istallationshjälp av överhettningsskydd till pellx

Skriv svar
flygsfors
Ungskog

istallationshjälp av överhettningsskydd till pellx

Inlägg av flygsfors »

Hejsan.

Är i startgropen med att installera en begagnad pellx-brännare(2006-2008 eller nåt) men har stött på lite problem.
Kablarna i mitt överhettningsskydd var isärkopplade till min förvåning då jag har haft pelletsbrännare för ca 5 år sedan men kört med ved nu ett tag.

Har lånat en bild här på forumet på en likadant skydd men det var tydligen felkopplat enligt vad ni på forumet kom fram till.
Hur ska jag koppla in sladdarna?
Är med på att fasen(blå) kopplas förbi skyddet,jorden vet jag med,även byglingen mellan tempinställningen och överhettningsskyddet,men sen, vad börjar jag?
Har numrerat lite på bilden så det inte sker några missförstånd.

Ytterligare en liten fråga, skruvplintarna på överhettningsskyddet(det vänstra på bilden om jag inte tänkt fel),jag mätte mellan dom med en multimeter(testsignal) och dom hade alltid kontakt med varandra även när jag återställde skyddet,även när det hade löst ut,ska det vara så eller tänker jag fel på något sätt?

Vore jättetacksam om någon kunde hjälpa mig då jag tänkte installera den i helgen.

MVH/Roger

http://www.ladda-upp.se/bilder/ogpoaglvcawwnp/
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: istallationshjälp av överhettningsskydd till pellx

Inlägg av Icecap »

Det ska vara kopplat som följer:
Noll och skyddsjord ska dras direkt utan avbrott.

Inkommande fas ska till överkokniningsskyddet och enbart där!

Ut från överkokningsskyddet ska fasen delas upp så att den dels går till termostaten och dels till driftström till brännaren.

Från termostatens utgång ska det gå till termostatingången på brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Pellx Gordic och KMP´s PX20 o 21 har temperaturgivare och behöver bara matas via överhettningsskyddet som skall lösa ut vid c:a 95°.
Det är inte fel att koppla via drifttermostaten också, men då måste den stå på max och brännarens givare justeras under maxtemperatur.

På bilden är fas svart, blå är nolla och jord grön/gul. Byglingen mellan överhettningsskydd och drifttermostat är blå (förvillande) men saknar betydelse.
Är du säker på att överhettningsskyddet var utlöst när du mätte?
Det går inte att lösa ut manuellt, bara återställa manuellt.

Fasen från elcentralen skall först in i överhettningsskyddet och sedan ev. genom drifttermostaten så det är rätt kopplat på bilden.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
flygsfors
Ungskog

Inlägg av flygsfors »

Överkokningsskyddet är väl den vänstra på bilden?
Är den ok efter det jag skrivit om den att jag hade kontakt mellan elplintarna oavsett om den löst ut eller ej?
Jag hänger inte riktigt med ang delning av fasen till termostat och brännare, tänkte just på termostatens utgång till termostatingången på brännaren?
Jag har ingen sån på brännaren eller bommar jag något?
Kollar på sidan 34 i länken men förstår inte riktigt vad du menar

http://www.pmsmide.se/doc/Effecta%20pellx.lag.pdf
flygsfors
Ungskog

Inlägg av flygsfors »

Är nog som ni säger att jag inte kunde lösa ut det manuellt.
Jag kopplar nog in den bara med överkokningsskyddet isåfall.
Ytterligare en sak:
Ska köra den mot en acc-tank på 500 liter,vad ska jag sätta tempgivaren, i mitten av tanken eller längst ner i tanken?
Har haft det förut men då satte de den i mitten,gjordes av installatör, var det korrekt pga överhettningsrisk eller går det att sätta den längst ner då jag ställer överladdningstempen så den inte går över för högt i temp i pannan?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Har du en laddomat som styr laddningen av acktanken eller hur sker laddningen?
Vad har du för panna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
flygsfors
Ungskog

Inlägg av flygsfors »

Har en Albin 425 special från -92 med varmvattenberedaren i sig och en 500 liters strömsnästank med laddomat 4030 system för överföringen och styrning för överladdningstemp o alla jäkla natt/dag temperaturer.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Blir lite klurigt att få till styrningen.
Jag tycker du skall sätta givaren i pannan.
Brännaren bör vara försedd med chip för 20° temperaturdifferens mellan start o stopp t.ex. 60 - 80.
Laddomatens laddtemp ställs på 75° och urladdning vid 65°, eller vad som funkar bäst.
flygsfors
Ungskog

Inlägg av flygsfors »

var kan jag kolla om det sitter ett sånt chip i den med 20 graders diff?
Har bara ett svagt minne att den jag köpte den av hade acctankar men jag är inte säker.
Annars,var kan man få tag på ett sådant chip?
Det är alltså inget man kan ställa in på manöverpanelen,var en jäkla massa inställningar på den tyckte jag.
Om jag hade skaffat en till tempgivare och kopplat in den i uttag 2 för acctank,hade det blivit bättre?
Såg att de ändå skulle sättas i acctanken båda två,en uppe,en nere.
Har lite dåligt med ställen att sätta givaren på pannan.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jag skulle tippa på att du har 12 C nu så här har du en 20 C..b
ta bort kåpan undet panelen ser du chippet..brukar va en klisterlapp på den..

http://www.eldkraft.se/produkt/processo ... b6-d201414
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
flygsfors
Ungskog

Inlägg av flygsfors »

Fick tag på föregående ägare till brännaren och den är inställd för körning mot acctank enligt mig,byglingen för hög/lågfart var bortplockad så den går bara på hög och han hade koll på tempen när den gick igång och det var vid ca 60 grader, körde till 85 ca,fast han inte hade acctank!
Då återstår bara om jag ska köpa på mig en tempgivarkabel till och koppla in den så den mäter upptill o nertill i tanken? Det skulle tydligen gå på denna brännaren.
Såg chippet i föregående svar men insåg att jag hade en Pellx Gordic med utanpå liggande styrbox och det var inte ett sånt chip till den.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Här finns en manual om du inte redan har en.
http://server4.c4hosting.se/~eldkraft/u ... X_20KW.pdf
flygsfors
Ungskog

Inlägg av flygsfors »

Tackar!
Den hade jag bommat.
Ska läsa igenom den lite.
Skriv svar