i spaken så är en bränncykel igång och då drar man inte och glömmer bort att gå ner igen. Och nästa gång så minsann en bränncykel igång igen osvosv tills det bildats en slagghög som ger eldstopp pga av min oförmåga att komma ihåg spaken :oops:

Denna säsongen inte haft ett enda stopp och soprent i röret, då det blir utblåst efter varje cykel. En anledning till bytet var också inbytesrabatten på nya brännaren. Jag ångrar inte en sekund de pengar jag lagt på detta !

Vänligen/eder Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Kan i alla fall säga att det kommer bli som natt och dag att elda pellets med en ny panna. Nu är det riktigt roligt att elda pellets när jag vet att huset mår bra och att jag inte behöver gå ner varje vecka i pannrummet för att sota och ha mig.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar