Vettigt att bygga bulkförråd?
Vettigt att bygga bulkförråd?
Jag har möjlighet att bygga ett bulkförråd i min källare för att slippa bära säck. Men är det vettigt? Förbrukar cirka 5 ton per år så i pengar skulle jag kanske spara 1000-1500 Kr/år på billigare pellets. Frågan är hur mycket problem jag får med spån i pelletsen? Förrådet skulle då vara platsbyggt och skruvlängden från bulkförråd till veckoförråd är kanske fyra meter. Först från golvnivå upp till tak och sedan ett par meter åt sidan. Vad kostar en skruv med 4-5 meters längd och en 90 graders böj + elektronik för att fylla veckoförrådet automatiskt? Bild på hur det ser ut nedan. Takhöjden är cirka 2.1 meter. kvadraten till vänster är ett Mafa mini, cirkeln en Oso VVB, och till höger är pannan. Pelletsförrådet har två ytterväggar och tanken är att blåsa in genom kortväggen. Hur jag ska lösa avluftningen vet jag inte riktigt.

CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
Re: Vettigt att bygga bulkförråd?
Här kommer ett fotografi också:

Tråden hamnade i fel delforum men en moderator kanske kan flytta den?
Tråden hamnade i fel delforum men en moderator kanske kan flytta den?
Ja det e ju det där med spån o bulk..en har du nån bra leverantör som du vet är bra så e de ju klart gött med att slippa småsäcksjobbet..om det e bökat att last in småsäck.själv kan ja köra skottkärran ända in i pannrummet..
...
Men se till att föraren blåser in med lagom tryck etc...
prylarna har jag ingen aning om vad de kostar tyvärr..

Men se till att föraren blåser in med lagom tryck etc...
prylarna har jag ingen aning om vad de kostar tyvärr..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Efter vad jag har sett är priset inte en avgörande faktor i bulkförråd. Jag har själv funderat på att bygga ett och då uteslutande för att ha ett storförråd.
Viktigt med en så pass lång skruv är nog att ha ett mellanförråd/doseringsförråd.
Elektroniken för att fylla mellanförrådet är inte avancerat men man får välja sätt. En bra sensor är en "kapacitiv givare" och man kan då välja att ha en sådan som "bottenmärke" och sedan, när den aktiveras av brist på pellets startar ett tidrelä.
Detta tidrelä har en fördröjning så att mellanförrådet fylls lagom upp efter att sensorn har avkänd pellets igen.
Med ytterligare ett tidrelä + ett vanligt relä kan man bygga på en "nu har det hela kört för länge utan att det har blivit fyllt på"-larm som kan vara bra att ha.
Är man lite händig kan man såklart bygga tidreläer + larm med en mikroprocessor.
Viktigt med en så pass lång skruv är nog att ha ett mellanförråd/doseringsförråd.
Elektroniken för att fylla mellanförrådet är inte avancerat men man får välja sätt. En bra sensor är en "kapacitiv givare" och man kan då välja att ha en sådan som "bottenmärke" och sedan, när den aktiveras av brist på pellets startar ett tidrelä.
Detta tidrelä har en fördröjning så att mellanförrådet fylls lagom upp efter att sensorn har avkänd pellets igen.
Med ytterligare ett tidrelä + ett vanligt relä kan man bygga på en "nu har det hela kört för länge utan att det har blivit fyllt på"-larm som kan vara bra att ha.
Är man lite händig kan man såklart bygga tidreläer + larm med en mikroprocessor.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag har bulk. När det gäller priset så är det ingen skillnad alls. Då jämförde jag byggnad med den billigaste bulkpellets jag hittade. Jag tror att säckarna var någon tia billigare per ton. Men det är trevligt att slippa hanteringen.
Mer spänning blir det, och att få till en bra skruvlösning är inte helt lätt.
Mer spänning blir det, och att få till en bra skruvlösning är inte helt lätt.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vi tillhör ju dem som har byggt förråd, men ändå kör säckad pellets på grund av återkommande problem med kvalitén på bulkpelletsen, vilket genererar återkommande problem med driftsstörningar.
Sedan har vi de senaste säsongerna, i vårt område, inte lyckats med att köpa bulk till samma pris som säckad. Det har varit ett återkommande priskrig på säckad pellet, som inte har gått att överföra till bulkleverans.
Så fundera över noga innan du skrider till verket..
Sedan har vi de senaste säsongerna, i vårt område, inte lyckats med att köpa bulk till samma pris som säckad. Det har varit ett återkommande priskrig på säckad pellet, som inte har gått att överföra till bulkleverans.
Så fundera över noga innan du skrider till verket..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Här kostar just nu säck cirka 2800-3000 Kr/ton och bulk cirka 2500-2650 Kr/ton.
-
- Energiprofet!
Du som bor i Älvsjö borde väl kunna hitta billigt hos Fredells.
Har vart någon tråd om hur billiga de är.
Klistrar in om jag hittar den, hittade:
viewtopic.php?f=21&t=13760
Annars finns det kanske någon lokal såg/hyvleri som kan erbjuda pellar.
EDIT:
Utdrag från Fredells hemsida:
Pris vid köp av:
2 pallar 44:- / säck (2200:-/pall)
4 pallar 41:- / säck (2050:-/pall)
8 pallar 39:- / säck (1950:-/pall)
Har vart någon tråd om hur billiga de är.
Klistrar in om jag hittar den, hittade:
viewtopic.php?f=21&t=13760
Annars finns det kanske någon lokal såg/hyvleri som kan erbjuda pellar.
EDIT:
Utdrag från Fredells hemsida:
Pris vid köp av:
2 pallar 44:- / säck (2200:-/pall)
4 pallar 41:- / säck (2050:-/pall)
8 pallar 39:- / säck (1950:-/pall)
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Udda med 50 säckar per pall...
2 pallar 44:- / säck (2200:-/pall) = 2750 Kr/ton
4 pallar 41:- / säck (2050:-/pall) = 2562 Kr/ton
8 pallar 39:- / säck (1950:-/pall) = 2438 Kr/ton
Det blir billigt om man kan ta emot stora mängder. 8 pallar på en gång är dock uteslutet för mig. Fyra pallar på en gång är besvärligt, det har jag provat. Jag brukar köpa tre pallar i taget, det är lagom. Så priset blir alla fall ungefär som jag skrev ovan.
2 pallar 44:- / säck (2200:-/pall) = 2750 Kr/ton
4 pallar 41:- / säck (2050:-/pall) = 2562 Kr/ton
8 pallar 39:- / säck (1950:-/pall) = 2438 Kr/ton
Det blir billigt om man kan ta emot stora mängder. 8 pallar på en gång är dock uteslutet för mig. Fyra pallar på en gång är besvärligt, det har jag provat. Jag brukar köpa tre pallar i taget, det är lagom. Så priset blir alla fall ungefär som jag skrev ovan.
Likaväl kan det vara en ganska stor trivselfaktor att ha storförråd! Inte allt kan göras upp i pengar.
Är inte PK!
Är inte PK!
Här har det varit typ 95% bulk sedan starten. Några säckar innan bulkväggen var på plats. Och lite reservsäckar de sista åren. Det är ju hela 20 min förberedelse innan tankning
. Och det kan vara bra att köra ganska tommt, innan man fyller. Väggen är inte helt tät här, så det blir dammsugning efter. Man ser nog inte handen framför sig vid de värsta påfyllningarna. En gång kom det i skorstenen uppe på taket....

Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap:
Varför inte 2st givare + relä? När den undre givaren tappar signal fylls det på tills den övre får signal.
Varför inte 2st givare + relä? När den undre givaren tappar signal fylls det på tills den övre får signal.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Veckoförråd
Fler grunder:
1: sensorn kostar! Kan man klara sig med en är det kännbart billigare.
2: om man bara kör mellan två nivåer kan man riskera att den kör i evighet vid t.ex. valvbildning. Ingen larm eller liknande.
1: sensorn kostar! Kan man klara sig med en är det kännbart billigare.
2: om man bara kör mellan två nivåer kan man riskera att den kör i evighet vid t.ex. valvbildning. Ingen larm eller liknande.
Senast redigerad av Icecap den sön 26 jan, 2014 11:58, redigerad totalt 1 gånger.
Är inte PK!
Är inte PK!
Bra tänkt, är bäst att ha en max gångtid. Man slipper ju gärna skyffla upp ett ton pellets från golvet om övre givaren strular 

Panna: ctc 265b
Veckoförråd
Veckoförråd
Om övre givaren strular och man har ett lock på mellanförrådet, vilket jag skulle ha, så lär skruven stanna när det blir helt fullt i röret. (Sedan beror det på skruvens konstruktion om den går sönder eller inte.)
Värmebaronens doseringsskruvar kan stå still chokade en bra stund utan att gå sönder. Personlig erfarenhet
Värmebaronens doseringsskruvar kan stå still chokade en bra stund utan att gå sönder. Personlig erfarenhet