Byta CTC171 mot vadå?
Byta CTC171 mot vadå?
Jag bytte ut min oljebrännare mot en Iwabo Villa S1 för ett år sedan. Pannan, en CTC 171 är från 1970 och den börjar nog snart att sjunga på sista versen. Panntermostaten glappar och för att få igång brännaren så måste man knacka lite på den. Förmodligen så har termostatens kontakter oxiderat. Från termosten går ett kapillärrör ner i pannans mörka innersta, och jag förmodar att detta är något som inte låter sig bytas så enkelt. Någon som vet?
Jag har börjat titta över vilka tänkbara produkter som finns på marknaden, men det är ju inte så lätt för en lekman att jämföra. Vad ska man titta efter – vilka data är relevanta att jämföra? Jag har idag inga problem med värmen och vill således hitta något som är så likvärdigt i effekt och utförande som det jag har. Problemet är att jag inte riktigt har koll på min nuvarande pannas data och utförande (märkplåten är i det närmaste oläslig). Hur stor pannvolym har den? Har den varmvattenberedare eller värmeväxlare för tappvattnet (jag gissar själv på det senare)?
Tar tacksamt emot alla tips, råd och erfarenheter.
Jag har börjat titta över vilka tänkbara produkter som finns på marknaden, men det är ju inte så lätt för en lekman att jämföra. Vad ska man titta efter – vilka data är relevanta att jämföra? Jag har idag inga problem med värmen och vill således hitta något som är så likvärdigt i effekt och utförande som det jag har. Problemet är att jag inte riktigt har koll på min nuvarande pannas data och utförande (märkplåten är i det närmaste oläslig). Hur stor pannvolym har den? Har den varmvattenberedare eller värmeväxlare för tappvattnet (jag gissar själv på det senare)?
Tar tacksamt emot alla tips, råd och erfarenheter.
Termostaten är busenkel att byta, i varjefall på min CTC171 från -67. Det är bara att stänga av strömmen till pannan, öppna locket och lossa kablarna till termostaten, skruva loss låsskruven på baksidan av termostathuset och sedan dra ut hela paketet. Temperaturgivarna, (en till temostaten och en till överhettningsskyddet), sitter i ett dykrör och i detta kan man sedan stoppa in givarna till en ny/begagnad valfri termostat och överhettningsskydd.
Jag har valt att endast skruva loss termostaten och låta överhettningsskyddet sitta kvar. Sedan har jag kopplat in en sådan här: http://www.ekontroll.com/ekontroll_tk1a_prodblad.pdf
Det är också möjligt att byta ut hela paketet mot tex en sådan här: http://www.rinkabyror.se/prodimg/small/2912.jpg
Jag har valt att endast skruva loss termostaten och låta överhettningsskyddet sitta kvar. Sedan har jag kopplat in en sådan här: http://www.ekontroll.com/ekontroll_tk1a_prodblad.pdf
Det är också möjligt att byta ut hela paketet mot tex en sådan här: http://www.rinkabyror.se/prodimg/small/2912.jpg
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Tack för tipset. Det kanske går att förlänga livet på min gamla panna.
Jag har inte studerat innanmätet på den så jättenoga, men jag vill nog har det till att termostatens kapillärrör försvinner ner i pannan, och att denna sitter "ihopgjuten" med termostaten. Går det verkligen att komma åt givaren i andra änden på kapillärröret, eller kan man lossa röret vid termostaten? Jag ska nog göra en lite noggrannare undersökning.
Jag har inte studerat innanmätet på den så jättenoga, men jag vill nog har det till att termostatens kapillärrör försvinner ner i pannan, och att denna sitter "ihopgjuten" med termostaten. Går det verkligen att komma åt givaren i andra änden på kapillärröret, eller kan man lossa röret vid termostaten? Jag ska nog göra en lite noggrannare undersökning.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Inte behöver du byta panna för att termostaten pajat..maxell skrev:Tack för tipset. Det kanske går att förlänga livet på min gamla panna.
Jag har inte studerat innanmätet på den så jättenoga, men jag vill nog har det till att termostatens kapillärrör försvinner ner i pannan, och att denna sitter "ihopgjuten" med termostaten. Går det verkligen att komma åt givaren i andra änden på kapillärröret, eller kan man lossa röret vid termostaten? Jag ska nog göra en lite noggrannare undersökning.

Mellan pannan o termostaten sitter en lite låsskruv lossa den sedan är termostaten bara att dra ut ur pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nä, givetvis tänker jag inte byta panna enbart på grund av att termostaten pajat! Den går säkert att fixa för en händig en som jag
Vad är egentligen avgörande för om man ska byta? Ekonomi givetvis och min komfort (både den att ha ett varmt hus att komma hem till, och den att kunna sova gott utan att behöva oroa sig, är ju värda en hel del).
Jag har läst mig till att moderna pannor har en verkningsgrad på runt 90%. Gissar att min panna i så fall ligger någonstans runt 70-80% (kanske ännu lägre). Om jag räknar rätt så skulle en höjning av verkningsgraden från 70% till 90% vid min nuvarande förbrukning (som är ca 5500 kg/år) och pris (2.20kr/kg) spara mig ca 2700kr/år. Stämmer mina antaganden om verkningsgrad?
Vad kan man räkna med för livslängd på en sådan här panna? Vad är det som havererar härnäst?
Många frågor!

Vad är egentligen avgörande för om man ska byta? Ekonomi givetvis och min komfort (både den att ha ett varmt hus att komma hem till, och den att kunna sova gott utan att behöva oroa sig, är ju värda en hel del).
Jag har läst mig till att moderna pannor har en verkningsgrad på runt 90%. Gissar att min panna i så fall ligger någonstans runt 70-80% (kanske ännu lägre). Om jag räknar rätt så skulle en höjning av verkningsgraden från 70% till 90% vid min nuvarande förbrukning (som är ca 5500 kg/år) och pris (2.20kr/kg) spara mig ca 2700kr/år. Stämmer mina antaganden om verkningsgrad?
Vad kan man räkna med för livslängd på en sådan här panna? Vad är det som havererar härnäst?
Många frågor!
Vilken verkningsgrad du verkligen får ut beror till stor del om du kan utnyttja spillvärmen från pannan. Min gamla panna värmer nästan hela källaren. Om jag bytte till en modern panna skulle jag bli tvungen att komplettera med nya radiatorer i källaren för att det inte skulle bli svinkallt. Under eldningssäsongen har jag mao i praktiken inga isolationsförluster. Jag kommer köra min panna tills den rasar. Det kan ta en månad eller 20 år. Jag kan i alla händelser inte räkna hem en ny panna på bränslebesparing. Dessutom kan även nya pannor gå sönder...
Hur man räknar på verkningsgrad är för övrigt rena djungeln. Man måste ta hänsyn tlll:
-Förbränningsverkningsgrad över hela förbränningscykeln start-drift-stopp
-Rökgasförluster
-Isolationsförluster
-Stilleståndsförluster genom drag
-Har jag glömt något?
Frågar man tillverkarna av utrusting så slår de många blå dunster i ögonen på en...
Hur man räknar på verkningsgrad är för övrigt rena djungeln. Man måste ta hänsyn tlll:
-Förbränningsverkningsgrad över hela förbränningscykeln start-drift-stopp
-Rökgasförluster
-Isolationsförluster
-Stilleståndsförluster genom drag
-Har jag glömt något?
Frågar man tillverkarna av utrusting så slår de många blå dunster i ögonen på en...
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Äfab har test på ctc171 med bl.a Iwabo brännare o enligt detta test så har den kombinationen en årsverkningsgrad på 66,1% med eurofire 69,9% o bequem 73,4%
Årsverkningsgraden på en biomatic 20+ är 85%
Här finns testet http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf
Årsverkningsgraden på en biomatic 20+ är 85%
Här finns testet http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Enligt det testet (tack för den länken förresten) så skulle jag kunna öka verkningsgraden från 66.1% till 76,8%. I och med det så gick argumentet om bättre ekonomi upp i rök. Med samma beräkning som förut så är jag nu nere i en besparing på drygt 1000 kr/år.
Hur som helst, någon gång kommer jag att behöva byta, och frågan kvarstår om vad som motsvarar min gamla panna. Vad har ungefär samma data och utförande.
Hur som helst, någon gång kommer jag att behöva byta, och frågan kvarstår om vad som motsvarar min gamla panna. Vad har ungefär samma data och utförande.
Nej absolut inte Star utan Comet ska det vara!!!Eld skrev:Värmebaronen Star till exempel.Hur som helst, någon gång kommer jag att behöva byta, och frågan kvarstår om vad som motsvarar min gamla panna. Vad har ungefär samma data och utförande.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1185
- Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
- Ort: Norra Sörmland
Askutrymmet är inte så stort så man kanske kan såga upp ett hål (1 * 1 dm eller varför inte 2*2) i botten på pannan och sätta en stor asklåda där? Det gäller att se till att det blir tätt och att brandsäkerheten fortfarande är på topp. Kanske man kan svetsa på något från en gammal oljetank?manin skrev:Eld skrev:Nej absolut inte Star utan Comet ska det vara!!!Värmebaronen Star till exempel.
Se även diskussionen på http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1742
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Hej
Varför köpa en panna som skall sotas varje vecka ??(enl Värmebaronen själva)
, när du kan få en panna med mycket mindre skötsel och med ett bra askutrymme..
Nu finns det ju självsotande pannor till vettiga priser.
I och för sig har du ju en brännare som skall rengöras ofta så då drar man ju inte riktigt nytta av en sådan panna, men det är ju fortfarande ett alternativ
//MatsH
Varför köpa en panna som skall sotas varje vecka ??(enl Värmebaronen själva)
, när du kan få en panna med mycket mindre skötsel och med ett bra askutrymme..
Nu finns det ju självsotande pannor till vettiga priser.
I och för sig har du ju en brännare som skall rengöras ofta så då drar man ju inte riktigt nytta av en sådan panna, men det är ju fortfarande ett alternativ

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1185
- Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
- Ort: Norra Sörmland
Min nästa tanke var att man med en motor skulle kunna genom hålet i botten skulle kunna rensa rören, men det är risk att det kostar mer i jobb än besparingMatsH skrev:Varför köpa en panna som skall sotas varje vecka ??

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Nu frågade Maxell inte efter en bra panna. Han frågade efter en som motsvarade hans CTC 171 i data och utförande. Både CTC 171 och Värmebaronen Star är små pannor med slinga istället för beredare och enkel (billig) styrning.
Jag har aldrig påstått att Star är bra för pelletseldning.
Jag har aldrig påstått att Star är bra för pelletseldning.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö