Ny pellets-panna!?

tobbenypanna
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 01 feb, 2014 11:28

Ny pellets-panna!?

Inlägg av tobbenypanna »

Hej!

Har en del frågor kring detta med att köpa ny pelletspanna. Har en gammal kombipanna (olja/ved) fr -62 som för ca 7 år sedan förseddes med pellets brännare av märket Pellex 20 (20 kW). Är något trött på att sota denna gamla pjäs som dessutom inte har någon form av backup-system med elpatron. Det är med andra ord lite riskabelt att åka bort längre tider under vintern (bor i skåne).

Var förbi den lokala handlaren som talade mycket varmt om Värmebaronens Pellmax CU. Gick nöjd hem men har sedan googlat på apparaten i fråga och ser att det finns olika åsikter.

1. Är det någon som vet om Pellmax är en bra panna att investera i ( o att i detta fall kombinera med min Pellx-brännare) Är det dumt att sätta in en brännare av annat märke eller går det bra?

2. Prestandan för Pellmax är: Pellets 25 kW samt El 9 kW. Är som sagt okunnig på detta område. Är det bra värden eller snålt?

3. Vi är en familj på 5 pers och enligt infobladet har Pellmax en varmvattenberedare på 100 liter. Låter väldigt lite, eller?

4. Har fått en offert på pannan Pellmax CU (där jag alltså använder min egen brännare Pellx ) på totalt 73.600 kr (64.400 inkl rot) inkl installation. Är det ett ok pris eller?

Som sagt, en hel del frågor. Har någon ett helt annat bra tips på bra pellets-panna, hör gärna av er.

Mycket tacksam för svar
Tobbenypanna
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av Svenn Antenn »

Hej. Du borde nog få en ulma eller ecoflex för den pengen. Då ingår ju brännare som du inte behöver krafsa i varje vecka med.
Jag hade iaf sålt den gamla brännaren och köpt nytt.

Kolla lite i ulma-delen på forumet. Dom verkar va väldigt nöjda.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av lange02 »

Låter dyrt som sagt.
Byter du panna så byt brännare också. Ska du stå och rota i en gammal brännare varje vecka har du inte vunnit mycket på pannbytet. CTC Ecoflex skulle bli mitt val idag om jag fick för mig att byta.
Pellmax med värmebaronens brännare är heldumt för den brännaren har inte automatisk uraskning.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet.

Pellmax från Värmebaronen är ju en ganska nyutvecklad panna och frågan är hur stort antal som är installerade. Det finns ett fåtal användare här på forumet som har den. Vi har dess föregångare JOKER, som också har inbyggd beredare. Självklart går det att kombinera med en brännare av annat fabrikat (med samma teknik för förbränningen). Fördelen med brännare och panna av samma märke är ju att de är testade ihop, och man slipper att hamna i en diskussion med två parter OM något krånglar.

Pannans prestanda är identisk med föregångaren JOKER. Det räcker gott för en normal villa i Skåne.

Även volymen på den inbyggda beredaren är identisk med föregångaren. En beredare lämnar ungefär fyra gånger så mycket varmvatten i kranen som volymen i beredaren. Vi är 4 i familjen, och det är inga problem att duscha eller bada, ens om vi har gäster.

Priset du fått är svårt att bedöma utan att veta exakt vad som ingår i den tänkta installationen, men låter spontant högt. I det priset med en normalinstallation borde nästan även ny brännaren ingå.

Du skriver att du är lite inne på att behålla din befintliga brännare.
Ett tips tycker jag då skulle vara att överväga en lätt begagnad panna. Det säljs ibland mycket lätt begagnade pannor på Blocket för småpengar, där man bytt till annan uppvärmningsform. Just nu mitt i vintern är kanske ingen optimal period, men fram till våren brukar utbudet vara gott.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av GoForIt Pellets »

lange02 skrev:...Pellmax med värmebaronens brännare är heldumt för den brännaren har inte automatisk uraskning.
Numera finns även Viking Bio med automatisk uraskning, Viking Bio 200.
http://www.varmebaronen.se/viking-bio-200/
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
tobbenypanna
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 01 feb, 2014 11:28

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av tobbenypanna »

Hej alla och tack för ni mitt en lördag tagit er tid att skriva era kloka tankar (dessa forum är sannerligen inte dumt)

Håller självfallet med om att det mest ekonomiska vore att invänta våren och köpa en begagnad panna. Samtidigt vore det skönt att ordna upp det hela tidigare o som ni säkert förstår är jag inte överdrivet tekniskt begåvad.

Låter också sunt att undvika att sätta in en brännare med ett fabrikat i en panna med ett helt annat fabrikat. Det är nog som ni säger, stor risk att hamna mellan brännar-människan och pann-människan som båda antaglien skyller på den andre när det strular till sig.

Blev nyfiken på ulma eller en ecoflex som jag nu googlat på. Ecoflex verkar vara en bra maskin och går att få för ca 48 tusen via webben (VVS@home.se) Verkar vara en rätt komplett maskin med brännare mm.

1. Är det fler som köpt en panna via webben?(det är ju inte direkt som att köpa en cd fr cdon).

2. Jag antar att det måste gå att få en ungefärlig summa på vad installation kommer att kosta. Är det någon som vet ung. vad man ska räkna med, inkl bli av med den gamla pannan). Antar att det är rot på halva arbetskostnaden.

Hälsningar
Tobbenypanna
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av FRS05 »

Hej och välkommen!

Det jag själv gjorde när jag var i din situation var att läsa mig till om olika pannor/brännare. För mig stannade det vid 2 alternativ CTC Ecoflex och Ulma. Varför det blev just dessa var för att de är automatiska och där brännaren gör sig ren själv. En annan stor faktor i det hela var att jag har relativt lågt i taket i källaren och där föll exempelvis en kompetent kandidat som Biomtic 20+ bort.

Sedan letade jag upp återförsäljare i hemtrakten och att just valet föll på Ulma var mycket för att återförsäljaren gav ett bra intryck. Att köpa något på nätet och spara några tusingar kanske inte blir så stor besparing i längden. Köpet du ett komplett system från en återförsäljare så får du en trygghet också.

Såhär resonerade i alla fall jag och det var det som avgjorde för mig. Så mitt råd är att se över dina förutsättningar och utgå från det. Ett tips också är att ha en stort förråd. Jag har idag ett mafa midi som rymmer cirka 30 säckar. Det och pannan ihop blir en bekväm kombination. Att ha ett veckoförråd, som inte ens håller i en vecka, förstör hela upplevelsen av att ha ett bekvämt system. Ett sådant tycker jag däremot du kan beställa via nätet och sätta ihop själv.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det kan vara svårt att få tag på en installatör som inte samtidigt får sälja panna och material.

Många rörinstallatörer närmast vägrar att befatta sig ens med en blandare inköpt på annat håll idag.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av enström »

tobbenypanna skrev: Låter också sunt att undvika att sätta in en brännare med ett fabrikat i en panna med ett helt annat fabrikat. Det är nog som ni säger, stor risk att hamna mellan brännar-människan och pann-människan som båda antaglien skyller på den andre när det strular till sig.
Pannan är bara en apparat där det ska brinna. Brännaren sköter förbränningen. Väljer du rätt typ av brännare (uppåtbrinnande eller framåtbrinnande) så har det ingen betydelse vilken brännare du väljer till en given panna.
En brännare med bra justeringsmöjligheter bra hållbarhet och billiga reservdelar skulle jag se som A och O.
Pellmax är nog rätt skaplig men undvik värmebaronens brännare som förbrukar både brännarrör och roster i rask takt.
Blir ingen billig uppvärmning på det viset.
Ulmapannan är nog lite bättre men i hålet på pannan kan du bara stoppa en ulmabrännare. Ulmabrännaren är också av den typ som har ett dyrt brännarrör. Verkar inte vara samma stora problem med brännarrören på ulmabrännaren som på värmebaronens brännare.

En ny panna kombinerat med en begagnad bionordicbrännare är ett alternativ jag skulle överväga. Då får man en modern brännare med automatisk uraskning, modulerande drift och marknadens billigaste reservdelar för halva priset av vad nya brännare av andra fabrikat kostar.
Focus Nova med Eurofire
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1907
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det är en ständigt återkommande kommentar att Viking Bio skulle förbruka både brännarrör och roster i rask takt, från de som inte själva använder brännaren. Sällan skriver de vilka slitagedelar deras egen brännare förbrukar.

Sanningen är att Värmebaronen hade problem med materialet i sina brännarrör fram till 2008.
Sedan dess är röret av annat material och av tjockare kvalité.

Rör och roster i vår brännare är bytta 2009, och är nu alltså inne på femte säsongen.
Exempelvis tändelementet (vilka många andra märken byter återkommande) är 10 år.
Fläkten är också original från 2003, som snurrar på fortfarande.

Viking Bio må vara enkel i sin uppbyggnad, men den ger enkel och tydlig information till användaren om sina driftslägen i kombination med flera av varandra oberoende säkerhetssystem.
Och det är en av de brännare som är såld i flest antal.
Senast redigerad av GoForIt Pellets den lör 01 feb, 2014 18:45, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av Erik_73 »

Enström, helt rätt av dig att brännaren sköter förbränningen men det är dock apparaten panna som avgör hur mycket av det brännaren förbränner som du kan nyttja.....pannans förmåga att ta tillvara värmen från förbränningen till pannvattnet.....

Tycker att priset på den pannan som TS fått är alldeles för högt!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av Eldvin »

Har kollat på VB nya brännare med automatisk uraskning vilket består av några stänger som ska putta bort askan.Jag skulle hellre kollat Ulman som rensar röret med tryckluft.Och har stående tuber.
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av enström »

Som Erik_73 sa så kan det nog skilja i effektivitet mellan olika pannor. Pellmax CU har en liten horisontell del i konvektionsdelen där det samlas flygaska. Däremot är den lättsotad framifrån och har kopparberedare vilket är bra på platser med hårt vatten.
Biomatic Basic med spaksotning för just nu 29900 bör du titta på om du vill ha en panna utan brännare,
http://ariterm.se/711_Ariterm_Biomatic_Basic
CTC Easyflex är en Ecoflexpanna utan brännare.
http://www.ctc.se/product/ctc-easyflex

Ett av problemen med rörbrännare, även min Eurofire, är att det bildas en skidbacke av aska längre ut i brännarröret som koncentrerar värmen uppåt i brännarröret. Kan leda till bucklor, sprickor och tunnt material i brännarröret efter ett par år och en kostnad på 2000-3600.
Puttar man bort askan med några stänger blir väl mycket av skidbacken kvar?
Ulma hade tidigare en metallstång på 10mm med en askskrapa i änden. Fungerade bra så länge metallstången höll men nu har man ändrat till tryckluftsuraskning.
Synd att Värmebaronen inte vågar presentera ett .pdf dokument på brännaren och dess funktioner.
Focus Nova med Eurofire
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av Eldvin »

Vad jag undrar ,hur länge är dom där stål stängerna rak?? Blir det nått skit i vägen så dom kroknar eller fastnar så stannar ju brännaren.När fler brännare har tyckluft som rensar och bevisligen fungerar så kan enda anledningen till att köra med tänger vara att slippa kompressorn. För övrigt tyckte jag att den nya Bion inte va mycke bättre än den gamla.
Henrik.A
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: fre 11 okt, 2013 20:49

Re: Ny pellets-panna!?

Inlägg av Henrik.A »

Kollade också runt efter ny panna. I oktober blev det en ny. En effecta komplett 2 blev det. Än så länge kört igenom ca 2 ton. Det bara tuffar o går. Jag gav 80000 med allt. Då tog dom även upp den gamla pannan. Har höjt 2 grader inomhus och familjen badar 2-3 gånger i veckan o det drar ca 2 till 3 säckar mindre än den gamla pannan. Få se bara om man kan köra 3 ton utan att sota. Än så länge har jag bara gott att säga om effecta. Kollade även på ctc o värmebaronen men har en effecta återförsäljare på orten.
Effecta komplett 2. Värmer 250kvm. 8m murad skorsten.
Skriv svar