Var försvinner vattnet i systemet?
Re: Var försvinner vattnet i systemet?
Hej!
Kort svar. Hade nästan exakt samma problem och symtom. Gick så långt att jag anmälde vattenskada och det kom hem "experter" och kollade. Jag tror Icecap har rätt. Jag hade inget tryck i expansionskärlet, luft i systemet och några kärvande backventiler. Vi lagade kärlet, bytte ventiler som kärvade, körde systemet på max, stängde av cirkulationspumpen och luftade systemet noga. Det var för två år sedan och trycket har varit stabilt sen dess.
Kort svar. Hade nästan exakt samma problem och symtom. Gick så långt att jag anmälde vattenskada och det kom hem "experter" och kollade. Jag tror Icecap har rätt. Jag hade inget tryck i expansionskärlet, luft i systemet och några kärvande backventiler. Vi lagade kärlet, bytte ventiler som kärvade, körde systemet på max, stängde av cirkulationspumpen och luftade systemet noga. Det var för två år sedan och trycket har varit stabilt sen dess.
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
-
- Entusiast!
Jag luftade återigen expansionskärlet via skruvventilen på toppen, och det pös o frustade samt rann ut lite vatten i skvalhinken. I samband med det, sjönk trycket ner till noll. Jag fyllde upp systemet igen, och sedan har det hållt sig över natten.
Innan allt detta, tömde jag skvalhinken så den var helt tom. Efter mina små manövrar med expansionskärlet, var det någon decimeter med vatten, och sen kom det inte mer den vägen.
Ska kolla när jag kommer hem om trycket fortfarande är stabilt.
Innan allt detta, tömde jag skvalhinken så den var helt tom. Efter mina små manövrar med expansionskärlet, var det någon decimeter med vatten, och sen kom det inte mer den vägen.
Ska kolla när jag kommer hem om trycket fortfarande är stabilt.
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Håll inte på o syresätt vattnet hela tiden..med tömma ut o fylla på ...
Har du kollat gummiblåsan ännu?..ventil i botten som jag sa..Om trycket e nere på noll kan du lika gärna kolla förtrycket i kärlet på en gång ..brukar va en 0.5..Brukar stå på kärlet
Har du en kompressor med mätare eller dito cykelpump så du ser hur mycket/lite du har nu
Har du kollat gummiblåsan ännu?..ventil i botten som jag sa..Om trycket e nere på noll kan du lika gärna kolla förtrycket i kärlet på en gång ..brukar va en 0.5..Brukar stå på kärlet

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Entusiast!
@Ronald - jag började med att se om det gick att få ur någon luft via ventilen. Efter att jag gjorde så, har trycket hållit sig hyfsat över natten.
Men jag har ingen kompressor eller något att kolla trycket i expansionskärlet med, så hur kan jag ta reda på det egentligen? Är det en ventil av något standardformat, eller krävs det någon särskild nippel där?
(är på jobbet nu o kan inte kolla det)
Men jag har ingen kompressor eller något att kolla trycket i expansionskärlet med, så hur kan jag ta reda på det egentligen? Är det en ventil av något standardformat, eller krävs det någon särskild nippel där?
(är på jobbet nu o kan inte kolla det)
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Vanlig bildäcksventil, inga konstigheter.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Kanske är ventilen som inte håller tätt,så det kanske kan va bra med en i reserv.
-
- Entusiast!
Till elementen i källaren var rör dragna via bottenplattan. Vi testade genom att sätta en ballofix för att stänga av det rör från pannan som gick ut i källarvåningen och då höll sig trycket. Sen var det bara att dra nya anslutningsrör till elementen. Att bila upp det gamla var lite onödigt så det får ligga kvar.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Skulle tro att det är hyfsat helt gummiblåsan.Biltema har billiga cykelpumpar modell ståmedfotenlängstneropumpmpa medbäggehändernaomätare för en spottstyver..Skulle tippa på att du har för lite förtryck därav upp o ner o kanske luft i systemet därtill byggs upp..Eller nån granne kanske har nån kompressor el cykelpump.. 

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
-
- Entusiast!
Sedan jag rattade på övertrycksventilen på expansionskärlet, har trycket hållt sig stabilt och inget vatten i skvalhinken : )
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
-
- Entusiast!
Komplettering - jag har ingen luft i blåsan i expansionskärlet (som någon/några påtalat tidigare), så därför behöver jag fylla på något halvt bar där.
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Jag använder min vanliga cykelpump till att fylla på med. Den är till båda vanliga ventiler och bilventiler. Men för att komma till ventilen på kärlet har jag köpt en sats ventilförlängare, då kommer jag åt utan problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Entusiast!
@Icecap - ja men hur vet du vilket tryck du pumpar in i blåsan? Krävs väl en tryckmätare också?
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
-
- Energiprofet!
Gissar det sitter en manometer på pumpen.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Inget manometer - tar det på känn... 

Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Manometer finns det ju på pannan. Tappa ur vatten tills den sjunker mot noll, pumpa sedan i luft i expansionskärlet. Om trycket då stiger i pannan så var det vatten kvar i kärlet, upprepa då urtappning och ipumpning tills pannan visar nära noll och inte stiger trots att du pumpar luft i expansionskärlet, då är det tomt på vatten. Nu ska det vara tex 0,5 kg tryck i expansionskärlet, men det vet man ju inte vad det är... Nu fyller du på vatten i pannan, manometern på pannan börjar snabbt stiga, då det börjar skvala in vatten i expansionskärlet så har du samma tryck i pannan som förtrycket i blåsan, dvs ungefär vid 0,5 kg ska det börja skvala i burken, fyll sedan på till ca 1 kg. På ett ungefär... men en lufttrycksmätare kostar ju nästan ingenting heller.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger