pelletsbrännare till Gaselle?

matissen
Späd planta

Re: pelletsbrännare till Gaselle?

Inlägg av matissen »

Tips på bra brännare mig till / frånslag så jag kan koppla som vednisse föreslog?

Skulle kunna montera givaren just under där varmvatten går ut. Slå till när det blir under 55, slå av vid 85. Då värmer jag ungefär 1.500 liter, fast det skitas ju så 1.500 vatten sitter ovan givaren men kan tänka mig att jag får värma 500-750 liter varje gång den slår till. Skulle det vara vettigt? Då får den slå igång 1-2 gånger per dygn beroende på hur kallt det är ute / hur mycket man duschar.

Sedan kan man justera var man sätter den beroende på hur ofta den ska tända och hur länge den ska brinna.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Du får ha i åtanke att brännaren ska få plats med.Att sätta brännaren i övre luckan kan ställa till det då brännaren ska tändas.Hela ved utrymmet kan fyllas med gas som kan ge otrevliga smällar.Har du den i nedre luckan så följer gasen med draget ut.
matissen
Späd planta

Inlägg av matissen »

VedSol som säljer pannan rekommenderar Iwabo SX1 villa tror jag den heter. Ska tydligen vara exakt samma som Nibe PB10. Kanske är säkrast att gå på en sådan.

Är det någon som har koll på om den har den funktion med termostat vi skrev om tidigare?
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om du börjar med Iwabo villaS så är det ingen större skillnad dom i mellan.Nibe brännarna är målade grå.Lika som termia och ctc .Man köper in sig och slipper börja bygga skälv.Niben tillverkas utomlands för att dom ska bli billigare.Inte för dig som kund.Utan vinsten tar nibe hand om.Så om du tar en villa s,s1,vx va dom nu heter så blir det bra.Sen har vedsol en snarlik brännare som Iwabon som görs i Italien till deras Mescoli.
matissen
Späd planta

Inlägg av matissen »

Kanske en KMP PX22 skulle kunna vara något?

Går antingen att köra med 1 givare, men gick att koppla in 2 givare som tillbehör där en får vara i topp och andra botten. Framåtbrinnande och såg rejäl ut. Någon som har erfarenhet?

/Mathias
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Även baxis brännare kan du använda.
Skriv svar