Byta CTC171 mot vadå?

maxell
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av maxell »

Eld skrev:Nu frågade Maxell inte efter en bra panna. Han frågade efter en som motsvarade hans CTC 171 i data och utförande. Både CTC 171 och Värmebaronen Star är små pannor med slinga istället för beredare och enkel (billig) styrning.

Jag har aldrig påstått att Star är bra för pelletseldning.
Nästan rätt! Jag vill dels veta lite mer om min nuvarande panna (som förutom den krånglande termostaten har funkat perfekt), dels försöka hitta en modern variant med liknande egenskaper. Enkel styrning är också det jag letar efter. Jag har redan skaffat Danfoss shuntreglering (som också fungerar perfekt), och har för avsikt att så småningom komplettera anläggningen med både accumulatortank och solfångare.

Att CTC 171 har en slinga och ingen beredare är precis den information jag är ute efter... tack för det.

Om pannan har en slinga, på vilket sätt brukar man ange dess egenskaper? Anger man hur stor effekt den har, dess volym eller något annat?
Eld
Entusiast!

Inlägg av Eld »

En sak som är viktig att påpeka med CTC 171 är att den är gjord av rosttrögt Corténstål. Det är inte många, om ens någon, panntillverkare idag som kostar på detta och det är nog en av anledningarna till att just CTC 171 har visat sig vara så långlivad.

En svaghet med CTC 171 är just värmeslingan som gärna kalkar igen vilket sänker varmvattenkapaciteten. Kalk på rören i slingan isolerar och försämrar ju därför värmeöverföringen. Slingan går visserligen att byta, (man skruvar loss ett lock ovanpå pannan och lyfter upp hela paketet), men jag tvivlar på att det är värt besväret.

Angående dimensionering så är det nog så att om en CTC 171 räcker till för väme och varmvattenproduktion så räcker alla nya pannmodeller också till. Det finns knappast några mindre(?) så det är bara att välja och vraka. Effekten på pannan beror ju också väldigt mycket på vilken brännare man sätter i den.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
maxell
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av maxell »

Tack för all information!
Om jag bara får ordning på termostat-problemet så verkar det som om min panna får fortsätta ett tag till. Att den är gjord av Corténstål verkar ju lovande.
Igår la termostaten av helt - kan inte knacka igång den som jag gjort de senaste veckorna. Det fick bli ytterligare ett provisorium, men en ny termostat från ekontroll är beställd. Shuntautomatiken är också ett provisorium, men det fungerar så pass bra att det börjar bli dags för att installera detta permanent. Så här rörigt ser det ut för tillfället.
Bild
[/img]
Storthus
Frö

Var sitter termostaten ctc 171 ??

Inlägg av Storthus »

Hej, jag vet att det är en gammal länk, men jag har ett problem med min ctc 171 och dethär är det närmsta jag hittar på nätet. Jag behöver komma åt termostaten för att koppla in överhettningsskyddet från pelletsbrännaren samt dykröret. Jag vet inte var de sitter? Någon som kan hjälpa?
maxell
Ungskog
Kontakt:

Re: Byta CTC171 mot vadå?

Inlägg av maxell »

Jag vet inte om det finns olika varianter. I min sitter det dels en termostat för drifttemperatur (som jag ersatt med en elektronisk), dels en termostat för överhettningsskydd. Båda sitter i manöverpanelen i fronten, med kapilärrör ner till mätfickor på pannans högra sida.
Iwabo Villa S1 i en CTC 171 med shuntautomatik Danfoss ECL Comfort
Skriv svar