Focus panna med extern varmvattenberedare

Skriv svar
MartinArv
Frö

Focus panna med extern varmvattenberedare

Inlägg av MartinArv »

Hej!

Jag har en Focus PE20 Panna med ecotec A3 brännare. Installerade nyligen ett badkar på ca 250-300 liter och har märkt att varmvattnet inte räcker till för att fylla karet.
Så jag funderar på att köpa en begagnad varmvattenberedare och ansluta i serie efter pannan.

Men ska jag i så fall ansluta vvb efter befintlig blandningsventil eller ska den bort och leda in vattnet från pannan direkt till varmvattenberedaren? och använda blandningsventilen på vvb?
Blir det några problem att leda in 70-80 grader i vvb?

Är det någon som har gjort liknande och har tips och förslag?

Tack på förhand!
Svenn Antenn
Fröträd

Re: Focus panna med extern varmvattenberedare

Inlägg av Svenn Antenn »

Hej hej.

Blandningsventil behöver du inte ha mellan panna och beredare men det måste finnas efter beredaren.
Det kommer bli bra det. Då kan du ju stänga av pannan på sommarn och bara köra beredaren om du inte vill elda.
Brandpost
Ungskog

Inlägg av Brandpost »

Jag har också en Focus pe20 och känner igen problemet. Det går faktiskt att fylla ett badkar med varmvatten om man tappar upp sakta. Trixet är att inte tömma pannan på värme för snabbt. Häll upp en whisky och ha lite tålamod, så att pannan och brännaren hinner med. :wink:

Men, badar man ofta så kan det nog vara bekvämt med större varmvattenkapacitet...
MartinArv
Frö

Inlägg av MartinArv »

Tack för svaren!

Jag tror det blir till att investera i en liten varmvattenberedare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Har du en beredare i serie med pannan å ställer beredaren termostat på tex 50° kommer den inte behöva gå mycket på el under eldningssäsong, Sätt in en beredare på 150-200 L då du ändå ska investera..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Skulle en acktank funka? Ev med elpatron.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Psycho Dave
Lärjunge!

Inlägg av Psycho Dave »

Kom bara ihåg att inte skicka in varmvattnet från pannan i blandningsventilen, blir svårt för den att blanda till rätt temperatur med varmvatten från båda hållen.

Och jag skulle köra lite varmare än 50 grader i VV beredaren så man inte riskerar legionella.
IVT Geo 616C, 250m energibrunn.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vore legionella så lätt att få skulle nog många med VP åka dit, vet flera som kör med 43-53 grader i beredaren utan att ens ha aktiverat periodisk höjning bl.a. grannen som kört så sedan -98..
Matar man hela tiden beredaren med hetvatten från pannan kommer tempen i beredaren va betydligt högre än några 50 grader, men är man orolig är det bara ställa elberedraren på över 70 grader så är det definitivt riskfritt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

En relaterad fråga:

Hur många grader per dygn tappar en elektrisk VBB i lite olika storlekar? Bäst vore ju om man i princip aldrig behövde använda den inbyggda elpatronen.....

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar