Installerade min Pellets brännare (Green Energy)och min panna (Focus PE 20 den 14 April.Jag körde med elementen i början men i Maj stängde jag dom.Har endast kört pannan till varm vatten fram till 13/11.
På 7 månader förbrukade vi 800kg pellets .Vi har även energikasset som vi använder för uppvärmning av vårt en 1 1/2 plans hus.
Nu går elementen igen så nu skall vi prova hur mycket där går på en vecka,perfekt att prova nu för det vankas riktigt kallt väder denna vecka.Och då skall vi inte elda i energikassetten.Hoppas på en förbrukning på ca 20kg eftersom vi har isolerat ovanvåningen, plus vi har satt in 3 glas.
Hejsan
Vad menar du ??
"Vi har även energikasset som vi använder för uppvärmning av vårt en 1 1/2 plans hus."
Kör du el + pellets ??
800kg på 7månader det är lite det ca en pall pellets.
Berätta lite mera den förbrukningen vill jag oxå ha
Hej på er.Här kommer lite svar era frågor.Vi kan börja med pellets eldningen,(ingen el mer än till start av pellets brännaren som är på
550watt går ca 7min vid varje start)På 7 månader så har vi kört med element ca 25dagar. 188dagar(-27dagar där pannan stod stilla semester ) endast till varmvatten,pannan går mellan 70-80grader den vilar upp till ca 6 timmar beroende på hur mycket varmvatten vi har tappat ur 2vuxna och 2 barn.Nu när elementen är igång så går pannan varje 1 1/2 timme ca.Rökgaserna ut från pannan ligger mellan 150-160 grader.Det betyder att där är bra verkningsgrad,Har ej kollat om där har uppstått någon kondens inu men vi har rör i skorstenen så jag tror inte att det skall bli några problem.Angånde energikassetten som vi haft sen 1986 så har vi eldat fram tills detta år ca 12 till 20 kbm per år.Nu skall vi bara myselda.Men där finns inget bättre än kassetten när det är plusgrader för då räcker en korg med ved för att hålla värmen länge i huset så man slipper att ha på elementen. typ April Maj.September,Oktober.Men nu får pelletsen visa vad den går för.
Senast redigerad av Göran.J den ons 16 nov, 2005 21:57, redigerad totalt 1 gånger.
Göran.J skrev:ingen el mer än till start av pellets brännaren som är på 550kw
Det vet du väl att det finns "perpetuum mobile" matning numera.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Göran.J skrev:ingen el mer än till start av pellets brännaren som är på 550kw
Han har nog skrivit misstag.
Det borde vara så 550 watt per timme.
Innebär att hans brännare starta dvs tända i 7 minuter så drar ström mindre 65 watt.
Eller hur
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Nu har pellets förbrukning går ökning . snart gör jag av med en säck per dygn nu när det är riktig minus 6 grader de nätter. Yeippi!!
Då i oktober gjorde jag av med en säck på två dygn.
Jag har förberett 4 pallar pellets som räcker tom omkring april av de under december -februari blir nån 1½-2 säck per dygn om det blir riktig kallare, förhoppning inte för kallt
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Hur stora hus har ni?
När är de byggda?
I vilken del av landet ligger de?
Hur är de isolerade?
Utan att ta hänsyn/känna till ovanstående är det svårt, för att inte säga omöjligt, att ta del av/värdera era förbrukningar.
Jag har under de senaste 1-2 månaderna förbrukat ca 20kg/dygn i snitt.
Huset som ligger i Göteborg är ett oisolerat 1 3/4 plans trähus (stående timmer) på ca 250kvm från 1909 med kopplade tvåglasfönster. I snedtak och på vind ligger 15 cm sågspån. All värme på övervåningen är avstängd.
Hur stora hus har ni?
När är de byggda?
I vilken del av landet ligger de?
Hur är de isolerade?
Utan att ta hänsyn/känna till ovanstående är det svårt, för att inte säga omöjligt, att ta del av/värdera era förbrukningar.
Hejhej
Thomas
Är det du fråga mig!
Mitt hus 1½+källare är uppvärmning totalt 180 kvm inkl källare.
Byggår 1972.
Huset ligger norra östra skåne.
Standard isolering från byggde -72 ev fönster 2-glas.
Japp!!
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.