stor åtgång pellets!

Erik_73
Energiprofet!

Re: stor åtgång pellets!

Inlägg av Erik_73 »

Antar att vi snart kan få en mer ingående förklaring av icecap om ÄFAB:s mätningar och på vilket sätt dom gör fel för att få dessa missvisande resultat

Danei om du läser inläggen en gång till så förstår du nog vad jag menar med det jag skrev, icecap hävdar att stilleståndsförluster är inga förluster så länge som det inte blir varmare i pannrumet än vad man vill ha det, och jag påstår att det inte är hela sanningen för att det finns genomströmningsförluster och att det som försvinner där har inget med vad temperaturen i pannrumet är, han hävdar att jag inte ska komma och häva ur mig saker om jag inte har någon fakta i det jag säger, att hänvisa till ÄFAB:s mättningar kunde man inte gå på då det finns kritik riktat mot deras tillvägagångssätt, utan det ska tydligen vara mätningar gjord på egen anläggning som gäller om man ska påstå saker.....vill självklart veta hans mättningar och fakta ang pannbyte eftersom han påstår att det är så lite man kan spara på det....
Senast redigerad av Erik_73 den tis 10 dec, 2013 22:34, redigerad totalt 2 gång.
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
VH Baronen
Entusiast!

Inlägg av VH Baronen »

Grabbar....... :roll: det här börjar likna sandlådenivå.
Stryk mig som medlem Roli.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Skall vi ta och hålla oss till TS fråga som det här ämnet handlar om och hjälpa honom istället.
Så att han inte blir bortskrämd med hur "olika mätmetoder påverkar olika pannor i olika montage" mm. Vilket egentligen borde diskuteras i en egen tråd.

Nu fortsätter vi med TS fråga och hjälper honom. Vill ni fortsätta att diskutera kring mätningar och hur det görs mm. Starta då en egen tråd om detta där diskussionen kan fortsätta (under ordnade förhållanden, dvs förklara för varandra vad som ni anser är fel istället för att "bara" säga "du har fel"......).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Såhär blir det på forumet när grejerna bara tuffar på :D ... (pfeffer pfeffer nehmt auf holz)

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Nu när det börja bli spännande ! :mrgreen:
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Roli det är mycket möjligt att det borde diskuteras i en annan tråd, men TS undrade ju hur mycket man sparar på att byta ut den gamla pannan och in med en ny, bör väl TS också få information om att det inte enbart är verkningsgraden på pannan som avgör hur mycket man sparar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Erik_73: det är beklagligt att du inte är så pass kunnig att du kan förstå svenska.

* Det finns ingen anledning till att jag ska börja redovisa vad ÄFAB mäter! Jag kan däremot bevisa vad jag har mätt och är det ett problem för dig får det vara det, jag bryr mig otroligt lite om det.

* Det finns inlägg i detta forum där folk redovisar att de har moderniserat/isolerat och det medförde att de fick montera ett element i pannrummet för att det annars blev för kallt. Hur du kan få den värme som "gamla" pannan ger till att vara spillvärme men den samma värme som elementet ger till att vara nyttovärme är bortom min förmåga att fatta.

* Likaså påstår jag att om man får lagom värme i ett rum kan det inte räknas som spillvärme, oavsett sättet man får det på! Om du skulle ha en annan uppfattning får du ha det, Sverige är ett rimligt fritt land. Jag kan dock undra hur du tänker - eller är det ÄFAB som definierar detta?

* Du påstår att ÄFAB's siffror är det som gäller, jag har mätt annat - och samtidig påstår jag att var och en har egna förutsättningar och att mitt räkneexempel är tänkt just som ett exempel. Alltså gäller mina värden för min anläggning och dina värden - finns inte, du får hänvisa till ÄFAB...

* ÄFAB är nog kompetenta men de har inte testat alla kombinationer vilket gör att de är att se som en riktlinje. Jag fasthåller att min genomströmningsförlust är 1,27% av pannförlusten, när jag kommer hem till helgen kan jag få tag i siffrorna som bevisar det.

* Verkningsgraden på min panna är ganska likgiltig, det är inte den som ska bytas eller räknas på. Att du försöker blanda bort korten på detta vis fungerar fortfarande inte!

Jag känner mig ganska säker på att TS kan förstå vilka värden man ska räkna på och vilka värden man kan lita på och vilka som kan tas som en riktlinje, jag hoppas i alla fall detta. En del av värden blir en gissning om man inte har mätt väldigt mycket, något som sällan är möjligt utan en hel del övervakning.

Jag har turen att ha 100% tillgång till allt i min brännare, detta medger att jag kan styra, ställa, mäta och logga precis vad jag vill - och detta har jag gjort genom flera år. Jag har testat snart sagt vad som går att testa, jag har utvecklad mjukvaran och lekt då det var mitt jobb under några år, en del funktioner som finns i brännaren är resultaten av dessa experiment.

Så jag har alltså ganska bra koll på vad jag pratar om och vilka värden som jag har fått, tyvärr finns dessa tydligen inte enligt ÄFAB - och därmed dig - men likaväl har jag mätt så och det litar jag på faktisk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja om inte min gammeljocke till panna läckt ut lite värme till pannrum o källare skulle JAG få sätta dit minst 2 raddar.. Det e mina förutsättningar..

Vet inte dalldalls förutsättningar , med övervärme i källaren som sagt ?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

ronald: exakt. Sedan kan det vara mycket lättare att styra den exakta värmemängd med element men så länge det är lagom värme - då är det så och det fungerar.

All värme som värmer upp där det behövs är till nytta, oavsett om det är strålvärme från pannan, från dåligt isolerade rör eller liknande - så länge det inte heller blir värmare än man vill ha det.

Ganska enkelt faktisk, logik för pärlhöns på första pinne.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja glömde nämna att jag till o med har klätt av litestammar för att få upp lite värme i en del passager i källaren..Riktigt behaglig temp i källaren faktiskt ;)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Ja det är ju tråkigt att du inte vill dela med dig och förklara varför deras tester är så missvisande att man ska bortse från vad dom kommer fram till

Blev mest bara nyfiken på dina rökgasvärden då jag såg att Danei skrev att du hade loggning och koll på verkningsgraden på din panna, tråkigt att du inte vill redovisa dessa

Danei där ser du att luftflödet genom brännare/panna saknar betydelse, man har bara spilld värme om det blir varme i rummet än vad man vill ha

Jag har inte påstått att ÄFAB:s mätningar är vad som gäller men eftersom dom är ett företag som just sysslar med mätningar och tester av pannor och brännare så borde dom ha rätt hyffsad koll på det dom gör, dom har även hållit på med det ett antal år och att många pann och brännartillverkare anlitar dom för att gör mätningar gör att jag anser deras mätningar rätt pålitliga, att det sen är några som dömer ut deras mätningar och hävdar att dom gjort fel och därför fått felaktiga siffror och sen inte vill förklara hur dom har gjort fel i sitt utförande tycker jag är riktigt lågt

Skulle jag gå efter ditt sätt att räkna så skulle besparingen nog knappt ha varit en pall och verkligheten visade 6pall....
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Om TS har pannrum med tilluft utifrån kan strålningsvärmen från den rätt gamla pannan behövas så inte rören fryser när det blir -30 ute. Är ju rätt praktiskt också att kunna snabbtorka stövlar, handskar och snöskyffel i pannrummet på vintern. Min egen panna avger så lite värme så isoleringen på en del rör har tagits bort.
Byta panna kan ge några procents minskning av pelletsförbrukningen men inga underverk.
Har man en gammal strålande panna öppet i källaren så är det ju bara plus med "stilleståndsförlusterna". Under sommaren är det bra att hålla bort fukten från källaren och slippa mögel, på vintern behövs värme.

Modern brännare med enkla reproducerbara digitala inställningar och reglerbar effekt inom ett större områdean göra mer nytta för förbrukningenän att byta panna. Kostar också bara en bråkdel av mot byta hela pannan.
Är det enkelt att justera in förbränningen med hjälp av röken när man köpt en ny sändning pellets så gör man det.
Ska man justera med potentiometrar börjar det självklart att blåsa mitt i justeringen och så står man utan justering alls och ingen möjlighet att komma tillbaka till tidigare inställningen.
Nästa pelletssändning justerar man ingenting alls.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Erik_73 skrev: Danei där ser du att luftflödet genom brännare/panna saknar betydelse, man har bara spilld värme om det blir varme i rummet än vad man vill ha
Fattar du inte eller gör du dig dum? Luftflödet genom pannan har stor betydelse för genomströmningsförlusterna. Men ingen som helst påverkan på utstrålningsförlusterna ut i pannrummet. Du blandar ihop begreppen. Var jag skulle se att de saknar betydelse fattar jag inte.
Erik_73 skrev: Skulle jag gå efter ditt sätt att räkna så skulle besparingen nog knappt ha varit en pall och verkligheten visade 6pall....
Vilket sätt att räkna? Finns det någon som har data för din anläggning? Gissningsvis går det att få upp verkningsgraden i din panna om den är dålig. Om man har vettiga inställningar så är det svårt att motivera ett pannbyte ur enbart verknignsgradsförbättringssynpunkt. Men om man byter ut en dålig panna som går med dåliga förutsättningar så går det nog att få de resultat du hänvisar till.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Ja nyman om du får en minskning från 12pall till 6pall till nån enstaka procent så ser man fort vilken fantastisk mattematik kunskap du besitter
Senast redigerad av Erik_73 den ons 11 dec, 2013 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Danei om en brännare/panna har ett litet motstånd så får du ett högre luftflöde, ett högre flöde kommer att suga ur varm luft från pannrumet och samtidigt kyla pannan på sin väg ut i skorsten

Har jag ex vis 25grader i pannrumet men vill ha 22 som i andra rum, alltså en övertemp på 3grader pga att pannan är dåligt isolerad....efter bränncykeln rycker ur alla turbulatorer, baffelplåtar och tar bort brännaren som luften går lätt igenom.....vad händer med temperaturen i pannrumet då, får jag en lägre temperatur eller kommer den fortfarande att vara 25grader?
Skriv svar